Sverigst Skrevet 3. juli 2007 Del Skrevet 3. juli 2007 hei! har en bærbar pc(windows vista), + to andre bærbare i familien som deler nettverket. det som er problemet er at jeg ikke klarer å sikre nettverket. da broren min kjøpte routeren og innstallerte det trådløse nettverket, laget han ikke et sikkerhetsaktivert, og er derfor åpen for alle. når jeg prøver å sikkerhetsaktivere det, klarer ikke datamaskinen å bruke nettverket, så jeg er ikke sikker på om jeg har gjort det rette... hvordan endrer jeg et åpent nettverk til et sikkerhetsaktivert? Lenke til kommentar
Stian89 Skrevet 3. juli 2007 Del Skrevet 3. juli 2007 Hva er det du prøver på? Legge WPA/2 kryptering på nettverket? Hadde et lignende problem selv, når jeg satte opp en router med WEP kryptering, en av maskinene greide ikke å logge seg på. Når jeg skiftet til WPA2 fungerte det. Nå sitter jo jeg bare og gjetter på ting du kan prøve da, siden du ikke har sagt så mye om problemet. Lenke til kommentar
Sverigst Skrevet 3. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 3. juli 2007 for å si det sånn, hvordan endrer jeg det åpne nettverket til et sikkerhetsaktivert, frå pcen til bror min som har windows xp(han som innstallerte nettverket)? Lenke til kommentar
Stian89 Skrevet 3. juli 2007 Del Skrevet 3. juli 2007 Du forklarer ikke situasjonen så veldig godt, så jeg vet ikke helt om du allerede kan følgende: Du vil beskytte nettverket slik at man trenger et pw for å logge seg på, slik at f.eks naboen ikke kan få tilgang. Du må logge på routeren i en nettleser, fra hvilken som helst maskin som er koblet til nettverket. IP til routeren er vanligvis 192.168.1.1 elsn. Du kan finne korrekt ip, ved å trykke start -> kjør -> cmd -> skriv "ipconfig", uten quotes. Trykk enter. Under "default gateway" står addressen til routeren. Åpne den i en nettleser. Er routeren beskyttet med passord, er default bruker/pw vanligvis admin/admin. Logg på routeren. Herfra må du finne en eller annen innstillingsside for å beskytte nettverket. Let etter stikkord som WEP, WPA, WPA2, kryptering osv. Følg stegene routeren gir deg, ergo, enable beskyttelse, skriv inn ønsket passord, trykk ok/apply/done eller hva f knappen heter. Lenke til kommentar
IP Skrevet 3. juli 2007 Del Skrevet 3. juli 2007 Du må være sikker på at de trådløse nettverkskortene i maskinene støtter sikkerhetsprotokollen du bruker. Feks hvis du bruker WPA i ruteren må du være sikker på at alle kortene støtter WPA. For å være på den sikre siden kan du sikre nettet ved hjelp av WEP (64 eller 128 bits), det støtter alle relativt nye trådløse kort. IP Lenke til kommentar
Stian89 Skrevet 3. juli 2007 Del Skrevet 3. juli 2007 Du må være sikker på at de trådløse nettverkskortene i maskinene støtter sikkerhetsprotokollen du bruker. Feks hvis du bruker WPA i ruteren må du være sikker på at alle kortene støtter WPA. For å være på den sikre siden kan du sikre nettet ved hjelp av WEP (64 eller 128 bits), det støtter alle relativt nye trådløse kort. IP 8996468[/snapback] Det stemmer for så vidt det, men du skal ha ganske gammel hardware hvis de ikke støttes. Trådstarter: Hvis du er usikker på hva nettverkskortene dine støtter, vil jeg anbefale at du setter opp WPA kryptering først, fordi WEP kryptering kan knekkes på 10 minutter. Hvis det viser seg at en av maskinene ikke klarer å koble seg til, prøv med WEP kryptering for å se om det løser problemet. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 3. juli 2007 Del Skrevet 3. juli 2007 Om du oppgir hvilken router du har vil sikkert noen her gi deg eksakt hva du må gjøre. Dessuten, hvis ikke, så hjelper manualen til ruoteren sikkert. Lenke til kommentar
