Gå til innhold

GC vs PS2 vs Xbox vs DC - et tilbakeblikk

Dan_H

Anbefalte innlegg

Vi er nå midt inne i en hektisk periode når det gjelder spill. E3 er rett rundt hjørnet, og høsten 07 og våren 08 byr på et unormalt høyt antall stortitler som bare venter på å bli solgt til oss gamere. Vi er utrolig spente på fremtiden til Xbox 360, Wii og Ps3 - og hva den vil by på hardwaremessig og softwaremessig. Den syvende konsollkrigen er for fullt igang med nevnte maskiner. :)

Men mens vi etterlengtet skuer etter Metroid Prime 3, Halo 3 og GTA IV, vil jeg ta et tilbakeblikk på de 6-7 foregående årene innenfor konsollgaming. Det hele startet med Dreamcast i 1998/1999 - og fortsatte med PS2 snaue to år senere, før det for alvor kom igang når GC og Xbox entret markedet i 2002. Dreamcast ble kuttet ut og kjempet aldri direkte med noen av disse, så det var for alvor Xbox, PS2 og GC som knivet. Salgsmessig vant PS2 foran Xbox på andreplass, og GC på tredjeplass. Dreamcast endte på en fjerdeplass.

Hva synes du om den foregående generasjonen konsoller? Hvilken maskinvare fikk din oppmerksomhet? Opplevde du en dans på roser med PS2 sitt tallmessig overlegne spillbibliotek? Opplevde du store tidsrom mellom de virkelige stortitlene med Gamecube? Opplevde du timesvis med spilling online og offline på Xbox? Eller var du blandt de få som levde på Dreamcast sitt "glemte" biblitoek av storspill?

Eller opplevde du alt?

---------------------------------------------------

For meg var den foregående "krigen" en relativt stor nytelse. Jeg hadde (og har) bare GC av de 3 store - og det angrer jeg ikke det spor på. Greit nok, det kom ikke hyppig med storspill på GC, men de store koste jeg meg virkelig med. Zelda: The Wind Waker, F-Zero GX, Super Smash Bros Melee....det var mange høydepunkter for meg, som resulterte i et spillbibliotek på 30 spill til GC.

Men jeg synes også det var mye håpløst. Jeg synes Nintendo fokuserte altfor mye på GBA-GC connectivity, og jeg var blandt mange som trakk et fortvilt sukk da Pac-Man var Nintendo sitt store innslag på E3-messen for et par år tilbake. Jeg ble også fortvilet over hvordan tredjeparty-utviklerene kom og gikk. Nintendo mistet en del multiplattformspill som jeg skulle likt å hatt - og tapet av RARE gjorde vondt.

Men det er de gode spillene som gjelder, og der synes jeg Nintendo var ganske så gode. Men som sagt, alt var langt ifra optimalt. Forventer meg langt mer fra Wii.

Jeg investerte også i en Dreamcast for et par år tilbake, og denne maskinen slo ann hos meg. Jeg oppdaget at den hadde flere titler som er meget gode. Synes enda det er virkelig synd at de måtte gi opp maskinen så tidlig.

Så for meg var det spilling på GC og DC som gjaldt. Hva med dere?

Endret av Dan_H
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har, til nå, bare vært en observatør når det gjelder forrige generasjons konsoller. Jeg har nettopp kjøpt en slimline PS2, i og med at de nå er gått såpass ned i pris og har et så bredt spillbiliotek at jeg syns det er greit å investere i den. Men uansett, et tilbakeblikk på forrige generasjon:

DC klarte, som du sier, aldri å egentlig konkurrere med "de tre store". Akkurat hvorfor kan vel diskuteres, men pris og tilgjengelighet var vel kanskje nøkkelfaktorer. Synd at DCs kollaps skulle føre til at Sega droppet konsollproduksjonen og i stedet ble en ren software-produsent. Etter å ha vært Sega-fan siden jeg var liten (jeg har fortsatt en Master System av den originale utgaven med card slot og greier), så stakk det litt i hjarterota å se Sonic på en Nintendo-maskin.

Når det gjelder GC, så hadde den vel en del gode spill fra Nintendo og deres underselskaper (selv har jeg aldri vært noen stor fan av Nintendos serier, men jeg vet at mange liker dem), men svak støtte fra tredjepartsutviklere, manglende støtte for DVD-avspilling på GC og et image som "barnevennlig" var nok med på å stoppe mange fra å kjøpe en GC (merk at jeg ikke selv påstår at GC var en "kiddy console", men det er vel ingen hemmelighet at Nintendo har slitt med det imaget helt siden SNES, og det er ikke før nå at de begynner å bli kvitt det).

