Gå til innhold

Enkel og grei "ghosting" av Linux-disk?

Anbefalte innlegg

Helluen :)

Trenger tips fra noen erfarne som har gjort full backup til image av en Linux-disk. Har kun vært borti Norton Ghost som ser ut til å takle det dårlig. En stund tilbake prøvde jeg noe som het LinuxGhost eller GhostLinux elns. litt usikker. har ikke satt meg inn i dette så godt ennå men..

Finnes sikkert bedre program enn dette så derfor jeg spør ganske løst :)

Tenker en backup over nettverket hvor målmappa ligger på \\server lokasjon. UNC heter det vel kanskje? :hm:

Endret av nollie
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  dd if=/dev/hdX of=/mnt/backup/hdX.iso

hvor jeg går ut fra at /mnt/backup er en nettverksmountet disk, feks sshfs, nfs eller samba

Har kjørt en slik en fint nå til ISO. :)

vil gjerne vite hvilke recovery metode du bruker? Ghost går vel videre greit med dette? Forresten er vel ikke MBR med i ISO selvsagt?

hadde egentlig tenkt en fullstendig bkp disk, men da blir d jo andre metoder :hmm:

takk likevel. Mulig det holder med denne prosedyren også :yes:

Lenke til kommentar

Når du gjør det på den måten, blir hele disken kopiert, så MBR skal være med.

Altså, f.eks /dev/hda = Fysisk disk-device, mens /dev/hda1 = Partisjon.

Bruker du /dev/hda får du hele disken med MBR, partisjoner og alt.

Bruker du f.eks /dev/hda1 får du kun partisjonen med ett filsystem, som du igjen kan mounte rett fra fila med f.eks mount imagefil /path/til/mountpoint -t filsystem -o loop

Det blir forøvrig ingen ISO-fil når du lager image av en disk/partisjon, da iso-filer er oppkalt etter filsystemet på CDer (ISO9660).

Lenke til kommentar
Når du gjør det på den måten, blir hele disken kopiert, så MBR skal være med.

Altså, f.eks /dev/hda = Fysisk disk-device, mens /dev/hda1 = Partisjon.

Bruker du /dev/hda får du hele disken med MBR, partisjoner og alt.

Bruker du f.eks /dev/hda1 får du kun partisjonen med ett filsystem, som du igjen kan mounte rett fra fila med f.eks mount imagefil /path/til/mountpoint -t filsystem -o loop

Det blir forøvrig ingen ISO-fil når du lager image av en disk/partisjon, da iso-filer er oppkalt etter filsystemet på CDer (ISO9660).

8998408[/snapback]

hm.. godt å høre :)

tror jeg kjører en test på en annen disk likevel for idiotsikkerhets skyld :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...