Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Noen "få" problemer med pcen min [Nye problemer]

Anbefalte innlegg

:dontgetit: Når jeg satt i nettv.kabelen og gikk inn her på siden med en gang, kom det opp en blåskjerm med dumping av minne, rett før jeg skulle svare på wilberos. Starta på nytt og fikk lasta ned pdf filene, innstallerte Acrobat Reader og når jeg skulle trykke på finish hadde pcen fryst helt. Starta da på nytt (uten nettv.kabel i) og akuratt når jeg kom inn på pdf filen fryste pcen igjenn. Starta da på nytt i sikkerhets modus og fikke brukt systemgjennopretning til å stille tilbake. Når jeg starta på nytt fryste pcen likevel.

Startet enda en gang på nytt og da var bare skjermen svart i oppstarten så da kom jeg ingen vei. Startet på nytt et par ganger men det samme skjer.

Da tok jeg ut batteriet på hovedkortet i 20min og når jeg tok på pcen var det bilde, når jeg logget inn på windows frøs pcen IGJENN. Startet pcen på nytt IGJENN og når jeg skulle logge inn måtte jeg aktivere windows :( etter bare en halv dag...

Nå holder jeg på å innstallere Windows IGJENN. :thumbdown:

Men for å svare på wilberos spørsmål: Det står REV 1.0 nede i venstre hjørne på HK.

Men jeg tror netsen at dersom det ikke kommer en genial løsning på noen av problemene mine iløpet av kvelden/natten kjøper jeg dette hovedkortet. Passer det foresten med denne CPU (for framtidlig oppgradering)? Det står nemmelig på HK spesefikasjonene at Kompatible prosessorer er Athlon 64 og Athlon 64 FX...

Endret av Sniken_123
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vedlegger 2 bilder med fargemerking på clear CMOS jumper.

post-90860-1186003004_thumb.jpg Bilde nr 1

post-90860-1186003020_thumb.jpg Bilde nr 2

Sammenligne med det du har, dvs hvor finner du jumperen og svare med Bilde 1 eller bilde 2.

Hvorfor?

Jo på grunn at GA-K8NF-9 refererer til kortet du har.

Vi vet nå at du har rev nr 1.

Men det er ikke å finne Bios versjon som referer til dennne kort med F1.

Alt starter Fra F2

Vi kan derimot finne Bios versjon F1, men den refererer til GA-K8NF9U (ultra versjon)

Jeg vil ikke si at vi har funnet problemet, eller at vi løser noe som helst men allerede fra starten , post nr1 så har du nettopp problem med din CPU.

Det vil gi oss i så fall forklaring på en del ting....hvis det er tilfelle.

Endret av wiberos
Lenke til kommentar

Det var den GA-K8NF-9 rev. 1.

Alle Bios for den starter fra F2.

Uansett:

Åpne filen som jeg vedlegger:K8NF_9.zip

-Det er din bios file. vers F11. Det er den siste.

Formatere din floppy disk.

Kopiere file i den.

Slå av maskinen din.

Sett inn floppy disk.

Starte opp og Gå i Bios.

Du har F8:Q-Flash ned på venstre side. Tast F8 på din tastatur.

I det meny som kommer opp, du skal finne en linje......Save Bios to floppy...

Du beveger deg der med piltastene. Da rekner med at det blir farget for å markere at du er der.

Nå kan du taste Enter. Nå skal den Bios som du har bli lagret på floppy disken.

Nå kan du bevege deg igjen til linje....Update Bios from Floppy...den blir markert.

Tast enter igjen.

Nå skal det komme fram innhold som er i floppy disken.

Det skal være 2 filer der. Den som du har kopiert inn K8NF-9.F11 og den som ble sikkerhetskopiert.

Da skal det være mulig igjen å velge din file som er den med F11. Om du bruker piltastene eller hva det står der, så skal den bli merket.

Når den er merket skal du taste.... Enter...

Følger instuksjoner der. Etter oppdatering er fullført, skal du taste ESC og svare med ...Y ...tasten.

Pc-en skal restarte automatisk.

VIKTIG.

Rett etter at Pc-en starter igjen, skal du i BIOS igjen.

Her skal du velge ...Load BIOS Fail-Safe Defaults.... lagre med F10 og restarte.

Hvis under forsøk for å update den K8NF-9.F11, får du meldning om at file er feil eller noe annet, så antar at file må lagres ...mulig som..K8NF9.F11, dvs uten -.

Prøve og ellers spør om det er noe, etter oppstart. Ikke kaste deg i mange forandringer.

Det er mye som kan justeres inni der.

I tillegg det er det med at minne er plassert på riktig sloter.

2 like minne brikker skal i Slot DDR1 og DDR 2.

Lenke til kommentar
ja

9191313[/snapback]

Ingen sjanse å komme i Biosen?

Etter at du har slått av, slik at den piper seg ikke blå, se en gang til om teksten som er å finne mellom minne sloter og CPU. er GA-K8NF-9

Som nevnt tidligere, så finnes ikke F1 for den. Så hvor kommer den fra?

Bruke jumper ved siden av sata koplinger for å eventuelt resete.

Men er Bios oppgradert eller ikke? Er det F1 eller F11 som kommer fram?

Lenke til kommentar
Ingen sjanse til å komme inn i bios nei. Det står GA-K8NF-9 på HK. Når skal jeg bruke jumperen? Er det bare til å ta den ut og inn mens pcen er av eller skal den stå i?

9191377[/snapback]

Det sakl ikke være noe på den jumper der. Det skal være åpen.

Pc-en skal være slått av, strømkabel koples fra PSU, og da skal du kortslutte.

Deretter kopler igjen og prøver. Men jumper skal være åpen når du kopler på strømen.

post-90860-1186015618_thumb.jpg

Endret av wiberos
Lenke til kommentar
Det står nå F11. Nå må jeg søren meg installere xp på nytt og. Men dersom problemene er der etter på, betyr vel det at jeg bare kan kjøpe nytt HK, eller?

9191473[/snapback]

Det er klart at hvis problemene kommer igjen, og selvfølgelig etter at du har installert drivere og prøvd litt, vil ikke være aktuelt å bruke mye tid på det.

Da er det å kjøpe noe annet.

Men det vil være artig, vi alle lærer av slik, å følge med, for å kartlegge problemene som vil komme.

Men drivere som du skal installere nå, burde være ferske og ikke de fra CD plate.

Starte med å installere Windows, og vil finne fram linkene til drivere du skal ha.

Når det gjelder Windows activering og ikke mulig å komme inn, (for den dagen du har noe viktig som du må hente ut, så skal det være mulig å komme inn i Safe mode. I safe mode kommer du med å taste F8 rett fra starten.)

Da har du ikke nettverk osv, men du kan dra ut det du trenger.

Lenke til kommentar

Nå virker ikke alltid usb tastaturet heller, og disken er ikke der når jeg skal installere windows. Den kommer sikkert tilbake etter et par restarter, men det skal jo ikke vere slik. Det er nok bare til å ligge inn en bestilling. Virker det ikke etter det må det vere psu som ikke er som den skal...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...