Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Problemer med å sette opp trådløst nettverk


Anbefalte innlegg

Skal prøve å få satt opp et trådløst nettverk, men får det ikke til å funke.. Jeg kjøpte en trådløst router (CNet CWR-854) og kobla den inn mellom modemet vi har fått fra telenor og den stasjonære maskina til familien som kjører xp.

Jeg har lagt inn brukernavn og passord til internetten i adm progr til den trådløse routeren, men når jeg prøver å koble opp kommer bare til der det står at maskina kobler til WAN-porten, men der stopper det..

 

Når jeg bruker kabel direkte fra modemet til den stasjonære funker internetten, men ikke når den trådløse routern settes inn.. Det trådløse nettverket fungerer bra og laptopene finner det trådløse nettverket, men heller ikke de får kobla til internett...

 

Hva må jeg gjøre for å få kobla til internett?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Og. Hvilken farge lyser de forskjellige led (lamper) på routern?

Slik skal det være:

 

• Power: Green

• WLAN : Green

• WAN : Green

• LAN : Link/Speed: Yellow

8996130[/snapback]

 

Alle lampene lyser med en gulgrønn farge.. LAN skiller seg ikke veldig ut med en grønn, er mer gulgrønn..

Lenke til kommentar
Har du gjort det som stod i den guiden jeg linka til?

8996565[/snapback]

 

jeg prøvde, men det ser ut som det er forskjellige program - adm programmet mitt ser ikke sånn ut.. og den veiviseren er for å koble to trådløse routere til hverandre.. jeg har bare en trådløs router hvor jeg har en maskin kobla til og laptoper trådløst kobla til den routeren..

Lenke til kommentar
Beklager. My bad.

Da var det jeg som kikket litt fort igjennom.

 

Men jeg aner ikke hva som er galt.

Du har valgt at du skal ha brukernavn og pass over PPPoE (slik som Telenor bruker)

 

Ellers, ring kundeservice :D

8997276[/snapback]

 

Takk for hjelpa hvertfall:)

 

Noen andre der ute som har noen tips? blir satt meget stor pris på!

Lenke til kommentar
Hei.

Det du skal gjøre er som du har gjort, å sette PPPoE innloginga og DHCP serveren på i Cnet routeren. Videre må du sette modemet fra telenor i bromodus (bridge mode).

God fornøyelse! :thumbup:

8997302[/snapback]

EDIT: Nå må jeg slutte å surre. *gå å legge seg*

Endret av Gaby
Lenke til kommentar
Hei.

Det du skal gjøre er som du har gjort, å sette PPPoE innloginga og DHCP serveren på i Cnet routeren. Videre må du sette modemet fra telenor i bromodus (bridge mode).

God fornøyelse! :thumbup:

8997302[/snapback]

 

tusen takk for svar! men nå har jeg et annet problem.. jeg taster inn ip-adressa til den trådøse routeren, men explorer sier den ikke finner sida og dermed kommer jeg ikke inn på adm programmet..

veit noen hva som er feilen eller hva som må gjøres for å få tilgang til adm programmet igjen?

Lenke til kommentar
Hvilken IP adresse bruker du?

 

'Standard' IP adresser til routere er 192.168.1.1

 

Sjekk også i manualen hva brukernavnet og passordet til routeren er.

 

mvh r.-

9002263[/snapback]

 

IP'en til den trådløse routeren er 192.168.1.254.. den har funka før, men plutselig stoppa den å virke.. skal jeg bruke den standard ip adressa du skreiv?

Lenke til kommentar

Prøv å holde inne reset knappen i noen sekunder.

Virker ikke det må du holde den inne i litt over halvminuttet for å resette den tilbake til fabrikkinnstillingene.

Mistenker at du har slått av DHCP serveren i den og ikke i modemet, dermed får du ikke IP om du ikke har koblet kabelen fra modemet rett i LAN portene.

Statisk ip setter du i nettverkskortet som ligger under nettverkskoblinger. H.klikk>egenskaper>tcp-ip>egenskaper og setter IP addresse i samme område som routeren (dvs kun endrer siste tallet til ip-addressene)

Lenke til kommentar
Hei.

Det du skal gjøre er som du har gjort, å sette PPPoE innloginga og DHCP serveren på i Cnet routeren. Videre må du sette modemet fra telenor i bromodus (bridge mode).

God fornøyelse! :thumbup:

8997302[/snapback]

 

Takk for hjelpa folkens! Nå får jeg logga meg inn på adm programmet!:) MEN jeg har prøvd forslaga som har vært her og det funker forstatt ikke å koble til internett.. tok en kjapp tlf til telenor som vi får internett fra og de sa at modemet vi har her er et reint bridge modem – ikke router.. hva må jeg gjøre da? Må jeg endre noen innstillinger i adm programmet på den trådløse routeren? feks når det kommer til DHCP serveren?

Lenke til kommentar

Oiii...

Hadde akkurat samme oppsett for litt over ett år siden...men er usikker på innstillingene. :nei:

Har du prøvd å bare skrive inn PPPoE passordet og satt på DHCP serveren i Cnet'en?

Lurer litt på om bro modemet til telenor og routerens WAN port må være i samme undernett, men det er også rart siden det normale er å få WAN IP tildelt via internettleverandørens DHCP server...

Ville ha ringt til telenor igjen og spurt om det.

 

Åhhh surrer...tør vedde mye på at det modemet likevel ikke er satt opp som et reint modem?

Dvs det er det nødt til.

Spørsmålet er om det er enklere å bruke den reduserte routeren fra telenor og sette opp Cneten som et AP.

Har satt det opp slik hos broderen og det ser ut til å fungere greit.

Dette er litt avhengig av om du har behov for å åpne porter osv...har ikke testa selv så er på gyngende grunn, men det er ikke verre enn å endre tilbake.

Altså here we go:

 

Med Speedtouchen (modemet)

som router:

1.Finn ip-adresse til modemet(den boksen du allerede har)

Forutsetter at du er direkte tilkoblet den: Frå start-knappen i

menyen, klikk på kjør. Skriv "CMD". Skriv "ipconfig". Se

etter DHCP addresse eller gateway.

 

2. Denne er da addressen til modemet. Skriv ned denne.

 

3. Sett den trådløse routeren (den du kjøper inn) i

stikkontakten og koble til med en kabel uten at den trådløse

routeren er koblet til modemet.

 

4: Gjør pkt 1 for den trådløse routeren for å finne dens ip

-adresse. Denne adressen må du skrive inn i

internettleserens adresselinje (samme feltet som man skriver

feks www.vg.no) Eks: 192.168.62.1 i url/addresselinja.

 

5. I menyen til trådløs routeren; Endre LAN IP-adressen til

trådløsrouteren til samme undernett som modemet. Eks ip-

adresse til routeren 192.168.62.1, og ip-adresse til

modemet; 192.168.1.1. Endre ip-adresse til 192.168.1.2

 

6. Koble kabelen fra modemet i i en av switch portene (1-4)

i trådløs routeren. Koble en kabel videre til datamaskinen.

 

7 (anbefales/ikke nødvendig). Endre default passord til

trådløs routeren (default passord følger med routeren, men

kombinasjoner er admin;1234, admin;admin,

root;admin,root;1234

 

8. Sjekk at internett virker.

 

9. Koble til routeren og sett passord til det trådløse

nettverket om pkt 8 er i orden. I menyen er det ca Wireless,

setup, encryption/security.

Endret av kahorn03
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...