Gå til innhold

Verdens beste film nominasjon - Les første post!


Speik

Anbefalte innlegg

I musikkforumet har det blitt opprettet nominasjonstråder og avstemninger for blant annet verdens beste band, verdens beste album osv.. Det er på tide at vi gjør noe slikt her i filmforumet også! La oss begynne med verdens beste film.

 

Dette er en nominasjonstråd, og de 50 første nominasjoner blir tatt med i avstemningen.

Hver bruker kan ikke nominere mer enn 3 filmer, og hver nominasjon må begrunnes seriøst!

 

-----------------------------------------

 

Jeg begynner med å nominere:

The Shawshank Redemption, ett fantastisk drama med herlige skuespillerprestasjoner som virkelig treffer deg emosjonelt! Dette er min personlige favoritt, og er en drøm å se hver gang.

 

-------------------------------------------

De nominerte

1. The Shawshank Redemption (Speik)

2. Lord of the Rings (wo0ly)

3. Gladiator (wo0ly)

4. Fight Club (wo0ly)

5. Heat (Manx)

6. Se7en (Manx)

7. 300 (Manx)

8. Star Wars (Lolliken)

9. Sen to Chihiro no kamikakushi (BrageC)

10. The Shining (L@sse)

11. Monthy Python and The Holy Grail (Snerk)

12. Snatch (Snerk)

13. Schindlers List (Lago)

14. 2001: A Space Oddysey (Lago)

15. Saving Private Ryan (Lago)

16. Deer Hunter (TheGnome)

17. American Beauty (TheGnome)

18. The Usual Suspects (TheGnome)

19. The Green Mile (TRibal89)

20. Pulp Fiction (Wollan)

21. Forrest Gump (Wollan)

22. Anchorman: The Legend of Ron Burgundy (Wollan)

23. The Godfather (Zephyros)

24. The Good, the Bad and the Ugly (datating)

25. Memento (Happytreeangi)

26. Die Hard (Metalheart)

27. Apocalypse Now (Jooakim)

28. The Patriot (Danny Boy)

29. American History X (x-nobbit)

30. Reservoir Dogs (Mr. Bakke)

31. Terminator 2: Judgment Day (StaBBer)

32. Treasure Planet (Danny Boy)

33. Braveheart (Tiamin)

34. The Godfather 2 (AngryPolarBear)

35. Once Upon A Time In The West (AngryPolarBear)

36. The Prestige (AngryPolarBear)

37. Beerfest (Jables)

38. It's all gone Pete Tong (Jables)

39. Pirates of the caribbean - The curse of the Black Pearl (Acolyt3)

40. The Pianist (Speik)

41. The Untouchables (Speik)

42. Ghost in the Shell (BrageC)

43. Sin City (Olumvolum)

44. The Departed (Acolyt3)

45. The Pursuit of Happyness (Acolyt3)

46. Nuovo Cinema Paradiso (atsjoo)

47. Magnolia (atsjoo)

48. Rear Window (atsjoo)

49. Planet of the Apes (1968) (Skurupu)

50. Rosemary's Baby (Skurupu)

 

Edit: Og semifinale har fått en egen tråd her: Link

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Et spm før vi begynner, teller triologier som en film eller tre? Hvis de teller som en:

 

1. Lord of the Rings

Utrolig vakker filmatisering av Tolkiens bøker om hendelsene i Frodo´s Midgard, det filmatiske er på topp og historien er så fengende at du sitter klistret fra ende til annen.

 

2. Gladiator

Russel Crowe brilljerer i rollen som den romerske generalen Maximus, som blir forrådt og må kjempe som gladiator for å holde seg i live, og kjemper kampen med å få gitt den romerske tronen tilbake til de som fortjener den. Treffer hvertfall meg veldig godt emosjonelt, og det triller en tåre hver gang jeg ser den :cry:

 

3. Fight Club

Fantastisk historiefortelling med så mange aspekter at hver gang du ser filmen oppdager du en ny side ved den du ikke har sett før. Brad Pitt passer perfekt inn i rollen som Tyler Durden, og dette er hans klart beste film i mine øyne. Sluttscenen er en av filmhistoriens beste, og den glemmer du aldri etter å ha sett den.

Endret av wo0ly
Lenke til kommentar

Heat:

 

Den ultimate heist filmen, med glimmrende skuespiller-prestasjoner fra Pacino & De Niro, med en like glimmrende regi fra Michael Mann...

 

Seven:

 

David Fincher fantaskiske mørke/dystre film om to politifolk i jakten på en morder som bruker the seven deadly sins (høres så mye bedre ut på engelsk) til å "knerte" folk.

 

300:

Zack Snyder sitt visuele mesterverk om Kong Leonidas og hans 300 tapre menn fra Sparta...

Lenke til kommentar

Det blir vel litt drøyt at én person skal kunne nominere tre filmer.

 

Min nominasjon: The Shining.

Noen sier tidenes skrekkfilm, jeg sier tidenes film. Forrige århundres mest geniale skapning, Stanley Kubrick, nådde i 1980 toppen av hva film har å by på. Dette er psykologisk skrekk på sitt aller beste, og filmens fire grunnelementener er gjort for seg til fingerspissene, spesielt mise en scène (right, cun?) og lyd.

Lenke til kommentar

Schindlers Liste - Veldig god drama, veldig god spilling, alt i alt en genial film.

 

Saving Private Ryan - En film med mye action og veldig bra skuespill.

 

2001: A Space Oddysey. - En veldig imponerende film til sin tid, og med en slutt som vil få 90% av personene som ser den til å klø seg i hodet.

Endret av lago
Lenke til kommentar
Gjest member-101642

The Usual Suspects

En av tidenes thrillere. Oppbyggingen er genial, samme med spenningen og skuespillet.

 

American Beauty

Utrolig morsom, men samtidig tankevekkende film. Ikke et eneste bilde er unødvendig, og hver eneste dialog er realistisk. Ikke noe er overlatt til tilfeldighetene.

 

The Deer Hunter

Stemningen i denne filmen må oppleves. Skuespillet er av en annen verden; Walken, De Niro og Cazale gjør en utrolig flott prestasjon. Historien er også genial.

Lenke til kommentar

Pulp fiction - Herlig film. Handler om alle de ulike historiene som til slutt vikler seg inn i hverandre på en veldig glatt og fantastisk måte. Bra spill, og ikke minst bra skrevet! Kort sagt; en klassiker.

Forrest Gump – Her møter vi den litt tilbakestående og dumme Forrest Gump som forteller livshistorien. Meget bra film med en fantastisk skuespiller i spissen, Tom Hanks.

Anchorman: The Legend of Ron Burgundy – Kjempebra komedie som har mange fantastiske latterfulle høydepunkt. I hovedrollene; Will Ferrell fra Old School og Steve Carell fra The Office.

Lenke til kommentar

The Godfather - Mafiafilm på sitt ypperste. Om Corleonefamilien's involverienger i forbryterverden. Det blir levert glitrende skuespillerprestasjoner på stort sett alle kanter, noe som gjør at filmen er en fryd å se på.

Handlingen går over 3 deler.

Endret av Zephyros
Lenke til kommentar

Memento

 

Denne filmen er utrolig bra! Handlingen spiller rundt en mann som prøver å finne ut hvem som drepte kona, men inne i det hele, så har han hukommelsestap ;) Dette er et must see for alle filmentusiaster! Innspillingen er en av de beste jeg har sett fra min side, for han må hele tiden gå tilbake to skritt for å finne hvor det tredje er (eller noe :p ). Jeg synes Memento burde bli nominert!

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...