rvenes Skrevet 4. juli 2007 Del Skrevet 4. juli 2007 Lurer litt på eit nytt harddisk oppsett til operativsystemt mitt. Har i dag Adaptec 2100s scsi raid med 2 stk Seagate Cheetah 36gb i raid 0. I det siste har eg slengt inn 4 giga med ram i pc'n min og min 32bit vista likte jo ikkje det så alt for godt, den finner bare ca 3 gb. For å rette på det må eg inn med 64bit vista, med det finnes ikkje 64bit vista drivere til mitt scsi kort desverre nok. Ikkje finner eg 32bit driverene lengre heller. Noken som kan anbefalle meg eit SAS disk oppsett? eller det einkleste er kanskje å finne eit scsi kort som har vista 64bit drivere. Tenker også mot pci-e kort med scsi eller sas. Det som er litt dumt med SAS er at eg da må skifte ut disken også. Kanskje eg bare skulle gått for ein raptor 150gb? Trur eg må lese litt reviews osv... men om du har svar på noke av det over her så sei gjerne i fra. Lenke til kommentar
Jannis-15 Skrevet 4. juli 2007 Del Skrevet 4. juli 2007 (endret) Litt off topic, men.. Er du sikker på at dette er pga 32-bit? bare lurer, siden jeg har vært borti nøyaktig samme feil som deg - da med vista 64-bit. Den viste fremdeles bare 3GB RAM. I tillegg har jeg en eldre server med 2x xeon 2.8GHz, XP 32-bit, og 3.5GB RAM, hvor den finner alt jeg har av RAM uten problemer. Endret 4. juli 2007 av Jannis-15 Lenke til kommentar
M4cr0s Skrevet 4. juli 2007 Del Skrevet 4. juli 2007 Litt off topic, men..Er du sikker på at dette er pga 32-bit? bare lurer, siden jeg har vært borti nøyaktig samme feil som deg - da med vista 64-bit. Den viste fremdeles bare 3GB RAM. I tillegg har jeg en eldre server med 2x xeon 2.8GHz, XP 32-bit, og 3.5GB RAM, hvor den finner alt jeg har av RAM uten problemer. 8999832[/snapback] Det er riktig at 32bit OS kan "finne" opp til ca 3,5gb RAM. Dette er langt på vei avhengig av 1) hvilket hk du har 2) hvilke enheter du har huket opp. Har to "state of the art" pc'er her, ene er AMD basert på et assus 590i hk, andre er Intel, C2D/asus 680i. Begge med 4gb ram. Eneste nevneverdige forskjellen er at C2D'n kjører med 2x 8800 og AMD'n med 1x 8800. Den AMD baserte kjører WinXP 32bit og klarer å liste opp 3,5gb minne i Win. Intel'n på 32bit Vista/XP klarer ikke mer enn 2,75 uansett hva en bruker av boot.ini switcher osv. Hvorfor 32bit OS ikke "ser" mer enn 2,5-3,5gb minne selv om du har 4, er ikke bare avhengig av OS, men også måten hk adresserer minne og viser dette "frem" til OS. Det er også avhengig av hvilke komponenter du har huket opp, spesielt i PCI, AGP og PCI-E slottene. Mao er det ikke noen konsekvens i at alle kan få "brukt" 3,5gb av 4 i Win32bit. Det eneste som er sikkert er at Vista/XP x64 takler 4gb og lister denne mengden opp, vanligvis uten problemer. Er enkelte spesielle tilfeller hvor en får problemer, men dette iallfall er ikke relatert til manglende minneadresseringsstøtte i OS, slik som under 32bit. /DFN Lenke til kommentar
rvenes Skrevet 5. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 5. juli 2007 om eg hadde hivd ut skjermkortet og andre ting så hadde den nok funnet meir ram ja. Er vist mykje man kan addressere i 32bit. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå