Gå til innhold

garantien på støt og fuktsikre mobiler?

Anbefalte innlegg

hei!

er det den "samme" garantien på vanelig mobiler og fukt og støtsikre mobiler?

det jeg spør om er om hvis jeg mister min nokia 5500 i bakken(den er fukt og støt sikker)fra vanelig bukse lomme høyde,noe som mine gamle vanelige mobiler har tålt(6233,6288,n73),gjelder garantien fortsatt da,en fukt og støtsikker mobil bør kunne tåle såpass...

håper dere skjønte meg ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Garantien kan jeg ikke svare for, men reklamasjonsretten angår hva det er naturlig å forvente at produktet skal kunne tåle med normal bruk, altså skal støt-og fuktsikre mobiler og andre produkter som er laget for å være spesielt røffe være nettopp det. Det er en mangel om produktet ikke tåler behandling det reklameres med at det skal.

Lenke til kommentar

Hvis jeg ikke husker feil så var det en sak ang. en av Nokia's mer robuste telefoner for en stund siden. Da tapte kunden pga. det hadde irret og det kom av at han da hadde brukt et headset samtidig og da ikke hadde gummilokket igjen som beskyttet telefonen.

Nokia har som sagt heller aldri lovet at den skal tåle så og så mye slik som Olympus gjør med sine kameraer. (vanntett ned til 10m, støtsikker 1,5m osv.)

Lenke til kommentar

Dette er veldig enkelt; hvis du får en slag- eller væskeskade på Nokia 5500 som er stor nok til å ødelegge telefonen, så har du brutt garantien. Poenget med 5500 er at det skal vesentlig mer slag eller væske til før du klarer å ødelegge telefonen.

Garantibestemmelsene er med andre ord akkurat de samme. Du har 2 års garanti som dekker fabrikasjonsfeil. Knuser du telefonen, er det ditt problem.

Hva gjelder reklamasjonsrett (jfr forbrukerkjøpsloven) så er det riktig som andre nevner - reklamasjonsretten tar for seg hva du kan forvente at telefonen skal tåle. Du kan forvente at 5500 skal tåle mer støt og væske enn f.eks. 6300, men det er ingen grunn til at du skal kunne forvente at telefonen kan bades eller kastes ut fra 7. etasje.

Håper dette var litt oppklarende.

-snubbel

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...