Sverigst Skrevet 8. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 8. juli 2007 ok, men en kompis av meg har det sånn at faren kan logge seg på routeren og legge inn dei forskjellige pcene til nettverket... hvordan bestemmer jeg selv hvilke pcer som skal ha adgang til nettet, når jeg har en belkin g+ router? Lenke til kommentar
IP Skrevet 8. juli 2007 Del Skrevet 8. juli 2007 ok, men en kompis av meg har det sånn at faren kan logge seg på routeren og legge inn dei forskjellige pcene til nettverket... hvordan bestemmer jeg selv hvilke pcer som skal ha adgang til nettet, når jeg har en belkin g+ router? 9030675[/snapback] Her er det sannsynligvis snakk om et MAC-filter i ruteren som, hvis aktivert, bare lar de på forhånd godkjente pc'ene (i praksis nettverkskortene i pc'ene) koble til nettverket. Din ruter har sannsynligvis også muligheten tili å kjøre MAC-filter. Det er ikke sikkert, og bør kombineres med kryptering. IP Lenke til kommentar
Sverigst Skrevet 8. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 8. juli 2007 (endret) ja, jeg har logget meg på routeren, og funnet mac adress filtering, der jeg legger inn pcene. hvordan gjør jeg dette da? jeg forstod ikke helt det som stod der.. men jeg vet at jeg må taste inn mac adressen til de pcene jeg skal gi lov til å logge på nettverket, men hvor finner jeg macadressen til de forskjellige pcene? noen som vet eksakt hva jeg skal gjøre? takker for svar på forhånd edit: jeg fant macadressene ved å åpne en ledetekst og søke på ipconfig/all.. så for hver gang en ny pc skal kople seg til nettverket og jeg skal lagre den, må jeg da inn på ledetekst og finne macadressen og skrive den inn? eller kan pcen logge seg på bare ved hjelp av krypteringsnøkkelen? så kommer mac adressen automatisk opp? takker for svar Endret 8. juli 2007 av Sverigst Lenke til kommentar
IP Skrevet 8. juli 2007 Del Skrevet 8. juli 2007 ja, jeg har logget meg på routeren, og funnet mac adress filtering, der jeg legger inn pcene. hvordan gjør jeg dette da? jeg forstod ikke helt det som stod der.. men jeg vet at jeg må taste inn mac adressen til de pcene jeg skal gi lov til å logge på nettverket, men hvor finner jeg macadressen til de forskjellige pcene? noen som vet eksakt hva jeg skal gjøre? takker for svar på forhånd edit: jeg fant macadressene ved å åpne en ledetekst og søke på ipconfig/all.. så for hver gang en ny pc skal kople seg til nettverket og jeg skal lagre den, må jeg da inn på ledetekst og finne macadressen og skrive den inn? eller kan pcen logge seg på bare ved hjelp av krypteringsnøkkelen? så kommer mac adressen automatisk opp? takker for svar 9033244[/snapback] MAC-adressen finner du, som du allerede har funnet ut, vha ipconfig /all. Disse mac-adressene legges inn i ruteren og ruteren vil _kun_ tillate koblinger fra disse nettverkskortene. Autentisering i forhold til kryptering må gjøres på samme måte som tidligere. IP Lenke til kommentar
Sverigst Skrevet 9. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 9. juli 2007 ok tusen takk for alle svar:P nå har jeg endelig fått til det jeg ville... Lenke til kommentar
TorFraNord Skrevet 20. februar 2009 Del Skrevet 20. februar 2009 Dette problemet kan oppstå når man har en gammel router. Det har noe med at Vista bruker noe som kalles DHCP BROADCAST flag, som XP ikke bruker. Prøv å følge denne guiden for å fikse problemet: http://support.microsoft.com/default.aspx/kb/928233/ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå