Gå til innhold

hvilken Linux

Anbefalte innlegg

hvilken linux bør jeg legge inn har aldri brukt det før men er f***ings lei av windowns. vil helst ikke laste ned 3cdèr så hvist det fins noe som gjør alt for meg så ville d vært bra. har partisjonert harddisken i c: og d: windows ligger på c: kan jeg bare legge inn linux på d da eller må jeg partisjonere mer har masse shit på d: ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For en person som aldri har brukt linux ville jeg satset på RedHat. ja du kan legge inn Linux som en fil i windowsen din men du vil tape utrolig mye ytelse på det. Så det er absolutt å anbefale at du partisjonerer på nytt.

Lenke til kommentar
har partisjonert harddisken i c: og d: windows ligger på c: kan jeg bare legge inn linux på d da eller må jeg partisjonere mer har masse shit på d: ?

Dersom du kjører fat32 på d: holder det å defragge for å installere mandrake der - mandrake repartisjonerer automatisk under installering. Kjører du NTFS kan du kansje prøve dem med partition magic.

Gidder du ikke laste ned kan du gå på Narvesen - du finner kansje noen datablader med vedlagte cd-er der.

Lenke til kommentar
har partisjonert harddisken i c: og d: windows ligger på c: kan jeg bare legge inn linux på d da eller må jeg partisjonere mer har masse shit på d: ?

Dersom du kjører fat32 på d: holder det å defragge for å installere mandrake der - mandrake repartisjonerer automatisk under installering. Kjører du NTFS kan du kansje prøve dem med partition magic.

Gidder du ikke laste ned kan du gå på Narvesen - du finner kansje noen datablader med vedlagte cd-er der.

mandrake ligger på pcpro sin dvd, men det finnes sikkert en haug Lnux Blader hvor det ligger noe med.....

Lenke til kommentar

Debian eller slackware har vel ikke rykte på seg for og være noe nybegynner system, og det av gode grunner. kjøp heller en mandrake 9.0eller red hat8.0 pakke fra www.linuxbutikken.no da får du med bøkene og det er fortsattt billigere enn windass.

bare min menig :roll:

Lenke til kommentar

Beste er vel og starte med Slackware og så gå over til Debian. Blir nok Debian når nextgentel fyrer inn adslen her hjemme.. Men kommer ennå til og kjøre slackware på min desktop maskin. Heller bruke debian på server biten. Lenge leve Slackware :) God natt.

Lenke til kommentar

Hvis du ikke en gang GIDDER å laste ned 3 cder (forutsatt du ikke har ISDN eller dårligere) så er ikke Linux noe for deg. Linux krever innsats. Ikke forvent en innstallasjon, og that`s it. Dersom en skal kunne bruke Linux må man sette seg inn i tingene og det krever lesing av dokumentasjon. Linux er ikke "XP bare masse mye bedre" som mange ser ut til å tro. Man må sette seg inn i det for å kunne utnytte det maximalt og få det til å gjøre hva en vil. Er som regel ikke en haug med wizards å følge.

Hvilken distro en velger er i bunn og grunn likegyldig dersom det er det linux-spesifikke man vil lære. Slackware og Debian er kanskje greiest sånn, men da bør man belage seg på litt slit.

EDIT: Blei litt mye sms-forkortelser der...dårlig uvane :-?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...