Gå til innhold

45 nm Intel-prosessorer kommer i år

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Quad core på 3.3 Ghz med 12MB cache burde sparke unna! Tviler AMD sin Phenom X4 på 2.5 Ghz klarer å slå Intel.

8999167[/snapback]

Det kommer an på, du må huske at Intel og AMD er meget forskjllige når det gjelder bruk av minnet.. AMD har integrert minnekontroller på CPU'en og trenger (slik jeg har forstått det, rett meg om det er feil) ikke så mye cache som Intel CPU'er. Bare å se på de nye K10 cpu'ene, rundt 512 kb cache på dem. Det AMD derimot har satset friskt på med Barcelona som kommer, er mye L3 cache. Ikke sikker på hva det vil ha å si på ytelsen. Dessuten har også AMD et kort i ermet med den nye hastigheten på hypertransport bussen :cool:

Lenke til kommentar

Man tjener ikke nødvendigvis på å ha mer cahceminne, og du trenger en arkitektur som er optimalisert for den aktuelle cachemengden.

AMD sin arkitektur tjener mer på å ha litt lavere cache enn Intel. (ivhertfall på de forrige generasjonene)

Lenke til kommentar
Intel lanserer 45nm server prosessorer i 3 kvartal i år. :)

8999063[/snapback]

Er det kun 771-versjonen det er snakk om da?

8999070[/snapback]

jupp

Uansett støtter både nvidia 6xx serien 45nm cpuene som kommer, samme med p35 fra intel =)

Må sikkert oppdatere bios, står på de fleste sider at støtten kommer når cpun kommer

8999114[/snapback]

Så da vil den altså passe på i650, good news! :)

Lenke til kommentar
Kva blir prisen på CPUen?

8999260[/snapback]

Sikkert mellom 500 og 10.000 kr avhengig av modell, butikk og tidspunkt. Akkurat som Core 2-serien nå koster mellom 620 og 9781 kroner avhengig av modell og valg av butikk.

Noen 975X hovedkort vil støtte eks. Penryn.

9000755[/snapback]

Har du en kilde på det? Det må vel være noen begrensninger involvert siden 975X bare støtter maksimalt 1066FSB? f.eks at det kun er budsjettmodeller med 1066FSB som støttes. Ellers så er det jo nye spenninger osv som skal støttes.

Det blir en 3,3 GHz Yorkfield på meg, men venter nok til 2.kvartal når de har fått en levelig pris.

Toppmodellene har aldri og vil aldri få en lav (levelig) pris. Med andre ord må du forvente at prisen på 3,3GHz yorkfield ikke blir levelig før intel har noe ennå råere på markedet. F.eks en 3,67GHz yorkfield. Sikter man inn på en levelig pris bør man innse at man samtidig sikter flere hakk under toppmodellene. Sikter man på toppmodellene så sikter man i en annen retning enn levelig pris.

Spent på strømforbruket de har hevdet skal være mye mindre på 45 nm.

9011547[/snapback]

Etter det jeg har sett så kommer det vist en rekke modeller med 45W TDP i motsetning til dagens 65W TDP. Men ikke regn med at toppmodellene vil få så lav TDP. Det vil nok forbli som i dag en gradering der de laveste modellene får lavest TDP mens toppmodellene får høyest TDP. I dag har firekjerne esktrem-utgavene 130W TDP. Regn med at toppmodellene også neste år får TDP på 130W eller noe rundt der. Kanskje ned til 105W dersom AMDs barcelona suger skikkelig, eller opp mot 150W dersom barcelona yter over alle forventninger. (Jepp, konkurransen styrer hvor hardt "overklokkede" modeller de gidder å gi ut).

Men uansett om toppmodellen av barcelona blir bedre eller dårligere enn toppmodellen til intel så er det lite tvil om at konkurransen blir betydelig skjerpet i forhold til dagens situasjon (Intel Core vs. AMD K8). Altså at barcelona vil bli betydelig bedre enn K8.

Lenke til kommentar
Simen1:

Stigfjel tok kontakt med MSI ang. MSI LGA775 PowerUP Edition 975X hovedkortet og de sier at Penryn skal støttes via bios oppdatering.

9023328[/snapback]

He he, trodde alle som var litt i hardware delen av forumet hadde fått med seg at Stigfjel's MSI Tec Power up Ed vil støtte Penryn...? ;)

Uansett, det er i alle fall som Theo sier slik at han har fått positive tilbakemeldinger på kommende Penryn støtte. Men kan det tenkes at Simen har litt rett likevel, at det faktisk kan komme til å være begrensninger?

Såvidt jeg har fått med meg var det et Penryn JA eller NEI spørsmål til MSI.

Jeg trodde forresten de litt bedre 965 hk også ville støtte de nye 45nm prosessorene med en biosupdate jeg, er dette altså ikke riktig?

Smirnoff Postet i dag, 18:26

Det riktigere navnet for 45nm for stasjonære er vel Wolfdale og Yorkfield (hhv. Duo og Quad). Penryn er for bærbare. Er bare noe jeg har blitt oppmerksom på at folk stokker litt om på i det siste, hehe.

Da er jeg vist helt ute å kjøre jeg også. Så når jeg og andre snakker om å skaffe seg en av de nye Penryn til mitt stasjonære P35 hk, så prater vi egentlig bare vås?? :p

Vel vel, har aldri vært super til å holde styr på alle kjernenavnene, men har av en eller annen grunn liksom tenkt Penryn som en slags samlebetgnelse for de kommende 45nm, så jeg får vel studere kartet litt bedre kanskje ;)

Lenke til kommentar
Det riktigere navnet for 45nm for stasjonære er vel Wolfdale og Yorkfield (hhv. Duo og Quad).   Penryn er for bærbare.    Er bare noe jeg har blitt oppmerksom på at folk stokker litt om på i det siste, hehe.

9045104[/snapback]

Penryn er, i tillegg til kodenavnet på den mobile prosessoren, et navn på hele prosessorfamilien på 45nm. (Slik som "Core" er familienavnet nå.)

Dvs at både "Yorkfield" (Desktop-firkjerne), "Wolfdale"(Desktop-Dobbeltkjerne), "Harpertown" (UP/2P-firkjerne), "Wolfdale DP" (UP/2P-Dobbeltkjerne) og "Penryn" (Mobil prosessor) går under navnet "Penryn-familien".

Endret av el_salvad
Lenke til kommentar
Det er vel ingen som veit kva dei vil heiter..?

9050412[/snapback]

Er vel ingen andre enn Intel selv som vet hva prosessornavnene skal være.

Skulle jeg tippet ville jeg sagt E8xxx og Q/QX8xxx på desktop og 61xx og 63xx på server kanskje? Et skudd i mørket.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...