XBOX er vel den teknisk sterkeste av de tre konsollene, og den man kan gjøre mest fiksfakserier med (om man setter inn en modchip). Microsoft gjorde en imponerende jobb med sin første konsoll, og har et ganske så imponerende spillbibliotek. Hadde XBOX kommet før PS2, så er det nok fullt mulig at Microsoft ville kunne tatt ledelsen allerede i forrige generasjon også. Riktignok solgte den vel ikke så mye i Japan, men det tok den igjen i Europa, USA og muligens Oceania (jeg vet ikke hvordan XBOX-salget var der?). Microsoft fikk også en del tunge titler til boksen sin, noe som viste at de var et selskap å regne med framover.

Og så til slutt PS2. Sony kunne ri på suksessbølgen de fikk med PS1 da de gikk inn i forrige generasjon med konsoller. PS2 kostet flesk med smør og bacon på da den kom, men det forhindret ikke "de faste i troen" fra å gå mann av huse for å kjøpe en. Og da Sony etterhvert kuttet prisen, og fikk bygget opp et spillbibliotek med mange tunge topptitler, så kunne man, da regnskap skulle gjøres opp, konstatere at Sony igjen hadde gjort omtrent alt riktig, og at de satt igjen som konger på TV-spillhaugen (grunnen til at jeg kjøpte en PS2 kontra en XBOX er at PS2 har mer spill jeg er interessert i enn XBOX). Det er mulig Sony har vært litt arrogante og trodd at de kunne gjøre det samme med PS3 som med PS2 og bare ri på en eksisterende suksessbølge, men om ikke Sony får ut finger'n snart, så er det fullt mulig at de kan bli akterutseilt av et formsterkt Nintendo og et kampklart Microsoft.

Men summa summarum kan man vel si at forrige generasjon har gitt oss mange gode spillserier; GTA3-serien, Jak & Daxter, Metroid Prime, God Of War, Halo etc., og forhåpentligvis vil det samme skje i denne generasjonen :)

Endret av Lodvgs1
Lenke til kommentar

Gamecube investerte jeg aldri i, mye grunnet at jeg undervurderte Wind Waker (som jeg anskaffet meg førstnad til Wiien min) og mange andre titler til NGC. Samt at jeg fikk et inntrykk av at Nintendo nesten forsøkte å presse en GBA på deg med alle titlene som gjorde bruk av denne. Jeg innser nå at jeg har tatt feil, men det er først når den generasjonen sier hade og neste trer inn.

Så i forrige generasjon ble det kun PS2 på meg, og ikke at jeg angrer noe på det. Veldig mange gode titler som jeg har koset meg med gjennom årenes lange løp, samt gamle klassikere fra en svunnen gammel tid som ble vekket til livet i PS2's maskineri. Gamle spill som Rayman, Pandemonium, Syphon Filter og Gran Turismo tok mye av tiden min på PS2, i tillegg til nye og gode titler som God of War, Shadow of the Colossus og Resident Evil 4. Jeg var dog ikke så aktiv på den tiden som jeg er nå, selv om en dyp interesse for spill blomstret i min mage siden Doom, har jeg aldri had den økonomien jeg trengte for å nære interessen.

Så nå koser jeg meg glukk ihjel fremdeles med min PS2 maskin, og God of War 2. Jeg vet ikke om jeg skal klassifisere den som last-gen konsoll eller ikke, for den har overlevd forbløffende lenge inn i denne generasjonen, og tar t.o.m opp kampen mot Goliat på markedet, X360. Det bærer det respekt av.

Men over tiden skal jeg anskaffe meg Sega's siste maskin på markedet for å oppleve dens spillbibliotek, og for å se hvordan den gamle sliteren gjorde det på sine få år før "døden" inhentet den.

Lenke til kommentar

For min del var det vel Playstation som stakk avgårde med mest oppmerksomhet, selv om jeg også var glad i Xboxen (moddet). Xboxen ble vel mest brukt som multimediesenter, og moderat som spillmaskin. GameCuben ble aldri tatt spesielt mye i bruk, og står fortsatt stuet bort sammen med de andre gamle konsollene.

Antall Playstation 2-maskiner i huset talte vel fire sist jeg sjekket. 1 defekt og 3 operative. Disse er ikke spesielt mye i bruk nå om dagen med Xbox 360 og Wii i hus, men det var disse som ble brukt heftigst.

Av spillopplevelser er det vel GTA-serien og Jak & Daxter-spillene som ga meg best opplevelser. Det er i alle fall de spillene som først faller meg inn. Ellers likte jeg Gran Turismo 3: A-spec, Pro Evolution Soccer o.l. Buzz var jo også en helt ny opplevelse for min del, og en særdeles morsom en. Singstar sitter også igjen som et godt minne, selv om jeg har gått litt lei nå.

Jeg følte at jeg hadde vokst ifra Nintendo med GameCube, og det er vel fortsatt den følelsen jeg sitter igjen med fra Wii også - hittil.

Hvis jeg skulle rangere konsollene ville det nok blitt:

1. Playstation 2 (knallgode spill)

2. Xbox (flott multimediemaskin)

3. GameCube (ga nok ikke maskinen en skikkelig sjanse engang - dessverre?)

4. DreamCast (prøvde maskinen én enkelt gang, og ble ikke frelst, for å si det sånn.)

Endret av Complexion
Lenke til kommentar

Sist generasjon hadde jeg alle de 4 nevnte.

Det begynte med at jeg kjøpte meg en Dreamcast og at jeg kjøpte en del spill fra en side som het norwaygames.com eller noe slik. En veldig bra butikk med en amatør webside, men som regel ble alt sendt og prisen var bra. Dreamcast var virkelig en grom konsoll som jeg likte meget godt, og det stakk i hjertet da jeg leste at Sega ville gå multiplattform og gi opp Dreamcast. Det verste var vel at de sa at mange av spillene i utvikling ville bli utgitt, men det ble aldri tillfellet. At Sonic dukket opp som lanseringstittel til Nintendo av alle ting, gjorde virkelig vondt og jeg følte Sega hadde tapt en krig og gikk til bunns på en grusom måte.

Jeg kjøpte meg deretter PS2 som jeg skaffet av den enkle grunn at den hadde fått noen gode titler som Devil May Cry, Jak & daxter samt at Metal gear solide 2 var på vei til den. I tillegg hadde den dvd spiller noe som var bra for en fattig student.

PS2 var vel egentlig kongen av konsollene i forrige generasjon og det er imponerendes at den "elendige" maskinvaren har klart å henge med og forsåvidt henger godt med enda.

Deretter ble det en Xbox. Kraftig hardware og et spill med navn Halo som jeg prøvte på Spaceworld fikk meg til å kjøpe denne konsollen. Selv om jeg egentlig ikke kan påstå at jeg liker MS så liker jeg deres konsoller. Halo var i konsoll sammenheng utrolig, og det at du faktisk fikk en følelse av at fienden og dine medhjelpere kriget mot hverandre og hadde litt inteligens til å være spill på den tiden gjorde meg mektig imponert. Det kjipe var jo at veldig mange spill var dårlige porter av PC spill da.

Gamecube kjøpte jeg meg mest som et impuls kjøp. Greie spill der også og jeg likte veldig godt Pikmin. Pikmin 2 kjøpte jeg derimot aldri. Problemet med Gamecuben var vel mest at den manglet de mer kule spillene noe som gjorde det vanskelig å få med kameratene å spille. Et par likte Mario Party men ellers gikk det mest i bowling i super monkey ball. Resident evil 4 og eternal darkness er også spill som var meget bra på denne konsollen. Det verste var vel at de typiske Nintendo spillene Zelda og Mario for min del var to katastrofer. Mario Sunshine klarte aldri å engasjere meg med den teite vannpumpen som skulle vaske bort skitt og lort og Zelda ble litt kjedelig med en kjip grafikkstil samt lange distanser med vann som du måtte forflytte deg over. I tillegg så savner jeg jo tale i Zelda da det er utrolig irriterendes å lese all teksten og høre lyder som ey, oh som eneste lyder laget av hovedpersonen og folk og fe i spillet.

Lenke til kommentar

Hadde alle 4 konsollene fra forrige "runde". PS2 trakk det lengste strået hos meg med mange supre titler (FF, MGS, GT, Jax & Daxter, SSX, God of War), med Xbox ikke så langt bak (Splinter Cell, Halo, Kotor, THPS, Pop) , GC på en hederlig tredjeplass (Eternal Darkness, Zelda, Metroid og Mario) og DC på jumboplass.

Alle konsollene hadde sine topptitler som jeg ikke ville vært forunt. Litt skuffet over at det ikke kom flere bra titler på GC, likte både konsollen og kontrolleren godt.

