Gå til innhold

Problem: Fra Vista til XP

Gjest Slettet+129837

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+129837

Hei...

Jeg har Vista Home Basic og vil formatere den til XP pro sp2, men når jeg kommer til partisjon greie i instalering av xp så får jeg en melding at xp instalasjon finner ikke harddisken. Har barbær HP G5000.

jeg fikk det samme problemet da jeg prøvde å instalere vista til en annen maskin DELL men jeg lasta ned driveren til harddisken og det virket, men i den HP maskinen så finner jeg ingen driver for harddisken i HP hjemmeside. Så hva skal jeg gjøre...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei. Det første du kan gjøre er å starte opp maskina med en LiveCD som heter Gparted. Det er et PartisjoneringsProgramLiveCD som er Linuxbassert. Den bruker du til å slette alle partisjoner på maskina og opprette nye partisjoner. De oppretter du med filsystemet NTFS. Så starter du med Windows XP Plata i maskina å prøver igjen.

Du har ikke S-ATA Disk i maskina nei?

Nå skal det sies at jeg aldri fikk problemer med å gå tilbake til XP igjen på den maskina som jeg har nå. Jeg bytta ut Windows Vista med XP igjen, og det foregikk uten problemer. Nå skal det sies at jeg har Image jeg da som jeg brukte for å få tilbake XP igjen. Jeg var litt beskymra for at Bootloadern til Vista ville ødelegge for både Windows 2000 og XP (Kjørte 2000 og Vista i Dualboot før, Nå er det 2000 og XP), 2000 ligger på C:\ og XP på D:\. Uannsett. Alt gikk fint. Jeg fikk tilbake den gamle NTLOADEREN. Og både Windows 2000 og Windows XP fungerte som normalt.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Hei...

Jeg har Vista Home Basic og vil formatere den til XP pro sp2, men når jeg kommer til partisjon greie i instalering av xp så får jeg en melding at xp instalasjon finner ikke harddisken. Har barbær HP G5000.

jeg fikk det samme problemet da jeg prøvde å instalere vista til en annen maskin DELL men jeg lasta ned driveren til harddisken og det virket, men i den HP maskinen så finner jeg ingen driver for harddisken i HP hjemmeside. Så hva skal jeg gjøre...

8997971[/snapback]

Jeg ønsket å gå tilbake til XP på eksakt samme maskin, men verken HP eller Microsoft kunne hjelpe meg - ei heller mpx.no der maskinen er kjøpt. Grunnen er at du trenger spesielle drivere til S-ATA-harddisken for at den skal kunne detekteres under installasjon av XP. Jeg lyktes dessverre ikke i å finne noen løsning på dette problemet, så maskinen kjører fortsatt Vista.

Hvis noen har tips mht. serial ATA-disker så si ifra! Jeg skal kjøpe en ny laptop nå med s-ata-disk og lurer på hvordan re-install av Vista på et senere tidspunkt vil funke på denne hvis man ønsker å boote fra Vista-dvd'en (for å boote fra XP-cd'en funket ikke pga mangel på harddiskdrivere...)

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...
Gjest Slettet+129837
Hei. Det første du kan gjøre er å starte opp maskina med en LiveCD som heter Gparted. Det er et PartisjoneringsProgramLiveCD som er Linuxbassert. Den bruker du til å slette alle partisjoner på maskina og opprette nye partisjoner. De oppretter du med filsystemet NTFS. Så starter du med Windows XP Plata i maskina å prøver igjen.

Du har ikke S-ATA Disk i maskina nei?

Nå skal det sies at jeg aldri fikk problemer med å gå tilbake til XP igjen på den maskina som jeg har nå. Jeg bytta ut Windows Vista med XP igjen, og det foregikk uten problemer. Nå skal det sies at jeg har Image jeg da som jeg brukte for å få tilbake XP igjen. Jeg var litt beskymra for at Bootloadern til Vista ville ødelegge for både Windows 2000 og XP (Kjørte 2000 og Vista i Dualboot før, Nå er det 2000 og XP), 2000 ligger på C:\ og XP på D:\. Uannsett. Alt gikk fint. Jeg fikk tilbake den gamle NTLOADEREN. Og både Windows 2000 og Windows XP fungerte som normalt.

takk for hjelpen, men finnes det andre programmvarer enn LiveCD??? :hmm:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+129837
Var borti noe lignende på en Thinkpad T60 som var levert med Vista.

Måtte gå inn i bios og endre instillingen på SATA fra AHCI til Compatibility.

Etter dette fant XP install CD-en disken :)

hei torsteinP..

jeg har prøvd det du sa, men når windows cd-en blir ferdig med å laste opp (load) alle filene slik at instalasjonen begynner, så henger det fast når meldingen kommer "Setup is starting windows"... og hvis jeg venter lengere så kommer det en blå kjerm med tekst i den,,rar tekst,og så blir jeg nødt til å slå av pc-en, men jeg prøvde igjen og det hang seg likevell..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...