tasmann Skrevet 3. juli 2007 Del Skrevet 3. juli 2007 hei, eg har ein Tohatsu 9,9 2004 mod. men lurer på om korsleis eg trimamr den. folk seier at eg skal skifte pakning mellom insug og forgassar. men eg ser ikkje noko pakning mellom forgassar og insug. kan den ha blitt tatt bort? (kjøpte motoren bruk). Må eg ta av forgasseren for å sjå om pakningen e der?? viss blomberinga e tatt bort, ville eg kjent da då? men kor mange hestar blir motoren på når blomberinga e tatt bort? Håper på gode svar som kan hjelpe meg! Lenke til kommentar
Engen_2k Skrevet 5. juli 2007 Del Skrevet 5. juli 2007 Stor mulighet for at pakninga er fjerna eller bytta, men du må nok ta av forgasser for å se det. Så får du 15 hester ut av den hvis du bytter pakning. Lenke til kommentar
Snuggis Skrevet 5. juli 2007 Del Skrevet 5. juli 2007 Stor mulighet for at pakninga er fjerna eller bytta, men du må nok ta av forgasser for å se det. Så får du 15 hester ut av den hvis du bytter pakning. 9011278[/snapback] Du bytter ikke pakning. Du fjerner bare plomba/blomberingen/pakningen som mange kaller det. Lenke til kommentar
Engen_2k Skrevet 5. juli 2007 Del Skrevet 5. juli 2007 Du bytter ikke pakning. Du fjerner bare plomba/blomberingen/pakningen som mange kaller det. 9011367[/snapback] Hakke trimma no tohatsu før, men hvis man fjerner hele pakninga blir det vel ikke helt tett lenger? Lenke til kommentar
Snuggis Skrevet 5. juli 2007 Del Skrevet 5. juli 2007 Du bytter ikke pakning. Du fjerner bare plomba/blomberingen/pakningen som mange kaller det. 9011367[/snapback] Hakke trimma no tohatsu før, men hvis man fjerner hele pakninga blir det vel ikke helt tett lenger? 9011436[/snapback] Det er ikke en pakning. Det er en "skive" som sitter på forgasseren som begrenser hvor mye luft(tror det var luft) som kan tas inn. På hver side av denne sitter det pakinger for å gjøre det tett. Lenke til kommentar
tasmann Skrevet 5. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 5. juli 2007 eg har no tatt av forgassarn og sitt. da va ikkje noko blombering der. men da låg ei gummi ring rundt innsuge. ikkje framfor. men rundt, ca. 3mm frå insuge. denne var alt som var av pakning. men ka da vere tenninga eg må gjere noko med? når eg kjøpte motoren brukt i høst, sa selgarn at da var tenninga eg måtte gjere noko med. snakte om ein halv sirkel-kule forma bit som måtte fjernast. men då må jo heile svinghjulet tersast av? når eg planar båten, so e bere opp til eit vist turtal eg kan gji, men eg treng ikkje holde fullgass for å holde samme turtal. dvs at da ikkje e froskjell på turtallet frå "halv" gass til fullgass. Lenke til kommentar
csViRuS Skrevet 5. juli 2007 Del Skrevet 5. juli 2007 Da er den nok kanskje turtallsperret, tror du må ha av svinghjulet på tohatsu for og trimme de også, så det kan jo stemme da Lenke til kommentar
veitch Skrevet 6. juli 2007 Del Skrevet 6. juli 2007 Dei fleste tohatsu 9,9 Hk motorener er somregel nedplomberte 18Hk motora:) så dersom du fjerna plomma får du 18Hk.. Men som som dei er nemt før i posten så er det mange muligheter for trimming av båtmotorer. Lenke til kommentar
tasmann Skrevet 7. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 7. juli 2007 vil motoren ta skade av å terse av svinghjulet? viss svinghjulet sitter godt på, kan eg då øydleggje det? e da nudvendig å ha stor ters for å ta den av? Lenke til kommentar
tasmann Skrevet 8. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 8. juli 2007 (endret) Du må kjøpe en slik: 9029144[/snapback] viss eg kjøper ein slik. vil tenninga vri seg meira? slik at ho tenenr tidligare? høyrast jo veldig rett ut. stilte tenninga fram på mopeden min, og fekk beitre aks, og fart. so det kan stemme. men tenninga blir vell ikkje meir vridd då? får jo bere gje meir gass på forgassarn då? den delen der e jo fast i tennings "brikka" eller ka eg skal kalle det. eller er den delen der langre på ein måte? så ein får vridd tenninga lenger? for tenninga kan ein vri ganske langt, vrir du den forlangt, håpper den armen som går ned til forgassarn av, slik at forgassarn ikkje gjer full gass lenger. so viss denne delen er lenger. so kan da sitte der? veldig dårlig forklart.. mne fåper dykk forstår! håper dykk kan svare meg, og hjelpe meg! Endret 8. juli 2007 av tasmann Lenke til kommentar
-Alex- Skrevet 8. juli 2007 Del Skrevet 8. juli 2007 Denne gasskammen får motoren til å gå for fullt ja, den går mye lengre ut enn originale gasskammen. Er usikker på det med justeringer.. Lenke til kommentar
veitch Skrevet 8. juli 2007 Del Skrevet 8. juli 2007 Ville dette funket på ein yamaha 9,9 Hk 2006 mod og? Lenke til kommentar
tasmann Skrevet 8. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 8. juli 2007 (endret) Denne gasskammen får motoren til å gå for fullt ja, den går mye lengre ut enn originale gasskammen. Er usikker på det med justeringer.. 9033490[/snapback] men vil eg klare å lage meg ein slik del? (kjøper eg ein slik del, får foreldrenne mine vite at eg trimmer motoren, det skal dei ikkje vete!) men må eg ha av svinghjulet for å skifte dinna delen ? har ikkje sett skikkelig på akkurat denne delenså veit ikkje sjølv. får eg 18 hk utav motoren då? eller bare 15? mangen meininger, kva seier du? Endret 8. juli 2007 av tasmann Lenke til kommentar
-Alex- Skrevet 13. juli 2007 Del Skrevet 13. juli 2007 Du bare løser opp svinghjulet så kommer du til, slipper å ta det helt av..Om du kjøper i butikk eller bestiller i oppkrav merker jo ikke foreldrene dine noe? Bare å kontakte noen som forhandler tohatsu motorer og høre om de har 15hk gasskam til deg. Enten i nærheten eller på nettet. Lenke til kommentar
-Alex- Skrevet 16. august 2007 Del Skrevet 16. august 2007 Har selv snakket med forhandler nå og fått info og tegning om hvordan man får trimmet tohatsu 9,9 til 16,2-16,7 hk. Send PM om du vil ha. Lenke til kommentar
csViRuS Skrevet 16. august 2007 Del Skrevet 16. august 2007 Legg det ut her da, kan være flere som ønsker og vite dette senere og da kan vi bare linke til denne tråden Lenke til kommentar
leifchristensen Skrevet 17. august 2007 Del Skrevet 17. august 2007 Legg det ut her da, kan være flere som ønsker og vite dette senere og da kan vi bare linke til denne tråden 9298150[/snapback] godt forslag ettersom dette er et stadig tilbakevendende spørsmål IMO Mvh Leif Lenke til kommentar
-Alex- Skrevet 17. august 2007 Del Skrevet 17. august 2007 Her er justeringene du må foreta etter du har skiftet ut gasskammen: Du må skru blandingsskruen 2,5 omdreinginger ut (se 1-10) og tomgangsskruen ¼ omdreining ut (se 1-8) I tillegg må tenningstidspunktet justeres. Det gjør du ved å skru mutteren og den sorte plasthetta (se 10 og 7) så langt inn at du kun ser to av gjengene på del nr 11. Til slutt er det veldig viktig at du passer på at gasspådraget ikke står helt i spenn når du har maks gass (altså den hvite plasthylsen som alubiten du byttet dytter på). Du må sørge for at det er ca en mm slakk igjen når du har maks pådrag, hvis ikke kan spjellet henge seg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå