Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

norske leger - alt for mange inkompetente?

Keltern

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Når yrket er såpass attraktivt, opptaket kun styres av karakterer og kravene i tillegg er så høye, sier det seg selv at vi får mye rart  i legestanden som aldri skulle fått være innenfor timetersradius av et stetoskop.

9027782[/snapback]

Nå er det jo svært mange som tar utdanninga i utlandet og hvor karakterkravene er lave eller ikke-eksisterende så der vil jo motivasjonen være en større drivkraft. Kan imidlertid si at ejg har truffet endel temmelig arrogante og uspiselige folk som nok aldri brude hatt en legefrakk. Heldigvis har jeg flest erfaringer av det stikk motsatte :)

Lenke til kommentar

Det er helt klart varierende kunnskap på norske leger. Det bør strengt tatt ikke være sjokkerende. Enhver lege kan ikke være en ekspert i alt som er, det er faktisk derfor vi har spesialister. Selv var jeg inne på legevakta i natt pga. noe vi fant ut etterhvert var tarmslyng. 1. legen jeg traff på var veldig "dra hjem og se hvordan det går". Ved en ren tilfeldighet var det en annen lege innom som trodde det ikke var noen som tok hånd om meg, og hun snakket om røntgen og innleggelse for å kunne holde det hele under oversikt. Hun ble dessverre avbrudt av en sykepleier som påpekte at jeg ventet på at en annen lege (hun 1.) skulle komme tilbake. Jeg ble så sendt hjem, men seinere bar det inn på akutten med fortsatt smerter, kvalme og tegn på dehydrering etter å ha kastet opp noen ganger. Hva skjedde? Jo, man tok røntgen og fant raskt ut hva det var snakk om, noe man også lett kunne skjønne ut fra symptomene. Nå er jeg av div. grunner et spesialtilfelle, men alikevel.

Et lite tips til de som føler de ikke får god nok behandling. Det går an å si at du vil ha en annen lege, og nytter ikke det har vi, iallfall i teorien, fritt sykehusvalg her i Norge.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
Gjest offer av legene
Sykepleiere er ihvertfall veldig serviceinnstilte og veldig greie å ha med å gjøre. Utrolig koselige og utrolig hjelpsomme. Jeg har egentlig bare positiv erfaring fra sykehuset og legene og sykepleierne som var der.

det som kan virke bra noen ganger, er jævla dårlig andre ganger. jeg var 4 uker sammenhengende i sykehus med 24mg (eller hva den målegreia var igjen) morfin per døgn, og vær andre time når jeg måtte få en dose morfin så måtte jeg bruke 15 minutter på å forklare hvordan "type" vondt jeg hadde. (som om jeg har fått en annen sykdom/lidelse de siste 2 timene) og jeg måtte rangere det på en skala fra 1 til 10, noe som blir J****G irriterende 12 ganger per dag, i 4 uker, når du bare kan sove 2 og 2 timer sammenhengende, og du ikke kan spise, og må ligge i sengen 100% av tiden. ivertfall når halvparten av personalet var svensk, med sine rare uttrykk for "i morgen tidlig" o.l (i morgen tidlig=i morgen bitti, brukt i en setning blir du sittende der med en dumt uttrykk som sier "huuh???")

og på toppen av det hele, så glemte personalet og komme med tannhelse saker iløpet av de 4 ukene, så når jeg ble frisk igjen, så hadde jeg 22 tenner som trengte behandling på alle sider, en tannlege fikset det, men var så kvikk i arbeidet at tennerne så bedre ut FØR behandlingen, og istedenfor å sette kroner (som hadde kostet meg null og niks da, jeg var 17 år), så satte han masse fyllinger som quote: "dess flere fyllinger en har dess større sjans er det for nye hull".

(tennerne fungerer ikke engang, har ikke kunnet spise godteri, iskrem, iskaldt vann, sjokolade osv, og jeg sliter med å spise rødt kjøtt og tyggegummi osv, siden jeg ble først innlagt på sykehuset. til-og-med det å pusse tennerne er som å borre utn bedøvelse fordi tennerne er så ujevne etter at tannlegene "fikset" det)

så nå har jeg en monumental tannlege regning å betale i nermeste framtid (ikke minst for kosmetisk tannbehandling siden tennerne ser ut som de er banket ut av stein), som er vanskelig siden den originale sykdommen gjorde at jeg strøk 2 år med videregående skole, og som nå sier at jeg har en monumental papirmølle å gå igjennom får å få startet skolegangen opp igjen, og skolelånet etter de 2 årene er enda der, og siden jeg måtte ta ett år fri ifra skolen så vil lånekassen ha penger, som ikke er begynt å komme ifra staten enda pga en sinnsyk behandlingstid. (forresten så avslo lånekassen min søknad om å få slettet gjelden siden mer enn 6mnd har passert siden jeg sluttet skolen, men hvordan i F*** kan jeg søke på noe FØR jeg faktisk får vite om det!?! eneste de hadde å si på sykehuset var "du kan enda leve et normalt liv" uten å komme med hvordan rettigheter jeg har pga sykdommen, hva jeg må vite for å få de rettighetene eller hvor jeg kan gå for å finne det ut selv)

så snart må jeg nok pantsette det eneste jeg eier, PC'en. (jeg har bare èn ting i mitt navn, og det er telefonen min, som er 2 år gammel) for å betale et skolelån som ble avbrutt av sykdom og resten av pengene må gå til å rette på screw-up`s gjort av tannlegene (jeg hadde 4 hull totalt iløpet av 16 år, 10 av de årene var med 1,5 liter cola inntak per dag, og jeg hadde enda bare 4 faens hull. etter 4 uker på sykehuset under personalets ansvar så hadde jeg 22 ødelagte tenner)

norge er kanskje et av verdens rikeste land ja, men hvordan i H***** hjelper det MEG når alle tannleger skylder på cola og nekter å sette kroner på tennerne mine TIL-OG-MED NÅR JEG BETALER FOR DET fordi "det er ikke heelt nødvendig". (JEG bestemmer da vel hva som er nødvendig!??? når et hus holder på å kolapse på grunn av råtne bjelker så begynner du vel ikke å TEIPE det sammen? nei du riv sh**n ned å bygge nytt!) og lånekassen prøver å presse meg for penger når jeg har en total formue på 500kr og ingen inntekt, ingen utdannelse, ikke engang bil eller moped-lappen!

satan hvor glad jeg er i norske leger og det generelle systemet! :thumbdown:

(ja, dette er faktisk sant, har hatt mange som ikke har trudd på meg bare pga hvor sinnsyk denne historien er, "det er umulig at noe slikt skjer i norge" tankene har tatt over)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...