Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

norske leger - alt for mange inkompetente?

Keltern

Anbefalte innlegg

Hva kan man gjøre når fastlege og såkalte spesialister og andre mange andre leger (på lillehammer sykehus) ikke klarer å gjøre seg opp en diagnose, etter å ha gått i i alle fall over 1 år med diarè og kraftig kvalme og oppkast! De har funnet brokk i eller omkring mellomgulvet, spiserørs(først katarr og senere..)betennelse. De mener at brokken ikke er stor nok til å gjøre noe videre skade. Lukkemuskelen i enden av spiserøret fungerer heller ikke som den skal.

Ut fra det de har funnet ut, har de ikke klart å komme opp med noen diagnose, eller noen direkte grunn til at alt dette skjer.

Hva er det som skal til for at leger skal kunne vurdere eller anse at det kan være psykiske plager som forårsaker disse plagene? Det er ikke engang nevnt!

Jeg synes det er for j**lig at folk må være døden nær før de får hjelp, eller at hjelpen rett og slett kan komme for sent!

Er ikke norske leger klare over at det er noe som kalles psykiske plager? Eller at psykosomatiske plager tar sted? Det er rett og slett forkastelig at folk skal bli spurt hva DE vil, når legen faktisk har gitt opp, selv om det stort sett har gått i gastroskopi, koloskopi, ct og ultralyd. Gastroskopien har blitt gjentatt flere ganger, uten å finne noe.

Er det noen som har lyst til å komme med noen kommentarer til dette? Som kanskje kan komme med hjelpsomme tips til en fortvilet, oppgitt og forarget sønn?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er det noen som har lyst til å komme med noen kommentarer til dette? Som kanskje kan komme med hjelpsomme tips til en fortvilet, oppgitt og forarget sønn?

8996455[/snapback]

Første som slår meg er at det er på tide å prøve andre leger og et nytt sykehus ;)

Er sykdommer som f.eks glutenallergi utelatt f.eks?

Lenke til kommentar

Har selv slitt med mageproblemer i over et år.

Førte til at jeg kom mye for sent på jobben.

Det førte igjen til at jeg fikk mye pes fra jobben om at jeg måtte slutte å forsove meg, fikk aldri noen forståelse.

Svelgte slange , og tarm undersøkelse andre veien..

Legen kom frem til at jeg hadde colon irritable og overproduksjon av magesyre og skrev erklæring til jobben om jeg pga mageproblemer kunne komme for sent på jobben.

Men janteloven er hovedregelen der jeg jobber, og jeg ble fortsatt ikke trodd og fikk pes videre. Eieren av bedriften krevde at jeg gikk til en annen lege som eieren valgte selv.

Jeg gikk til ham og han sa at mageproblemene mine aldri ville bli bedre hvis ikke jeg fikk ro på arbeidsplassen. Var for jævli og gå på jobb hver dag vel vitende om at ingen trodde meg.

Så lege nr 2 skrev ny erklæring der det forlangtes forståelse for min situasjon.

Men sjefen klarte å snu på flisa nok en gang.

Fikk se legejournalen min et år senere der det var et brev fra sjefen min, der det står i første setning..

" jeg vet at de har taushetsplikt, men kan du fortelle meg om du tror at han skulker", så listet han opp dagene jeg kom for sent og var vekke fra jobb.

Og i brevet skrev han at det var spesielt mandager jeg var vekke fra jobb, men det han ikke fortalte var at de fleste mandagene jeg var vekke var fridager pga at jeg fikk ei uke mindre ferie på sommeren.

Nå har jeg gått nesten et år uten diare heldigvis, (tilbake fall noen ganger), men fordøyelsesplagene er der enda, kan spise ei skive og føle jeg har spist en syv retters middag. Blir også ofte kvalm etter å ha spist litt.

Men selv om legen sa han ignorerte brevet fra sjefen min, sitter jeg med en følelse at legen hele tiden har det brevet i bakhodet.

Utrolig hvor mye en rik sjef kan focke en person og slippe unna med det. :no:

Endret av JULINGiKAKE
Lenke til kommentar

Ja, ser for meg at situasjonen din har vært veldig "kjedelig"..

Mamma ser ut til å ha dette problemet med fastlegen sin, da de ser ut til å ikke tro på at det her er reelt, da de ikke finner noe på undersøkelsene... WTF!!? kan man vel si da!

Hun er blitt veldig tynn, hun er underernært og hun er dehydrert så til de grader (det sier seg selv hvorfor). Jeg og broren min kommer til å kreve at hun blir lagt inn på sykehus om hun ikke blir sendt i morgen.

For dette går ikke ann!! INGEN klarer å leve slik hun har gjort den siste tiden, og nå har de til og med nektet henne videre sykemelding!! Og siden de ikke har klart å stille noen diagnose kan hun heller ikke uføretrygde seg (noe hun slettes ikke har lyst til egentlig), men det kunne jo blitt en midlertidig utvei... Det ser ikke ut til at noen kan eller vil hjelpe!

Så jeg lurer på hvor dette må ta veien før noe skjer.. Hun har snakket om at hun har/har tenkt på å gi opp, fullstendig..

Lite trivelig situasjon det her!

Lenke til kommentar

Har du sjekket nakken\nerveskader\nerver i klem? Vet det høres litt rart ut, men hadde tidligere en pasient som var mye plaget med oppkast\kvalme, noe som faktisk kom fra det at han hadde svært trange plassforhold for noen av nervene i nakken, og når disse nervene styrke deler av muskulaturen man bruker når man kaster opp kan det være verdt å sjekke opp :) Sannsynligvis er det ikke noe i det, men greit å utelukke det. Skjedde det noe spesielt like før\rundt den tiden plagene dine oppstod? Tatt test for fruktosemalorbsjon (problemer med å fordøye fruktsukker)? Vet noen kan få stort magebesvær pga dette.

Lenke til kommentar
Gjest member-101642
Ja leger i norge er inkompetente!

9006420[/snapback]

Word.

Tre uker etter at legene sa nakken min var helt fin, får jeg telefon fra en annen lege som sier jeg har en alvorlig nakkeskade.

Lenke til kommentar
Har du sjekket nakken\nerveskader\nerver i klem? Vet det høres litt rart ut, men hadde tidligere en pasient som var mye plaget med oppkast\kvalme, noe som faktisk kom fra det at han hadde svært trange plassforhold for noen av nervene i nakken, og når disse nervene styrke deler av muskulaturen man bruker når man kaster opp kan det være verdt å sjekke opp :)  Sannsynligvis er det ikke noe i det, men greit å utelukke det. Skjedde det noe spesielt like før\rundt den tiden plagene dine oppstod? Tatt test for fruktosemalorbsjon (problemer med å fordøye fruktsukker)? Vet noen kan få stort magebesvær pga dette.

9007865[/snapback]

Jeg er usikker på om det er utført undersøkelse rettet mot noe slik. Men hun falt på isen høsten eller vintern i 2005 mener jeg det var, ganske kraftig slag mot hodet, så det kan være noe i det. Og til det med fruktosemalorbsjon aner jeg ikke..

Men jeg skal forhøre meg! :)

Lenke til kommentar

Hun har gått på en type antidepressiva siden i høst og har brukt andre typer tidligere, men det kan faktisk vise seg at det er disse som har gjort at hun har gått å kastet opp relativt konstant de siste (mange) månedene!

Hun skal nå trappe ned noen dager og så kutte de helt ut en uke eller der omkring. Som hun sier så har hun ikke kastet opp i hele dag, noe som er kjempebra med tanke på hvor dårlig hun har vært! :) I dag har hun i alle fall bare tatt en halv tablett av denne medisinen, Efexor.

Lenke til kommentar

Jeg gikk på efexor for noen år tilbake og det er noe av det værste jeg har vært med på. Gikk rundt og var kvalm hele dagen og gjespet ca annehvert minutt. Og hver gang jeg gjespet så brakk jeg meg pga kvalmen.

Synet mitt ble også veldig dårlig i den perioden og er frendeles dårlig.

Jeg blir utrolig irritert når jeg tenker på at jeg lot det drittstoffet ødelegge tenårene mine for det finnes ting som fungerer like bra, hvis ikke bedre og er så godt som uten bivirkninger.

Syns heller ikke det var noe sjakktrekk av legen å gi efexor til en som var overvektig på den tiden. Gikk fra 90-120kg på ca 1 år og var så trøtt at jeg lå og sov 22 timer i døgnet på slutten.

Jeg sluttet tilslutt med efexor, leste rundt på nettet og bestilte 5-htp og GABA fra England. 5-htp er forbudt i Norge av en eller annen merkelig grunn og GABA er svindyrt hvis man skal få det på resept. Jeg har brukt 5-htp daglig og GABA ved behov siden og har aldri hatt det bedre.

Lenke til kommentar

Hørtes forferdelig ut... Men godt å høre at du har det bra nå! :)

Og da er vi alle enige om at vi fraråder ALL bruk av Efexor! :) Jeg og mamma kommer i alle fall til å gjøre det, for maken til bedriten "medisin" skal man lete lenge etter! :mad:

Mamma har ikke hatt det så godt på mange måneder, selv om hun enda er kvalm, så har hun som sagt ikke kastet opp! :) Håper dette fortsetter å gå rette veien! :)

Lenke til kommentar
Og da er vi alle enige om at vi fraråder ALL bruk av Efexor! :) Jeg og mamma kommer i alle fall til å gjøre det, for maken til bedriten "medisin" skal man lete lenge etter!  :mad:

9011449[/snapback]

Vet du, der der er et utsagn som er direkte feil og direkte farlig. Tusenvis av mennesker har brukt Efexor og fått et _veldig_ mye bedre liv. Efexor har hjulpet dem ut av alvorlige depresjoner.

Samtidig er det ingen grunn til å legge skjul på at Efexor, i likhet med de fleste andre antidepressiva, kan ha bivirkninger. Merk: _Kan ha_ bivirkninger. Det er individuelt hvilke bivirkninger man får. Ikke alle får de samme bivirkningene, heller ikke i like stort omfang. Hodepine og gastrointestinale bivirkner er imidlertid vanlig ved bruk av Efexor.

Det viktige er å følge opp pasienter som starter med antidepressiva, for å monitorere eventuelle bivirkninger som oppstår. Bivirkningene er vanligst ved oppstart og doseøkninger og er vanligvis forbigående. Er de ikke forbigående, vil man måtte vurdere om de er så alvorlige at de kontraindiserer bruk av det aktuelle preparatet.

Egenmedisinering i form av medikamenter kjøpt fra utlandet er hasard med egen helse.

Lenke til kommentar

Det er utrolig hvordan slik alternativ medisin kan fungere! :) Uten å være total placebo! :p

Neimen seriøst, det virker som at mange av disse som driver alternativ medisin ser på fysiologien på en helt annen måte enn vanlige leger gjør! Mer helhetlig virker det som...

Skal ikke påstå at det ikke finnes bløffmakere i denne bransjen, men det tror jeg går begge veier...

Lenke til kommentar

Leger er ikke inkompetente. Jeg har selv hatt et kort sykehusopphold, ca 1 ukes tid. Og i den tiden jeg var der, lærte jeg endel om rutiner og hvordan ting fungerte på et sykehus.

Der er mange kompetente leger, men dem var sjeldent å se, dem kom innom en kjapp tur hver dag, og denne/disse visst hva dem drev på med.

Dem som virkelig er inkompetent er slike leger som er hentet inn fra Saudi Arabia, Iran, Iraq og rundt omkring, som egentlig ikke hører hjemme her, jobber ikke fast eller noe sånn, så kommer man opp til denne legen da og skal få sprøyte, han bommer 7 ganger på blodåra og skylder på at "blodåra ruller"... Vondt gjør det ihvertfall..

Sykepleiere er ihvertfall veldig serviceinnstilte og veldig greie å ha med å gjøre. Utrolig koselige og utrolig hjelpsomme. Jeg har egentlig bare positiv erfaring fra sykehuset og legene og sykepleierne som var der.

Klart, hvis man går til en eller annen fastlege, kan man få hva som helst slags pakk som man igrunn ikke vet hvilken bakgrunn han har.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...