Sverigst Skrevet 3. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 3. juli 2007 (endret) tusen takk for svar, skal prøve ut det du stian sa, så kommer jeg tilbake med en tilbakemelding senere... routeren min heter: BELKIN Wireless G+ Router.. hjelpte det noe mer? Endret 3. juli 2007 av Sverigst Lenke til kommentar
Sverigst Skrevet 4. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 4. juli 2007 jeg har nå logget meg på routeren og endret på sikkerheten fra den stasjonære pcen. men det som er problemet er at når jeg endrer sikkerheten til wep 64bit, wep128bit eller WPA, så er det kun den stasjonære som klarer å få internett. dei bærbare står det bare at nettverksinnstillingene som er lagret på denne datamaskinen samsvarer ikke med nettverket, og det vises ett kryss. det jeg lurer på nå, er hvordan jeg skal klare å endre innstillingene på de bærbare sånn at dei samsvarer med web eller wpa? har dere noe peiling på hva jeg kan gjøre, og har noen opplevd det samme? takk for svar! Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 4. juli 2007 Del Skrevet 4. juli 2007 Når du kobler til nettverk som er krypterte får du oftest en beskjed om å skrive inn krypteringsnøkkelen. Denne må selvfølgelig være heltnøyaktig. Om du ikke bruker windows sin integrerte så må du si hvilken du bruker. Du må jo skrive inn nøkkelen på de bærbare. Lenke til kommentar
Sverigst Skrevet 5. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 5. juli 2007 (endret) Når du kobler til nettverk som er krypterte får du oftest en beskjed om å skrive inn krypteringsnøkkelen. Denne må selvfølgelig være heltnøyaktig. Om du ikke bruker windows sin integrerte så må du si hvilken du bruker. Du må jo skrive inn nøkkelen på de bærbare. 9000229[/snapback] hvordan finner jeg ut hvilken krypteringsnøkkel jeg bruker da`? for når jeg endrer sikkerheten til wep eller wpa, så står det bare at nettverkinnstillingene på denne datamaskinen ikke samsvarer med det som er på nettverket, eller noge sånn... jeg blir alså aldri bedd om å skrive inn krypteringsnøkkel.. når jeg har med pcen til en kamerat, så har dei wep sikkerhet, og da må jeg bare ta å skrive inn passordet som dei har laget til nettverket, så lagrer dei pcen min i nettverket deiras sånn at jeg slipper å skrive inn passordet hver gang jeg er der.. sånn som dei har det, er det jeg prøver på her, men som jeg ikke får til Endret 6. juli 2007 av Sverigst Lenke til kommentar
Sverigst Skrevet 6. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 6. juli 2007 ingen som vet noe, eller har noen erfaring med belkin router? Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 6. juli 2007 Del Skrevet 6. juli 2007 Jeg har aldri brukt Belkin-utstyr, men når det gjelder WEP og WPA, så er jo dette uavhengig av leverandør. Hvis du roer deg ned og leser litt i manualen (- i den jeg fant på nettet er det fra side 49 og utover -), så vil du se at du må taste inn en "krypteringsnøkkel" i ruter-oppsettet. Den samme krypteringsnøkkelen må tastes inn på alle de trådløse klientene. (Skriv nøkkelen inn i et tekstfil som du så legger på en USB drive, så kan du enkelt kopiere den inn på alle maskinene. Noen vil mene at du aldri skal legge nøkkelen inn i en fil på denne måten, men det får da være grenser ...) Hvis de trådløse klientene støtter WPA, så bruk det. Ellers er WEP bedre enn ingenting (- men hvis noen absolutt vil, så er det mulig å knekke WEP). Lenke til kommentar
Sverigst Skrevet 6. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 6. juli 2007 takk for svar.. når jeg har logget meg på routeren og endret sikkerheten til 128 bit WEP, tastet jeg inn enn slags nøkkel(ett eller anna hex key), i allefall 26 tall og bokstaver i sånne ruter, der det var to tegn i hver rute... så trykket jeg på apply changes, og det er helt sikkert laget ett sikkerhetsaktivert nettverk.. internetten virker på denne stasjonære pcen, men på de bærbare står det: Nettverksinnstillingene som er lagret på denne datamaskinen samsvarer ikke med kravene for nettverket... jeg vet alså ikke hvor jeg skal taste inn denne krypteringsnøkkelen, og i manualen så stod det at WEP Passphrase er ikke de samme som WEP key, og at routeren brukte Passphrase til å lage WEP key... så hva gjør jeg nå? Lenke til kommentar
SwissChesus Skrevet 6. juli 2007 Del Skrevet 6. juli 2007 (endret) WEP-Passphrase er sikkert noe Belkin routeren bruker for å lage de fire wep nøklene. Hva med å gå inn på siden til Belkin routeren igjen og titte litt rundt. Er ikke så sinnsykt vanskelig. //Swiss Endret 6. juli 2007 av SwissChesus Lenke til kommentar
Sverigst Skrevet 6. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 6. juli 2007 Nå har jeg vært innpå belkin sin hjemmeside, og finner samme informasjon som alle andre plasser... problemet mitt er ikke hvordan jeg skal lage det om til WEP sikkerhet, men nå er det bare det at jeg ikke får til de bærbare pcene til å komme inn på nettet, fordi jeg vet ikke hvor jeg skal skrive inn den der krypteringsnøkkelen. vet noen hvor jeg skal skrive den inn? for det står bare: Nettverksinnstillingene som er lagret på denne datamaskinen samsvarer ikke med kravene for nettverket. nå har jeg prøvd enn masse forskjellige ting men får ingenting til å fungere.. prøvde nettopp å installere routeren på ny, men innstillingene på routeren var de samme, så jeg kom ikke noe lengre med det. viss noen kan gi meg et svar om hva jeg skal gjøre hadde jeg vært evig takknemmelig Lenke til kommentar
kahorn03 Skrevet 6. juli 2007 Del Skrevet 6. juli 2007 Bruker du windows zero konfiguration (dataskjermikonet med sender ikon nede i høyre hjørne) til å styre nettverkskortet må du først koble fra nettverket og så koble på igjen manuellt så blir du bedt om å skrive inn passordet om nettverket er kryptert. Bruker du programvaren til nettverkskortet (ligger under start knappen og programmer tipper jeg, hvis ikke skrivebordet) så må du lete litt rundt, men det ligger som regel under configuration. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 6. juli 2007 Del Skrevet 6. juli 2007 (endret) problemet mitt er ikke hvordan jeg skal lage det om til WEP sikkerhet, men nå er det bare det at jeg ikke får til de bærbare pcene til å komme inn på nettet, fordi jeg vet ikke hvor jeg skal skrive inn den der krypteringsnøkkelen. Vanligvis må du bare velge "Koble fra" (fordi pc'ene var oppe i nettet FØR du satte igang WEP) og så velge koble til igjen. Da skal Windows XP spørre etter nøkkelen... Edit: ...ups, for sein... Endret 6. juli 2007 av Slettet-Pqy3rC Lenke til kommentar
Sverigst Skrevet 7. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 7. juli 2007 hei, har nå prøvd det dere har sagt, men det var ikke det som var problemet... jeg prøvde bare helt plutselig å taste inn den krypteringsnøkkelen en elller annen plass i egenskaper for nettverket.. SÅ VIRKET DET! men fungerer det ikke sånn at når noen logger seg på nettverket, så skal den pcen som er admin ta og så tillate denne, og legge den til i nettverket sitt... fordi jeg har ikke noe passord på nettverket, jeg har bare enn krypteringsnøkkel.. Hvordan skal jeg lage ett passord? og hva må jeg gjøre for at en pc (admin) skal klare å legge til den og den pcen i nettverket? noen som vet noe? takker for svar Lenke til kommentar
agvg Skrevet 8. juli 2007 Del Skrevet 8. juli 2007 Hvordan skal jeg lage ett passord? og hva må jeg gjøre for at en pc (admin) skal klare å legge til den og den pcen i nettverket? 9021664[/snapback] Det er ingen admin-pc, du har kun nettverksnøkkelen som du må legge inn på de maskinene som skal på nett. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå