spøkelse Skrevet 3. juli 2007 Del Skrevet 3. juli 2007 (endret) Dette er tredje episode i få byttet de to støtdemperne foran på Opelen. Episode 3 er å få løsnet endeleddene til styringa fra fjærbeinet. Episode 1: Bytte støtdemper nå Episode 2: Verktøyet ble bøyd Nå hadde jeg psyket meg opp i lang tid, og i helga la jeg passet det fint å gjøre jobben. Problemet var å få løsnet endeleddene fra fjærbeinet. Jeg hadde kjøpt inn et så fint endeleddverktøy fra Biltema. Det endte sine dager slik: Jeg fikk den ikke helt innpå, for da buttet den mot fjærbeinet. Belastningen ble åpenbart for stor. Jeg brukte derfor jekken og jekket opp mot denne endeleddsbolten. Satt like godt. I ettertid tenkte jeg at 800+- kg kanskje var litt stor belasting, men ingenting ble bøyd. Hvilke alternativer har jeg nå? Å levere inn bilen på verksted vil være et alvorlig tap for stoltheten. Jeg kan kanskje løsne endeleddet på styrestaget, men da må jeg vel på forstillingskontroll etterpå. Det er i utgangspunktet penger ut av vinduet. Endret 3. juli 2007 av spøkelse Lenke til kommentar
agvg Skrevet 3. juli 2007 Del Skrevet 3. juli 2007 Dette verktøyet fra Biltema er vediløst, har hatt en slik selv og svjv var dette søppelt laget av støpejern, kjøpte en Kukko-avdrager og problemet var løst. Lenke til kommentar
Simkin Skrevet 3. juli 2007 Del Skrevet 3. juli 2007 (endret) ta en stor hammer, eller slegge å slå til der jeg har ringa rundt alt du makter og klarer. det er det vi gjør på verkstedet hvor jeg jobber.. det pleier å gå.. lykke til Endret 3. juli 2007 av Simkin Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 3. juli 2007 Del Skrevet 3. juli 2007 ta en stor hammer, eller slegge å slå til der jeg har ringa rundt alt du makter og klarer. det er det vi gjør på verkstedet hvor jeg jobber.. det pleier å gå.. lykke til 8994610[/snapback] Hold gjerne imot med en annen slegge på baksida, samtidig som du har lagt press på oppover med jekken. Lenke til kommentar
trra Skrevet 3. juli 2007 Del Skrevet 3. juli 2007 (endret) Dette verktøyet fra Biltema er vediløst, har hatt en slik selv og svjv var dette søppelt laget av støpejern, kjøpte en Kukko-avdrager og problemet var løst. 8994334[/snapback] Har hatt den endeledds avdrageren fra biltema i 3-4 år nå og den har ikke sviktet meg enda, men så er kanskje ikke VW så hardt skrudd(eller rustet) sammen som opel Endret 3. juli 2007 av trra Lenke til kommentar
LiamH Skrevet 3. juli 2007 Del Skrevet 3. juli 2007 Alle endeledd, uansett merke, kan sitte vanvittig godt fast! Følg det rådet du har fått med å slå med en hammer alt du klarer til det slipper taket. Jeg har aldri brukt endeleddsverktøy og synes det er noe dritt. Mye enklere å slå det løst. Det vil slippe etterhvert, bare du bruker nok kraft! Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 3. juli 2007 Del Skrevet 3. juli 2007 Jepp! Bruk hammer! Eventuelt varm opp med propan eller acetylen. Dette er barnelærdom! Lenke til kommentar
OlaPirat Skrevet 3. juli 2007 Del Skrevet 3. juli 2007 (endret) Jeg pleier å skru på 2 stk muttere på enden av bolten hvor den ytterste mutteren (i ditt tilfelle den nederste) ikke er skrudd så langt inn at bolten kommer ut av mutteren. Deretter strammer jeg de to mutterene mot hverandre så de ikke skrur seg mens du hamrer. Så er det bare å hamre på mutterne. (Hamre i oppover retning selvfølgelig.) Dette skader ikke gjengene. Når greia løsner så skrur du bare av mutterne igjen, og løsner endeleddet med hånd-kraft. Hvis du ikke får plass til 2stk muttere kan du bruke bare 1stk. Men se etter at muttern ikke skrur seg innover mens du hamrer. Hvis mutteren skrur seg så langt inn at du begynner å hamre på bolten så ryker gjengene. Endeleddverktøy har lett for å skade gummipakningen på endeleddet hvis det ikke er forholdsvis nytt. Jeg har gitt opp å bruke dette. Jeg har byttet mange av dem på ca 20 år gamle biler med mutter / hammer metoden. De løsner vanligvis med er par middels harde slag. Endret 3. juli 2007 av olapirat Lenke til kommentar
spøkelse Skrevet 3. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 3. juli 2007 Jeg var på Biltema i dag og fikk en ny endeleddsavdrager. Jeg kunne også fått pengene tilbake hvis jeg ville. Jeg får passe på å belaste verktøyet innerst i buen fremover, og ikke i ytterkant av tennene. Heldigvis avslørte ikke hun utenlandske jenta bak disken at jeg hadde brukt det feil. Ser ut som om folk er ganske samstemte her, ja. Jeg får slå litt med en hammer foran, under, bak og på siden. Lenke til kommentar
applemania Skrevet 6. juli 2007 Del Skrevet 6. juli 2007 Jeg var på Biltema i dag og fikk en ny endeleddsavdrager. Jeg kunne også fått pengene tilbake hvis jeg ville. Jeg får passe på å belaste verktøyet innerst i buen fremover, og ikke i ytterkant av tennene. Heldigvis avslørte ikke hun utenlandske jenta bak disken at jeg hadde brukt det feil. Ser ut som om folk er ganske samstemte her, ja. Jeg får slå litt med en hammer foran, under, bak og på siden. 8998236[/snapback] Tok hun imot det der? Husker du hvem det var, så skal jeg gi henne deng Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå