Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Noen "få" problemer med pcen min [Nye problemer]

Anbefalte innlegg

Etter å ha reseta bios ganske mange ganger kom jeg til slutt in i windows, men pcen bare låser seg etter ca 3-5min. Da resetta jeg bios ganske mange ganger til før jeg endelig fikk bildet på skjermen. Men da finner ikke pcen S-ATA systemdisken min, så jeg kommer ikke særlig langt...

Vil alle mine problemer forsvinne dersom jeg kjøper nytt HK?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
HK er Asus K8 socket 939

Er du sikker på det?

9174581[/snapback]

Det er faktisk et Gigabyte HK socket 939. Vet ikke hvor jeg fikk Asus fra, tror det var det Sandra programmet som fortalte meg det

Endret av Sniken_123
Lenke til kommentar

Helt riktig. Under post 1 ser du at det er GA-K8NF-9 F1.

Det som var poeng med spørsmålet vedrørende kortet, var da at du gjør riktige valg når det gjelder Bios.

Hvis GA-K8NF-9 F1 er bios versjon, så har du første Bios versjon.

Bios F1 vers., henviser og at kortet er Ultra vers. 1.

Jeg er ikke sikkert på det, dvs at F1 er bios versjon. Derfor må du kontrollere det og update bios til siste versjon.

Det samme gjelder da de andre drivere som du må oppdatere.

Netverkskort:

-ikke har både pci netverkskort og den som er ombord, før du har stabilt system.

Du kan godt velg å installere pci kort, men da deaktivere den andre i bios.

Pci slot kan og være vrang, vær oppmerksomt på det.

Vær oppmerksomt når du installerer chipsetdrive for eventuelt noe virus protection alternativer. Ikke tillat unødvendige options og alternativer hvis det er mulig.

Vedrørende at Pc-en starter ikke etter Bios reset:

-Hvis det er mer enn Os disk du har tilkoplet, så må du under Advanced Bios settings velge manuelt at det er Sata disken du skal boote fra.

Sata disken må da være øverst på lista under HardDisk boot priority

Endret av wiberos
Lenke til kommentar

Det som var poeng med spørsmålet vedrørende kortet, var da at du gjør riktige valg når det gjelder Bios.

Jeg er ikke sikkert på det, dvs at F1 er bios versjon. Derfor må du kontrollere det og update bios til siste versjon.

Netverkskort:

-ikke har både pci netverkskort og den som er ombord, før du har stabilt system.

Vær oppmerksomt når du installerer chipsetdrive for eventuelt noe virus protection alternativer. Ikke tillat unødvendige options og alternativer hvis det er mulig.

9175111[/snapback]

Er vel litt vanskelig å oppdatere BIOS når jeg ikke kommer innpå pcen da. Og alle problemene var der før det med nettverkskortet så tror ikke det har skadet så mye...

Lenke til kommentar

Netverkskort:

9175111[/snapback]

Er vel litt vanskelig å oppdatere BIOS når jeg ikke kommer innpå pcen da. Og alle problemene var der før det med nettverkskortet så tror ikke det har skadet så mye...

9175146[/snapback]

Vedrørende at Pc-en starter ikke etter Bios reset:

-Hvis det er mer enn Os disk du har tilkoplet, så må du under Advanced Bios settings velge manuelt at det er Sata disken du skal boote fra.

Sata disken må da være øverst på lista under HardDisk boot priority

Lenke til kommentar

Bios kan du upgrade via Dos med floppy disk ikke sant? Du trenger ikke windows til det. Eller?

edit:

Jeg har lest litt fra GA-K8NF-9.-manual.

Du har en veldig enkelt oppgave, hvis du har floppy.

Det eneste du trenger er bios file i en floppy, RIKTIG vers. selvfølgelig og litt til.

Så finne fram hvilken type/versjon av den GA-K8NF-9 du har, så vi skriver litt om det, slik at du føler deg sikker under upgrade.

Endret av wiberos
Lenke til kommentar
Nå har jeg ferdig instalert windows. Men etter å ha installert drivere og startet på nytt maskinen, bare fryser den etter 3-5min. akkura som før :mad:

9177042[/snapback]

Jeg antar at du har nok strømforsyning, eller at du har kontrollert at du har det.

Jeg antar at det er ikke noe feil med hardware ellers

Da sitter du igjen med software.

Jeg er skeptisk vedrørende nettverk/drivere og firewall.

Har lastet ned og åpnet den motherbord driver chipset. Det er for mye inni der som kan skape kaos.

Det er alt fra audio til ide, smbus, osv.

Hvis du virkelig vil prøve å finne ut om det er drivere som skaper problemer, noe jeg tror det kan være, så må du installere drivere enkeltvis.

Etter du har installert Windows, kan du via system\systemegenskaper\maskinvarer

Installere en del drivere og før du installerer skjermkortdrivere.

Da pakker du ut chipset driver i en folder, og med å bruke enhetbehandling oppdatere/installere drivere for hver enkelt komponent med å henvise til den folder.

Audio og nettverk kan du vente med til du har restartet en del ganger.

Nettverk----installere manuelt--slik at firewall kommer ikke inn.

Bios da? Har du oppgradert? Hvilken kort versjon har du?

Zone Alarm venter du med, eller du må velge manuelt å gi godtkjenning til alt som krever tillattelser. Auto configurasion kan være vanskelig i enkelte tilfeller.

Zone Alarm er blitt mer vanskelig enn det var før. Den har faktisk tendens å fryse opp ,spesielt når den skal hente info, og hvis det er ikke konfigurert riktig.

Hvis Zone alarm, eventuelt Antivirus, Windowsupdate og noen til, vil kreve adgang til nettverkstilkoplingen,samtidig, så er du i problemer med en gang.

Har du i tillegg firewall fra nvidia, ja da er det bare å hente nerve tabletter og 10 liter med kafe. :dontgetit:

Lenke til kommentar
Nå har jeg ferdig instalert windows. Men etter å ha installert drivere og startet på nytt maskinen, bare fryser den etter 3-5min. akkura som før :mad:

9177042[/snapback]

...

...

9177670[/snapback]

*rister på hodet*

Lenke til kommentar

9177042[/snapback]

...

...

9177670[/snapback]

*rister på hodet*

9177696[/snapback]

Hehe, mulig det hjelper med risting, ja!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...