Fredrik Gløckner Skrevet 3. juli 2007 Del Skrevet 3. juli 2007 Er det noen spesiell DSLR-modell som er godt egnet til brillebrukere? Da tenker jeg på prisnivået rundt 7-9000 inkl kitobjektiv. Søkeren bør synes godt også når man har litt avstand mellom øyet og okularet, og søkerinformasjonen må være leselig samtidig. Tilleggsutstyr kan godt vurderes, som HP-okular til å sette på utsiden av søkeren. Fredrik Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 3. juli 2007 Del Skrevet 3. juli 2007 Canon har en Eyepiece extender (EP-EX15) som vel passer de fleste av deres DSLR (?). Dette kan være en mulighet kanskje? Ellers finnes det ekstrautstyr som forstørrer søkeren også. Ellers har man jo dioptrifunksjonen som er innebygget på alle (?) DSLR. Med mindre man må korrigere synet veldig mye, så holder det stort sett å stille på denne. Da kan man ta av seg brillene, og allikevel se skarpt i søkeren. Lenke til kommentar
LazySod Skrevet 3. juli 2007 Del Skrevet 3. juli 2007 Canon har en Eyepiece extender (EP-EX15) som vel passer de fleste av deres DSLR (?). [...] Ellers finnes det ekstrautstyr som forstørrer søkeren også.8994383[/snapback] EP-EX15 forminsker søkerbildet. Det syntes jeg var ille nok da jeg kjøpte den til min filmbaserte EOS 600, som i utgangspunktet har et ganske stort søkerbilde. Med det reduserte søkerbildet i de fleste DSLR, blir det enda verre. Attpåtil gir den synlig tønneforvrengning i søkeren. Selv om jeg både bruker briller og har stor nese, synes jeg ulempene med EP-EX15 var så store at jeg aldri brukte den. Nikons DK-21M gir ca. 1.2x forstørrelse, og kan tvinges på Canon-kameraer. Ulempen er at med briller så ser man ikke hele søkerbildet på en gang. Så vil du ha pest eller kolera? Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 3. juli 2007 Del Skrevet 3. juli 2007 Så vil du ha pest eller kolera? 8995006[/snapback] Det spørs hvilken pest du snakker om.... Hva med å velge Nikon? Skriver ikke alle at D80 har så fin og stor søker, da? Jeg forstår veldig godt problemet ditt, og har diskutert det i en gammel tråd. Jeg hadde kanskje litt ekstreme meninger om problemet den gang, men så er søkerene i nyere modeller bedre nå, i forhold til den gang. Da var det Pentax *ist Ds som var "løsningen" på problemet, men sin skikkelige pentaprisme-søker. Nå har vel D80 tatt igjen det forspranget, og uansett er *ist Ds ikke aktuell lenger. En annen løsning kan være Olympus E-410/510, som tilbyr liveview. Desverre tilbyr de enda verre optiske søkere, så det går opp i opp for deg. Lenke til kommentar
Freeload Skrevet 3. juli 2007 Del Skrevet 3. juli 2007 Jeg er brillebruker med -6.50 på begge øynene og synes mitt Pentax K10D er godt å bruke. Med briller på er det ikke noe problem å se hele søkerbildet samt informasjonen som vises. At søkeren er veldig lyssterk er selvsagt en fordel. Diopter justeringen på K10D er for meg ubrukelig da den ikke er kraftig nok Min anbefaling er å stikke i butikken og prøve de - da finner du ut hvilke som sitter godt i hånda, og hvilke som er best for brillebruk. Selv vil jeg varm anbefale Pentax K10D, men jeg hadde ingen problemer med søkeren på D80 heller. Lenke til kommentar
deep750 Skrevet 3. juli 2007 Del Skrevet 3. juli 2007 Har ikke testet veldig mange kameraer, men jeg (som bruker briller) føler at Nikon er mye bedre å bruke med briller enn Canon. Har ikke sammenliknet side ved side, men jeg opplever at jeg ser mer av "bildet" gjennom søkeren på Nikon enn Canon når jeg har på briller. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 3. juli 2007 Del Skrevet 3. juli 2007 Har ikke testet veldig mange kameraer, men jeg (som bruker briller) føler at Nikon er mye bedre å bruke med briller enn Canon. Har ikke sammenliknet side ved side, men jeg opplever at jeg ser mer av "bildet" gjennom søkeren på Nikon enn Canon når jeg har på briller. 8995493[/snapback] Det er alle enige om, hvis vi snakker om D80/D200, og ikke snakker om Eos 1D/5D. Canons søkere i konsumentklassen er ikke deres sterke side. Pentax, der i mot, har hatt gode søkere i den klassen en god stund allerede. Lenke til kommentar
Anew Skrevet 3. juli 2007 Del Skrevet 3. juli 2007 (endret) Søkeren på 20D er ikke helt bak mål for en brillebruker, den heller, om bruktmarkedet er ok og K10D eller D80 er utenfor rekkvidde prismessig. Samsung GX10 gir vel mest kamera for pengene innenfor budsjettet, og det med god søker, om enn med et litt kjipere objektiv enn D80. Endret 3. juli 2007 av Anew Lenke til kommentar
moestue Skrevet 3. juli 2007 Del Skrevet 3. juli 2007 (endret) Ingen som har GX-10 på lager så vidt jeg ser. Kjøpte selv K10D for 7995,- hos Lefdal i går. Er en god pris det. Endret 3. juli 2007 av moestue Lenke til kommentar
Roskov Skrevet 3. juli 2007 Del Skrevet 3. juli 2007 bruker canon 350d selv og har ingen problemer å bruke det sammen med solbriller/vernebriller, har også tatt av (ehm.. mistet) gummiringen rundt okularet så jeg kommer litt nærmere.. Lenke til kommentar
deep750 Skrevet 4. juli 2007 Del Skrevet 4. juli 2007 Har ikke testet veldig mange kameraer, men jeg (som bruker briller) føler at Nikon er mye bedre å bruke med briller enn Canon. Har ikke sammenliknet side ved side, men jeg opplever at jeg ser mer av "bildet" gjennom søkeren på Nikon enn Canon når jeg har på briller. 8995493[/snapback] Det er alle enige om, hvis vi snakker om D80/D200, og ikke snakker om Eos 1D/5D. Canons søkere i konsumentklassen er ikke deres sterke side. Pentax, der i mot, har hatt gode søkere i den klassen en god stund allerede. 8995666[/snapback] fredrigl har tenkt å bruke 7-9000, så det blir feil å se på Eos 1D/5D. Jeg burde seff poengtert at kameraene jeg har testet er i denne klassen (Eos 350d og 400d vs D40 og D70/80) Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 4. juli 2007 Del Skrevet 4. juli 2007 Det er vel helt klart, og det er nettopp derfor jeg gjør et poeng av det. Man har nemlig for vane å kritisere Canon blindt hvis man bruker andre merker, samtidig som totale nybegynnere tror at pressefotografer som ytrer seg om kvaliteten på Canon mener kvaliteten på 350D. Det har de nemlig ingen interesse av å kommentere, så man må være forsiktig med å bruke slike utsagn som grunnlag for å velge Canon. Det samme gjelder da også for søkerene. Hvis noen hevder at Canon har lyse og store søkere, så gjelder det de modellene som har større sensor enn 1,6-crop. Leser du mine innlegg, så ser du at jeg anbefaler enten Nikon D80 eller Pentax til trådstarter, nettopp på det grunnlaget som jeg nevner i den posten, som du har tatt ut av konteksten. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå