Crispin Skrevet 3. juli 2007 Del Skrevet 3. juli 2007 Hei Foreldrene til samboeren min har reist på en måneds ferie så vi skal bo i huset i mens. De har nettopp fått lyse så dette er svære greier. Koblet opp først min maskin og koste meg med den fantastiske linja. Koblet deretter opp kjæresten min sin pc og da fikk vi ip konflikt, så bare en pc kan være på nettet omgangen. Fryktelig kjedelig. Sånn er koblingen. Jeg har trukket en nettverks kabel fra boksen kalt Telsys(Den har fem utganger, tlf1, tlf2, tv1, tv2, og pc, bruker selfølgelig pc utgangen) til switchen min(har også prøvd adsl routeren min fra ngt speedtouch 585i). Videre går det nettverksledninger til pc'ene. Hullene i switchen og routeren er de samme så det går liksom ikke an å koble feil. På routeren finnes det fem hull, 4 vanlige og et litt mindre for dsl. Så hva er galt? Må jeg inn å konfigurere telsys boksen? Slå på dhcp server? Dhcp serveren skal hvertfall stå på i routeren, bruker den i leiligheten vår. Lenke til kommentar
Gaby Skrevet 3. juli 2007 Del Skrevet 3. juli 2007 (endret) Det kan være at du har feil nettverksmaske på en av maskinene hvis de har fast ip. Eller at den ene maskinen får tidelt IP av routern din mens den andre har fast ip. EDIT: Noe tull fra min side Endret 3. juli 2007 av Gaby Lenke til kommentar
Crispin Skrevet 3. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 3. juli 2007 Begge maskinene har obtain an ip. Og adsl modemet speedtouch 585i skal kunne fungere som en ruter også viss jeg har forstått riktig. Lenke til kommentar
VikinGz Skrevet 3. juli 2007 Del Skrevet 3. juli 2007 Begge maskinene har obtain an ip. Og adsl modemet speedtouch 585i skal kunne fungere som en ruter også viss jeg har forstått riktig. 8995532[/snapback] Lyse skal ikke ha noe form for modem!! Du trenger en helt vanlig ruter, lyse deler ut kun en offentlig ip =) Lenke til kommentar
iNeo Skrevet 3. juli 2007 Del Skrevet 3. juli 2007 Gjør det enkelt, sett opp AD-HOC nettverk mellom pc'ene og koble den 2 pcen via den 1. On topic: Jeg har ingen anelse om hvordan du fikser det^^ Prøv med en annen router? Lenke til kommentar
VikinGz Skrevet 3. juli 2007 Del Skrevet 3. juli 2007 Gjør det enkelt, sett opp AD-HOC nettverk mellom pc'ene og koble den 2 pcen via den 1. On topic: Jeg har ingen anelse om hvordan du fikser det^^ Prøv med en annen router? 8995557[/snapback] antagle vis pågrunn av at det er ett adsl modem med ruter Lenke til kommentar
Crispin Skrevet 3. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 3. juli 2007 (endret) Så et adsl modemet med en ruter fungerer ikke? Uansett hvordan jeg konfigurerer den? Gud så irriterende. Hvor mye koster en billig ok ruter da? Og en switch kan heller ikke gjøre jobben? Endret 3. juli 2007 av Crispin Lenke til kommentar
VikinGz Skrevet 3. juli 2007 Del Skrevet 3. juli 2007 Så et adsl modemet med en ruter fungerer ikke? Uansett hvordan jeg konfigurerer den? Gud så irriterende. Hvor mye koster en billig ok ruter da? Og en switch kan heller ikke gjøre jobben? 8995602[/snapback] adsl modem med ruter gjør ikke jobben nei! Switch gjør heller ikke jobben. Men windows xp pro kan lett settes opp til å være ruter fungerer fint Lenke til kommentar
Crispin Skrevet 3. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 3. juli 2007 (endret) win xp pro? Å? Hvordan? Og hvorfor er det slik med lyse at du må ha en ruter? Når jeg hadde bluecom og tele2 var det bare å koble en switch på så var det i orden. Leste også noen sånt som dette en plass: det finnes noen løsninger.... 1. kjøp det en router www.mpx.no (wrt54gl) 2. stapp 2 netverks kort i den pc'en der det inet( koble så det enne korte rett i adsl mode, så kort nr2 i switchen. slå på internetsharing. 3. bytt til tele2,bluecom,osv...(ikke start.no eller online.no , disse 2 ips'en bruker pppoe) Endret 3. juli 2007 av Crispin Lenke til kommentar
VikinGz Skrevet 3. juli 2007 Del Skrevet 3. juli 2007 du kan gjøre følgende først ta nettverkskabelen for datalinja fra lyse inn i ett nettverkskort på pcen, del denne tilkoblinga over på det andre nettverkskorte. Koble så en switch og så mange pcer du vill =) 253 er maks =) Lenke til kommentar
Crispin Skrevet 3. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 3. juli 2007 Ja det hørtes meget bra ut, MEN kan du forklare litt mer i detaljer hvordan jeg deler den koblinga er du snill? Lenke til kommentar
VikinGz Skrevet 3. juli 2007 Del Skrevet 3. juli 2007 start - kontrolpanel - (klasisk visning)nettverkstilkoblinger - høyreklikk på den lokale tilkoblingen du får nett fra lyse inn (antagle lokal tilkobling 1) viss du bruker nytt kort til det andre formålet - så enten i menyen som kommer opp står det del denne tilkoblingen eller så må du på egenskaper og velge det i en av fanene =) Lenke til kommentar
Crispin Skrevet 3. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 3. juli 2007 (endret) Alright da prøver jeg, takk for hjelpen så langt Fungerer bra dette! Tusen hjertelig takk. Endret 3. juli 2007 av Crispin Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå