Gå til innhold

ny maskin - hva nå?

Anbefalte innlegg

Har kjøpt meg laptop for første gang, og vil gjerne få mest mulig ut av den. Her er en link til elprice som jeg kjøpte den fra...:

http://www.elprice.no/Product/ProductInfo....=28034&cid=5415

den skal visstnok være ganske bra, og ha nok RAM og harddisk for mange års bruk, men er fortsatt litt usikker.. hører jo rykter om at Vista er såpass dårlig fremdeles at det kan ødelegge mye på en ellers bra pc. Hvordan kan jeg hindre at dette skjer med meg? Vil helst at den skal jobbe rimelig kjapt og smertefritt i mange år.. Jeg er forresten ingen spilltype, så det går mest i oppgaver med film, bilder, musikk, cd/dvd-brenning osv..

det står at den skal ha Intel Centrino Duo-Core, men på kontrollpanelet på selve pc'en står det faktisk at det er en Intel Pentium. Dette skjønner jeg ikke helt.. Noen som kan hjelpe meg med det? Jeg mener da at Pentium er en gammel type pc...... ??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Velkommen til forumet

Den maskina du har funnet har som du ser både godt med ram og diksplass, men den leverer ikke så godt på prosessorsida. Den har en core duo, det stemmer, men jeg ville heller ha prøvd å finne meg ei maskin med core 2 duo-prosessor. Disse er bedre både med tanke på ytelse og strømforbruk. Grafikkort har du ikke store kravene til ser jeg.

Har selv null erfaring med vista, men hvis det ligger forhåndsinnstallert, burde det ikke bli noe tull med drivere osv.

Du sier ingenting om budsjettet ditt, det er viktig å få med i denne sammenhengen. For å komme med en liten motkandidat, går jeg utfra et budsjett rundt det den forrige kostet. Mitt forslag er denne maskina fra HP. Den er i deres buisnesserie, som har god byggekvalitet og er pålitelige maskiner. Den har bare en gig ram, men selv ei bestemor kan sette i mer selv om det trengs. Jeg synes denne er et godt valg pga god prosessor, ny teknologi (santa rosa-brikkesett og directX 10), grei vekt og skjerm til en fin pris,

samt at disse maskinene tåler å bli brukt.

Lenke til kommentar
Velkommen til forumet

Den maskina du har funnet har som du ser både godt med ram og diksplass, men den leverer ikke så godt på prosessorsida. Den har en core duo, det stemmer, men jeg ville heller ha prøvd å finne meg ei maskin med core 2 duo-prosessor. Disse er bedre både med tanke på ytelse og strømforbruk. Grafikkort har du ikke store kravene til ser jeg.

Har selv null erfaring med vista, men hvis det ligger forhåndsinnstallert, burde det ikke bli noe tull med drivere osv.

Du sier ingenting om budsjettet ditt, det er viktig å få med i denne sammenhengen. For å komme med en liten motkandidat, går jeg utfra et budsjett rundt det den forrige kostet. Mitt forslag er denne maskina fra HP. Den er i deres buisnesserie, som har god byggekvalitet og er pålitelige maskiner. Den har bare en gig ram, men selv ei bestemor kan sette i mer selv om det trengs. Jeg synes denne er et godt valg pga god prosessor, ny teknologi (santa rosa-brikkesett og directX 10), grei vekt og skjerm til en fin pris,

samt at disse maskinene tåler å bli brukt.

8999315[/snapback]

Hei !

Som du sikkert så etterpå har denne forumdeltakeren allerede kjøpt pc ...

Til trådstarter:

Vista har sine begrensninger med hensyn på hvilke programmer som fungerer og hvilke tilleggsutstyr som det leveres drivere til. Dette vil til en viss grad bedres etter hvert.

Er du redd for at de programmene som du sksl bruk ikke fungerer på Vista, bør du ta et søk på programnavnet og vista for å lese om erfaringer andre har hatt.

Hvis du finner ut at endel av det utstyret du skal koble til eller programmer du skal bruke fungerer dårlig, er alternativet å passe på at du har recovery-cd til Vista og installere Windows XP foreløpig.

Når det har gått en tid og programmer er byttet eller drivere oppdatert kan du legge inn Vista igjen.

Med referanse i identifikasjonen av prosessoren er operativsystemet nok ikke spesifikk nok til å si Centrino istedet for Pentium. Under ytelse i oppgavebehandlingen kan du se at det er er to separate kjerner som har hver sin belastning.

M.v.h.

Jan M.

Lenke til kommentar

Nå har jeg sovet i timen (evt på jobben) vikingjan, leste ikke den første setingen godt nok.

Man trenger vil ikke være veldig redd for at programmer som er relativt mainstrem (du nevner film, musikk osv) ikke skal fungere med vista nå.

Centrino er ingen prosessor om noen har trodd det, men Pentium er.

Lenke til kommentar
Nå har jeg sovet i timen (evt på jobben) vikingjan, leste ikke den første setingen godt nok.

Man trenger vil ikke være veldig redd for at programmer som er relativt mainstrem (du nevner film, musikk osv) ikke skal fungere med vista nå.

Centrino er ingen prosessor om noen har trodd det, men Pentium er.

8999816[/snapback]

Jeg beklager litt forvirring som jeg kan ha skapt. Centrino er bare betegnelsen på at det er benyttet Intel-deler i en viss del av pc'en. Det riktige som operativsystemet burde ha vist var "Core Duo" som er den riktige betegnelsen.

Jeg kjører selv Vista og møter kun noen få unntak der jeg må se etter alternative programmer. I så godt som alle tilfeller vil man få programmer til å virke under Vista. Jeg råder derfor trådstarter til å fortsette med Vista hvis ikke det åpenbart ikke fungerer.

Lykke til !

Jan M.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...