Gå til innhold

Abstrakt tekoppserie. kommenter gjerne


Anbefalte innlegg

Kommer de "kritikk på" automatisk?

Anyways, her er to bilder jeg nettopp gjorde ferdig i dag. Ble inspirert til å prøve å ta bilder av vanndråper, aldri gjort det før men vet mange fotografer gjør det.

 

Etter jeg hadde øvd meg litt med vasken tok jeg disse.

 

Tatt med blitz og ekstra lys (høyfjellssolen til mamma).

summerfeeling1ih6.jpg

http://img77.imageshack.us/my.php?image=su...feeling1ih6.jpg

 

summerfeeling2wy9.jpg

http://img77.imageshack.us/my.php?image=su...feeling2wy9.jpg

 

Jeg har kalt dem "sommerfølelse" siden jeg syntes de gir akkurat det. Sterkt lys, vannskvulp, jordbær, bevegelse, litt smågalskap. - Som å rive seg løs og bare kaste et jordbær ned i en fin kopp med vann :!:

Endret av Cetramarius
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk å takk, hyggelig at dere liker det.

Det første har typisk tradisjonelle norske farger. Mørkerødt mot mørkegrønt. Jeg tok med det fordi det krateret i vannet ble så perfekt, men hele bildet ble ikke like sterkt, derfor måtte jeg kroppe det så mye. Grunnen til det er at det er mye mindre vann i koppen.

 

I det andre bildet som jeg liker best så er det mye større effekt pga det er mer vann som er satt i bevegelse.

Endret av Cetramarius
Lenke til kommentar

Jeg vurderte å bruke varmere farger men er veldig glad i mindre farger for tiden. Sånn sepia-mac hvit kombinasjon. Dessuten så det heller ut som te enn vann når jeg prøvde.

 

Det er lov å syntes noe annet angående sommerfølelsen ja. Det er ikke nødvendigvis fargene jeg vil fortelle mest med, men motivet bevegelsen og lyset.

 

 

Madusius hvor mener du det virker utbrent? Det er jeg litt interessert i å høre. Kan godt være at jeg har tatt for hardt i med unsharp mask, men jeg pleier alltid å sjekke rundt 10 ganger for at det ikke er tatt i for hardt.

 

Nummer 2 ser kanskje litt svakere ut i forhold til enern, men det mener jeg isåfall er på grunn av svakere farger.

 

Ellers skal ikke dette være realistisk da, selv om det ikke er tegnet på noe ekstra i bildene så er de abstrakt i den forstand at de er fryst i et øyeblikk det menneskelige øyet ikke klarer å se som skarpt.

Endret av Cetramarius
Lenke til kommentar

Jeg har litt problemer med å bestemme meg om dybdeskarpheten er for liten eller om fokus ikke sitter 100%. Det er i alle fall for mye som er uskarpt i bildet. Kan godt hende at det er fokus, siden hele motivet er transparent, er det vanskelig å fokusere på et slikt motiv, både manuelt og med autofokus. Jeg lurer på om jeg ville ha foretrukket en kopp i keramikk eller i hvertfall et farget glass, som det er nå synes jeg det blir for mye transparent. Det blir liksom ikke et motiv man ser på, men et motiv man ser igjenom, hvis dere forstår hva jeg mener... (Litt vanskelig å sette ord på, men jeg savner noe litt mer "håndfast" i motivet :) )

 

Siden jeg går ut ifra at det er selve "splashet" som er hovedmotivet, ville jeg forsøkt å få med hele i bilde 1. Det ser litt amputert ut nå.

 

Bilde 2 er litt for overeksponert etter min smak, og som Madusius påpeker, er det en smule utbrent. Se for eksempel på bordet bak tallerkenen, der er teksturen av treverket fullstendig borte...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...