surfer86 Skrevet 8. januar 2003 Del Skrevet 8. januar 2003 vel, etter jeg har konfigga kerneln og alt så rebooter jeg, når jeg starter slack boxen igjenn så funker ikke det jeg gjorde om i slackware. Lenke til kommentar
Ancistrus84 Skrevet 8. januar 2003 Del Skrevet 8. januar 2003 javel.... du la den vel til i lilo i tilegg til den gamle? og du skrev vel $lilo -w ? I så fall kan du jo bare boote den gamle kernelen, og heller la være og compile ny kernel .... eller, les litt før du bygger inn ting i kernelen... Lenke til kommentar
surfer86 Skrevet 8. januar 2003 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2003 jeg gjorde make bzlilo ja? men jeg skreiv ikke lilo -w Lenke til kommentar
termos Skrevet 8. januar 2003 Del Skrevet 8. januar 2003 Les en kernel how-to, eller enda bedre. RTFM. Du har sikkert ikke laget nye moduler? Definert for lilo, grub, eller hva du bruker hvor bootloaderen kan finne kernel imaget. Prøv å les, det er nemmelig ikke bare til å kjøre make bzImage. Lenke til kommentar
surfer86 Skrevet 8. januar 2003 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2003 Les en kernel how-to, eller enda bedre. RTFM.Du har sikkert ikke laget nye moduler? Definert for lilo, grub, eller hva du bruker hvor bootloaderen kan finne kernel imaget. Prøv å les, det er nemmelig ikke bare til å kjøre make bzImage. jo jeg laget modulene slutt å vær så nedlatende. Lenke til kommentar
Ancistrus84 Skrevet 8. januar 2003 Del Skrevet 8. januar 2003 Når jeg bygger ny kernel gjør jeg så: cd /usr/src tar zfxv linux-2.4.20.tar.gz cd linux-2.4.20 make menuconfig # Jeg tenker før jeg bygger inn (lager aldrimoduler, bare tull det) make dep modules modules_install bzImage cd arch/i386/boot cp bzImage /boot/2.4.20 pico /etc/lilo.conf #legger så til det nye imaget der... lilo -w kan dette være så innmari vanskelig da? Lenke til kommentar
termos Skrevet 8. januar 2003 Del Skrevet 8. januar 2003 Når jeg bygger ny kernel gjør jeg så:make menuconfig # Jeg tenker før jeg bygger inn (lager aldrimoduler, bare tull det) Gi meg en god grunn til at det bare er tull. Lenke til kommentar
Yamato47 Skrevet 8. januar 2003 Del Skrevet 8. januar 2003 Kernel fuckup, ja. Jeg forstår hvordan du har det :-P Et tips kan være at du booter Knoppix fra cd-rom og reparerer ting derifra. Har slack-installasjonsprogrammet noe reparasjons-modus? Lenke til kommentar
Ancistrus84 Skrevet 8. januar 2003 Del Skrevet 8. januar 2003 Når jeg bygger ny kernel gjør jeg så:make menuconfig # Jeg tenker før jeg bygger inn (lager aldrimoduler, bare tull det) Gi meg en god grunn til at det bare er tull. Kanskje ikke for deg, men for meg... gidder ikke og altid sitte og modprobe... faens herk... rc.modules gidder jeg ikke og gi en tanke en gang... så hvorfor bygge moduler når jeg vet hva jeg trenger i kernelen? Lenke til kommentar
termos Skrevet 8. januar 2003 Del Skrevet 8. januar 2003 Du sa det bare var tull, det høres ut som du mente det gjaldt for alle. Jeg syntes ikke det er noe tull! Om du har mye hardware du ikke alltid bruker er det greit å laste modulen de gangene du trenger dem for å spare minne, om du er en av dem som rekompilerer kernelen ofte er det greit å ha moduler så du slipper å rekompilere så mye hver gang, om det er noen feil i kernel ved boot kan feilen ligge i driverene til hardwaren som da gjør at du ikke får bootet kjernen i det hele tatt. Med moduler trenger du ikke laste den, og kan boote opp en kjerne som fungerer fint, å heller modprobe modulen når du har fikset problemet. Det er sikkert en del flere fordeler enn de jeg har nevnt også. Det med å si at det var tull var tull, du bør ikke dra alle under en kam. Heller si at det kanskje var unødvendig for deg. Lenke til kommentar
Ancistrus84 Skrevet 8. januar 2003 Del Skrevet 8. januar 2003 Greit nok, dro vel alle litt under en kam... for min del orker jeg ikke og modprobe (lat). Så jeg bygger kjernen en gang, lagrer kernel.conf filen en plass og bare laster den hver gang jeg skal bygge ny kjerne... Tar meg bare litt tid første gangen jeg kompilerer en ny kjerne slik at jeg får med det jeg trenger og fjerner det jeg ikke trenger... Lenke til kommentar
surfer86 Skrevet 8. januar 2003 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2003 Når jeg bygger ny kernel gjør jeg så: cd /usr/src tar zfxv linux-2.4.20.tar.gz cd linux-2.4.20 make menuconfig # Jeg tenker før jeg bygger inn (lager aldrimoduler, bare tull det) make dep modules modules_install bzImage cd arch/i386/boot cp bzImage /boot/2.4.20 pico /etc/lilo.conf #legger så til det nye imaget der... lilo -w kan dette være så innmari vanskelig da? hva heter det nye imaget da? Lenke til kommentar
termos Skrevet 8. januar 2003 Del Skrevet 8. januar 2003 Forstår ikke at du gidder å spørre om noe slikt en gang. Yey, LES noe D.O.K.U.M.E.N.T.A.S.J.O.N. Lenke til kommentar
Ancistrus84 Skrevet 8. januar 2003 Del Skrevet 8. januar 2003 hva heter det nye imaget da? Se her: # LILO configuration file # generated by 'liloconfig' # # Start LILO global section boot = /dev/hda message = /boot/boot_message.txt prompt timeout = 30 # Override dangerous defaults that rewrite the partition table: change-rules reset # Normal VGA console vga = normal # VESA framebuffer console @ 1024x768x64k # vga=791 # VESA framebuffer console @ 1024x768x32k # vga=790 # VESA framebuffer console @ 1024x768x256 # vga=773 # VESA framebuffer console @ 800x600x64k # vga=788 # VESA framebuffer console @ 800x600x32k # vga=787 # VESA framebuffer console @ 800x600x256 # vga=771 # VESA framebuffer console @ 640x480x64k # vga=785 # VESA framebuffer console @ 640x480x32k # vga=784 # VESA framebuffer console @ 640x480x256 # vga=769 # End LILO global section # Linux bootable partition config begins image = /boot/2.4.19 root = /dev/hda1 label = Linux.new read-only image = /boot/vmlinuz root = /dev/hda1 label = Linux read-only # Linux bootable partition config ends Viss du fortsatt ikke skjønner hvordan nå, så tror jeg ikke det er stor forskjell på deg og en agurk... :-? Lenke til kommentar
Yamato47 Skrevet 9. januar 2003 Del Skrevet 9. januar 2003 neonX, det gir lite ingen mening å anta en spydig tone overfor folk som kan mindre linux enn deg. Dette forumet er til for aa hjelpe folk. Gå ett annet sted og sleng dritt. Lenke til kommentar
Ancistrus84 Skrevet 9. januar 2003 Del Skrevet 9. januar 2003 Gå og legg deg arehb... Jeg har ikke vært annet en hjelpsom her, har jo beskrevet hva surfer86 skal gjøre til gangs... men når han nekter og lese noe dokumentasjon blir man jo litt frustrert. Viss jeg har blitt oppfattet som kritisk og nedlatende til surfer86 beklager jeg på det dypeste, det var ikke min intensjon. Lenke til kommentar
abaddon Skrevet 9. januar 2003 Del Skrevet 9. januar 2003 Hmmm... Du sier ikke hva det er du sliter med. "så funker ikke det jeg gjorde om", sier egentlig svært lite, spør du meg. Omformulér spørsmålet, så blir det kanskje lettere å svare deg. Lenke til kommentar
surfer86 Skrevet 9. januar 2003 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2003 vel det viste seg at jeg hadde glemt "make install" utrolig nokk, må ha oversedd det. Vel jeg hadde lest readmer og slikt og det var ikke et så idiotisk spørsmål som enkelte på dette forumet her skal ha det til. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå