Skogli Skrevet 3. juli 2007 Del Skrevet 3. juli 2007 Hei. Jeg trenger litt hjelp til å finne ut hvor det står svart på hvitt hva rettigheter og slikt en lærling har krav på. Det er 2 hovedting som jeg vil finne ut av: - Sjefen krevet at jeg får egen transport til jobb (Har ikke moped eller bil, buss er en dårlig mulighet, grunnet mye flytting frem og tilbake på jobb) - Jeg får ikke overtidsbetaling, men vil ha. Jobber som anleggsmaskinfører. Lenke til kommentar
SSSø Skrevet 4. juli 2007 Del Skrevet 4. juli 2007 Vet ikke hvor du finner lovene, men du er ikke lærling mer enn 7,5 timer dagen (+ lunsj), etter det skal du ha hjelpearbeiderlønn + 50% overtidsbetaling. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 4. juli 2007 Del Skrevet 4. juli 2007 - Sjefen krevet at jeg får egen transport til jobb (Har ikke moped eller bil, buss er en dårlig mulighet, grunnet mye flytting frem og tilbake på jobb) 8996417[/snapback] Hvordan gjør du det i dag? Regner med du som alle andre må skaffe din egen transport til jobb, møter du på anleggsplassen eller på firmaadressen? Lenke til kommentar
Billy Bob Skrevet 4. juli 2007 Del Skrevet 4. juli 2007 Det er helt vanlig at en må møte på firmaadressen eller anleggplassen. Unntaket er vel om møteplassen er lenger vekke enn hva du egentlig skal møte opp på. Som tidligere nevnt, skal egentlig ikke lærlinger jobber overtid, så med en gang du jobber mer enn 37,5t uken eller 150t måneden, så skal du ha betalt som hjelpearbeider. Organiser deg, så får du hjelp. Lenke til kommentar
Skogli Skrevet 4. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 4. juli 2007 Jeg har fått transport av sjefen og til tider buss. Er ingen i bedriften som er organisert. Dessuten har jeg ikke skrevet kontrakten enda. Er litt redd for å miste jobben.... Lenke til kommentar