Lars

Lenke til kommentar

Forrige generasjon var selvfølgelig PS2 sin salgsmessig, den hadde også mange kanonbra spill, hele GTA serien debuterte der, som for min del var en big deal. Men GTA spillen var også det eneste som gjorde at jeg skulle ha den konsollen. Tar man vekk GTA er det ikke sikkert at jeg i det hele tatt hadde gått til innkjøp av en PS2. Den konsollen som derimot ga meg flest og de absolutt største og minneverdige spillopplevelsene var helt uten tvil Gamecube, og maskinen som jeg ser på som en av de mest undervurderte konsollene som har vert på markedet.

Wind Waker er en artistisk fryd og jeg ville aldri at dette spillet skulle slutte, så jeg begynte like godt på nytt rett etter jeg var ferdig med det, et par ganger på rad. Metroid Prime spillene var det absolutt stiligste innen førstepersons sjangeren forrige generasjon, dog ikke en shooter men heller et First Person Adventure spill. Med en atmosfære få spill kan matche. Super Mario Sunshine fikk en tøff jobb å følge opp etter Super Mario 64, men for mitt vedkommende gjorde spillet absolutt jobben sin. Pikmin, Animal Crossing, Eternal Darkness, Batallion Wars, Resident Evil 4, Rogue Leader, Star Fox Adventures(Rare's siste kreative og inspirerte spill og deres farvel med Nintendo), Chibi Robo og mange andre klassikere. Spillbiblioteket til Gamecube kunne ikke måle seg med Playstation 2, men kvalitet over kvantitet er en grei ting å huske i den sammenheng.

Så forrige generasjon så listen min slik ut:

1. Gamecube

2. Playstation 2

3. Dreamcast

4. Xbox

Lenke til kommentar
Eternal Darkness

Det spillet virker så knall (det refererer til/er basert på Lovecrafts verker. og det er omtrent alltid en god ting) at det nesten kunne rettferdiggjort et innkjøp av en GC bare for å spille ED. Hadde bare GC hatt noen andre spill jeg hadde hatt lyst på, så..

Lenke til kommentar

Kjøpte GC i 2002, og til tross for spilltørke i enkelte perioder, er jeg storfornøyd med titlene den klarte å pumpe ut. Super Mario Sunshine, Wind Waker og Mario Kart: Double Dash!! er titler jeg likte veldig godt, men som ofte ble kritisert av andre. At Nintendo tok sjanser på disse titlene var risikabelt, men jeg føler det funket. Synes Nintendo lyktes vel med versjonene sine av de klassiske franchisene, og det veide opp for den dårlige tredjepartsstøtten. Kjøpte også en brukt Dreamcast, som med titler som Soul Calibur, Skies of Arcadia, Shenmue, Crazy Taxi osv. imponerte meg kraftig.

Playstation 2 og Xbox kjøpte jeg aldri. PS2- spill klarte aldri å fengsle meg når jeg spilte dem, utenom GTA- serien, som er fantastisk. Xbox imponerte meg ingenting egentlig. Visst hadde den sterkest hardware, men fristet aldri. Kunne vært en annen sak hvis Rare hadde sluppet fortsettelser til storspill som Jet Force Gemini og Killer Instinct. Men jeg synes 360 har fått skuta på rett kjøl, og vurderer sterkt å gå til innkjøp av den, da jeg føler den og Wii utfyller hverandre bra :)

1. Gamecube

2. Dreamcast

3. Playstation 2

4. Xbox

Lenke til kommentar

Den eneste maskinen jeg hadde var GameCube, det kom mange store titler som The Wind Waker, Tales of Symphonia, Resident Evil 4, Mario Kart Double Dash!! som jeg har hatt stor glede av. Det som var irriterende under konsollkrigen var fanboyismen, mange maste om at PS2 var kraftigere enn GameCube ved å samenligne Super Mario Sunshine og TWW med GTA osv. Dette gjorde at NGC ble stemplett med dårlig grafikk og barnslige spill. :(

Men selv er jeg storfornøyd med GameCube. :D

Lenke til kommentar

Jeg eier nå alle fire konsollene.

Dreamcast ble den første i tidlig 2001, kun noen måneder før Sega bestemte seg for å kutte ut hardwarebusinessen. Året før hadde jeg startet Norges eneste Dreamcast-side, DCNorway.com. Det er nærmest utrolig hvor mange godtitler Sega og noen få andre utviklere klarte å presse ut på noen få år. Shenmue og Shenmue II er et must for enhver gamer som er interessert i adventure/RPG. Sistnevnte er kanskje tidenes spill for min del. Soul Calibur var fightingperfeksjon i sin tid. Metropolis Street Racer var et enestående bilspill hvor jeg føler oppfølgerne MSR 1-3 har mistet noe av magien til originalen. Jet Set Radio og Crazy Taxi introduserte nye, spennende konsepter. For å ikke snakke om Phantasy Star Online, første online RPG på konsoll. Selv nå er det en sjeldenhet.

Xbox ble kjøpt noen måneder etter lansering til en billig penge (2500 kr. med 2 spill og 2 kontrollere) og skulle vise seg å bli den konsollen jeg desidert har brukt mest tid på. Halo ble straks en hit. Det samme med Splinter Cell senere det året. Ellers så ble Xbox den ultimate multiplattformkonsollen for min del. Slike spill var nærmest utelukkende best på Xbox, spesielt Ubisoft sine titler. Med modifisering ble også en verden med Nintendo-emulatorer, filmer og annet snacks åpnet opp. Jeg bruker boxen nærmest daglig som media center.

Gamecube kjøpte jeg når den hadde kommet ned til 800 kr., like etter at Wind Waker hadde kommet ut. Og det er den konsollen jeg utvilsomt har brukt minst. Metroid Prime var noe skuffende for min del og det ligger der fortsatt halvspilt. RE4 og Zelda: TP er dog to spill jeg koser meg med for tiden og gjør nok at GC er verdt de få kronene jeg betalte for den. Men i det store og hele så alftor få titler som appelerer til meg og nå som Wii kan kjøre alle GC-spill perfekt er det ikke en konsoll jeg anbefaler folk å kjøpe nå.

PS2 (slimline) har jeg faktisk nettopp gått til innkjøp av. Jeg hadde tenkt å hoppe over den og heller kjøpe PS3, men med den konsollenes tvilsomme bakoverkompabilitet satset jeg på det sikre. Xbox dekket mine behov i lang tid. Jeg kunne tolerere at GTA-spillene og MGS2 kom ett år etter med forbedrede versjoner (dog jeg måtte låne en PS2 av en kamerat da San Andreas kom ut). Av de eksklusive spillene var det ikke mye som appelerte til meg. Men nå som Xbox og GC ligger begravet og PS2 har fått en enormt antall gode, eksklusive spill mot slutten som MGS3: Subsistence, Shadow of The Collosus, Buzz, GoW2 etc. kunne jeg ikke lenger la være. Dette gir meg også en mulighet til å sjekke ut PSX-spill som jeg har gått glipp av. For de som lurer på hvorfor PS2 fortsatt selger enormt er det ikke så rart: Den koster godt under tusenlappen, den har rimelig grei grafikk og ikke minst et enormt spillbibliotek (12 år med PSX+PS2) som kan appelere til absolutt alle. The winner takes it all.

Så ja, for min del er Xbox nr. 1, DC og PS2 på delt andreplass og GC på klar sisteplass når det gjelder bruk.

Endret av kilik
Lenke til kommentar

Har kun PS2 fra forrige generasjon.. som følge av at jeg egentlig aldri hadde noe særlig med penger.. det er først det siste året at jeg har fått jobb og en liten inntekt.. :)

Derfor ser jeg det på som svært positivt at det er bakoverkompabillitet på Wii og tildels Xbox.. som gjør at jeg nå kan hente inn de titlene jeg har gått glipp av.. :) Fortiden spilles det både Halo2 og Wind Walker.. og, jeg stortrives med begge..

DC har jeg desverre aldri fått sett noe på.. men, husker jeg ble imponert av grafikken i en spillsjappe.. :p

Så, vinneren forrige generasjon er PS2, uten at den har fått noen konkurranse fra min side.. nå er det forsåvidt en liten stund siden den har blitt brukt.. Faktisk ikke skikkelig siden jul da TP kom.. bortsett fra litt Guitar Hero spilling da riktignok.. ;)

Lenke til kommentar

hadde de 3 største , dvs all som var tilgjengelige , for min del var det xbox og halo som tok all min tid , har regnet meg fram til litt over 63 dager ingame i muliplayer ...

ellers så har ps2 en bare blitt brukt til såkalte party games , som singstar , eye toy , dansematte og buzz

hadde og en GC , men det var det bare dama som brukte , jeg fant meg ikke noe titler og spille på denne

rangering

1. Xbox

2. ps2

3. GC

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...