Gå til innhold

Tiger, generelle spm om fildeling og nettverking

Anbefalte innlegg

Hei,

jeg er ganske ny med OS X tiger, og lurer litt på hvordan fildeling og slikt fungerer. Jeg har aktivert fildeling og windowsfildeling, men jeg får bare av og til opp andre maskiner under "nettverk" i Finder. Noen ganger står det bare "library" og "servers", mens andre ganger står alle workgroups og slikt der, og jeg kan da navigere meg til mine andre windowsdatamaskiner som er tilknyttet nettverket. Men hvorfor er det kun noen få ganger dette kommer opp? Feks nå kom det nettopp opp, etter å ikke å ha vært der på en halvtime eller noe.

Jeg lurer også på hvordan jeg kan dele filer og mapper på hardisken (i tiger) slik at jeg kan logge på disse mappene på en windowsmaskin.

Veldig fint om noen vet om en tutorial eller noe slikt =)

På forhånd takk =)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er en av de svakeste sidene til OS X synes jeg. Å "browse'e" etter nettverksressurser i Finder er høyst ustabilt.

Jeg har derfor funnet at det enkleste og beste er å bruke Eple+K slik at du får opp denne dialogboksen:

eplekzh3.th.jpg

Så skriver du smb://ipadressen (hvis ikke du har definert i hosts fila eller har en DNS server). Lagre den som favoritt ved å klikke på + symbolet.

Endret av TopDog
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...