Gå til innhold

Treng hjelp med meny i HTML!


Anbefalte innlegg

Eg kan ikkje CSS i det heile tatt og er heller ikkje so god med HTML, men sida mi skal kun vere HTML, og ikkje CSS. Derfor lurur eg på korleis ein lager menyar i HTML. Har sett på nokon sider med fine menyar, men eg ser dei fleste er koda med CSS. Og ein ting eg holdt på å gløyme; korleis "plasser" ein menyane?

 

Ståle sin meny liker eg, berre ikkje at den er på høgre side (men det går jo det), og denne, hadde det berre vert litt større skrift osv.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eksempel på en enkel meny i HTML:

<ul class="meny">
 <li><a href="/" title="Forsiden">Hjem</a></li>
 <li><a href="/om/" title="Om siden">Om</a></li>
 <li><a href="/kontakt/" title="Kontakt oss">Kontakt</a></li>
</ul>

Og for å definere hvordan den skal se ut og plassere seg, har du CSS. Blir litt vanskelig å svare på spørsmålet om hvordan du skal plassere menyen uten noe mer konkret, men prinsippet er å bruke CSS! ;)

 

Må desverre skuffe deg angående ideen din om å lage siden esklusivt i HTML, uten hjelp av CSS. For hvis du gjør ting slik det skal gjøres kan du ikke bestemme utseende i det hele tatt med HTML - det har ingenting med utseende å gjøre. En del gamle hjemmesider er designet uten CSS, men dette er en dårlig idé. Se også Oppslagverkstråden for mer info om du vil.

 

Om du går inn for å bruke CSS (har du noen spesiell grunn til ikke å bruke det, forresten?) finnes det masse eksempler på layout og menyer rundt på nettet, som du selv sa.

 

Skal du lage din egen hjemmeside anbefaler jeg deg å se over artiklene på HTMLDog, som er en fin nybegynnerguide til HTML og CSS den riktige veien, som faktisk ikke tar alt for mye tid å gå gjennom. HTML og CSS er faktisk ikke så vanskelig, og du trenger ikke nødvendigvis lese aboslutt alt som står der for å få til det du vil på en enkel side :)

Lenke til kommentar

Eg har ikkje noko spesiell grunn til å ikkje lære meg CSS, det er berre det at hadde eg fått til ei god nok side og ikkje hadde trengt CSS til det, hadde det ikkje vert noko grunn til å lære meg det, sjølv om eg kanskje hadde lært det for moro skyld ein annan gong.

 

Men eg skal ta ein titt innpå HTMLDog eller W3 Schools som eg har lest frå hittil.

Lenke til kommentar

Hvis man er helt nybegynner ville jeg nesten brukt frames/iframes (ikke skyt meg nå dere som har litt mer peiling :p). Det er enkelt å komme i gang med, og greit når man skal ha litt oversikt. Ellers er div's greit å bruke ;) Kan forklare det enkelte hvis du er interessert ;)

Lenke til kommentar

uttalesen din tilsier at du absolutt ikke vet noe om CSS. En kort titt på f.eks htmldog og under kategoriene CSS så vil du fort skjønne at CSS er veien å gå. CSS er ikke vanskelig. Det eneste du gjør er å fortelle hvordan siden din skal se ut. Dette i forhold til farger, linjehøyde, bakgrunnsbilder og masse mer.

 

Med CSS kan du forandre flere sider samtidig det kan du ikke med inline style. Da må du gå inn og forandre hvert enkelt element. Og slikt vil man unngå. :whistle:

 

Råder deg til å bruke 10 minutt på å lese litt om CSS og du vil bli fasinert og overbevist tror jeg.

 

Kim

Lenke til kommentar
IKKE bruk frames.

 

 

Er veldig mange som har den meningen der.

Hvorfor er det så dumt å bruke frames?

9002648[/snapback]

Frames er tungt. Mye kode som gjør sidene tunge å laste.

I tillegg mener jeg å huske at frames er microsoft-kode og kom med Microsoft Frontpage og ble til for å funke på IE. Derfor oppfører ikke frames seg alltid som man ønsker på andre nettlesere.

Frames er også vanskelig å få til å se likt ut over alt pga oppløsning på skjermen, størrelsen på nettleser osv. Rett og slett vanskelig å skalere som man optimalt ønsker. Mye bedre med div-tags og CSS. Ønsker man å ha andre sider bakt inn får man heller bruke php etter min mening. En av grunnene til at frames er tungt er jo fordi hver ramme har sin frittstående html-side. Tenk hvor fort ting kan bli krøll hvis man legger inn feil side navn osv..

Lenke til kommentar
Frames er tungt. Mye kode som gjør sidene tunge å laste.

I tillegg mener jeg å huske at frames er microsoft-kode og kom med Microsoft Frontpage og ble til for å funke på IE. Derfor oppfører ikke frames seg alltid som man ønsker på andre nettlesere.

Frames er også vanskelig å få til å se likt ut over alt pga oppløsning på skjermen, størrelsen på nettleser osv. Rett og slett vanskelig å skalere som man optimalt ønsker. Mye bedre med div-tags og CSS. Ønsker man å ha andre sider bakt inn får man heller bruke php etter min mening. En av grunnene til at frames er tungt er jo fordi hver ramme har sin frittstående html-side. Tenk hvor fort ting kan bli krøll hvis man legger inn feil side navn osv..

9002902[/snapback]

Er enig med deg der. Desuten ser det mye finere ut med div. Men frames er enkelt å lære hvis man må begynne med noe. Synes ihverfall jeg når jeg lærte det :p

Men for å holde meg litt til emnet også. Swaymayway har en god div-tutorial ;)http://www.swaymyway.com/divtutorial.php

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...