Gå til innhold

2-takts olje for DFI (Direct Fuel Injektion)


Anbefalte innlegg

Hei, på min nye båt med Mercury Optimax 115hk. Så kjøpte jeg en kanne olje hos forhandleren når jeg henta båten forje uke.

Denne: Evinrude/Johnson XD50

Men det er vell langt å dra til forhandleren når jeg treng olje for all ettertid, for å kjøpe akkurat den der oljen. Samt den koster skjorta. :thumbdown:

 

Treng tips til erstattings olje som holder samme krav. Da spess til DFI.

 

Så hvilken andre oljer kan jeg bruke istedenfor?

 

Kan avsløre litt for dere her... via jobb så kan jeg få kjøpt disse rimelig:

1) Shell Nautilus Premium TC-W3

med litt info fra shell: Shell Nautilus Premium TC-W3 informasjon

 

2) Shell Nautilus Premium Biodegradable NMMA TC-W3 og API TC+

med litt info fra shell: Shell Nautilus Premium Biodegradable NMMA TC-W3 og API TC+ informasjon

Endret av KenBjork
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har jo jobbet en del med evinrude e-tec, og når vi monterte disse, programmerte vi de til og bruke den oljen. Skal du bruke vanlig olje må du (tror jeg) omprogrammere motoren til den nye oljen, men det som er fint her i norge er de strenge kravene til olje, så bare finn en med samme specsa så kan du fylle den rett på uten omprogrammering. ;)

Lenke til kommentar

ja det stemmer det.

 

Vanlig tc-w3 har jeg ikke planer om å bruke uansett, men forhandlern (bakken motor) sa at det spiller ingen rolle hva som står på kanna av merke. Så lenge den er beregnet for DFI.

 

Og xd50 er en halv/semi-syntetisk olje, xd100 er full syntetisk olje. Forhandlern sa også at om jeg skulle bruke den hele vinteren i minusgrader burde jeg bruke fullsyntetisk, altså xd100.

Men om du/dere ser på linkene spess på den siste for Shell Nautilus Premium Biodegradable NMMA TC-W3 og API TC+, det er jo en helsyntetisk olje, så den skal jo være bedre da enn xd50.

Og samt jeg har ikke problem med tilgjengeligheten på den oljen.

 

En anna ting er at de forhandlerne som har disse oljene er litt langt unna hvor jeg bor, samt at de stenger ca kl15-1530 om dagene. Så jeg rekker uansett ikke deres åpningstider før jeg slutter på jobb.

Lenke til kommentar

Snakka forøverig med Shell på torsdag, og de 2 oljene de har for outboard er ikke beregnet på DFI motorer sa mannen jeg prata med, men det kunne nok bli etterhvert.

 

Har også snakka med en lokal forhandler, og det ordner seg å få skaffa DFI olje.

Så jeg skal kjøpe en god del, så det holder lenge.

Lenke til kommentar

Motorene pleier heldigvis ikke bruke så utrolig mye olje :)

 

Men hadde et lignende problem for noen år siden, da med bil, familiens volkswagen passat trengte oljeskift, og eneste stedet i arendal man kunne få tak i oljen var på merkeverkstedet og der var det svinedyrt, men da var det bare og snakke med noen annsatte på esso, så skulle de begynne pg ta inn akuratt den oljen, da det var flere som hadde spurt om det ;)

Lenke til kommentar

Nei jeg synes møre båtservice i Kr.sund N var rimelig der jeg...

For sjekka kvitteringa fra hvor jeg kjøpte båten, hos Bakken Motor i Drammen.

Der hadde de fylt opp tanken og jeg kjøpte en ekstra kanne, og betalte 798,40+moms for 2 x à 3.785 Liter, Det blir vel 998.- 7.57liter

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...