Thewiz Skrevet 3. juli 2007 Del Skrevet 3. juli 2007 Hei Jeg og et par kompiser har tenkt oss på en tur til hytta til en av kompisene. Det er ca. 12 mil til hytta. Jeg har tenkt å kjøre med min Aprilia RS 50ccm dit. Dette er da altså en to-takts motor, jeg har hørt tidligere at det er viktig med variert turtall, hvorfor? Kom gjerne med flere tips når dere først er i gang. Thewiz Lenke til kommentar
Shtian Skrevet 3. juli 2007 Del Skrevet 3. juli 2007 Turtallet skal vel være såpass at motoren ligger og koser seg. Ligger du i nedoverbakke og motoren bare summer som en flue så har du for høyt turtall og kan gire opp, mens når du skal oppover må du selvfølgelig ha litt mer turtall. Vet ikke om det er dette som menes med variert turtall, men jeg ser ingen annen grunn bortsett fra hvis du skal fort høyt opp i fart så må du selvfølgelig ha et høyt turtall. Lenke til kommentar
Evil-Duck Skrevet 3. juli 2007 Del Skrevet 3. juli 2007 Nå er ikke 12 mil så alt for mye da . tar dere dere en stopp etter en 5-6 mil så skal det nok gå veldig greit . Lenke til kommentar
Bearar Skrevet 3. juli 2007 Del Skrevet 3. juli 2007 Jepp, går nok greit det. Det som menes med variert turtall, er at du ikke kjører på 8000rpm over flere mil. Veksle gjerne mellom 5 og 6 gir. Det beste er å kjøre på "små"veier med litt svinger og variert fart, og ikke på E18. Lenke til kommentar
Eulogist Skrevet 3. juli 2007 Del Skrevet 3. juli 2007 når kjører de riktignok moped og kan ikke kjøre på E-18. og jeg tror 12mil skal gå fint med moped. ikke ligg i 80 hele veien hvis 80 er top fart på mopeden. altså ikke tyn mopeden og ta noen pauser på 2-15min. Lenke til kommentar
Thewiz Skrevet 3. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 3. juli 2007 Takker for tips. Skal ta det til meg. Vel, jeg kjører med to stykker som kjører scootere, og disse går ikke mer en 50 på flata. Så det blir nok ingen tyning av mopeden ^^ Veien vi skal kjøre på har en fartsgrense på 70km/t, tror dere vi kan få problemer med andre bilister, kanskje sinte bilister? Han ene har kjørt der mange ganger så det skal nok gå bra. Men noen tips om selve kjøringen mtp vei/trafikk? Lenke til kommentar
Bearar Skrevet 3. juli 2007 Del Skrevet 3. juli 2007 halvoralex: Vet da det, men er mange som gjør det uansett. Ikke ligg for langt i sida der du ikke vil at biler skal kjøre forbi. Sjekk speilene ofte. Kan fort komme sinte bilister, men om det blir noe problem er det opp til dere å avgjøre. Lenke til kommentar
CastorFiber Skrevet 3. juli 2007 Del Skrevet 3. juli 2007 Kan anbefale en teknikk de gangene jeg kjører saktegående kjøretøy- sving innom alle busslommer. Da får man sjelden kø etter seg. Man taper nesten ikke noe tid. Når det er sagt, har man like stor rett til å ferdes i kjørebanen som andre. Problemet er at bilister ikke helt har fått med seg det der. Lenke til kommentar
ChrML Skrevet 3. juli 2007 Del Skrevet 3. juli 2007 Hvis sykkelen er en original scooter er det bare å kjøre bånn gass hele veien. Hadde du hatt trim og en eller annen hobbymekaniker har satt opp oppsettet hadde den ikke tålt det. Originale sykler tåler alt og blir slett ikke for varme av å kjøre full gass hele veien. Lenke til kommentar
larschroe Skrevet 3. juli 2007 Del Skrevet 3. juli 2007 12 mil er ingenting. Jeg har kjørt over 25 mil non-stop på moped uten problemer. Sørg for å ha med litt grunnleggende verktøy og gjerne en ekstra bensinkanne sånn i tilfelle, så går det helt fint. Lenke til kommentar
TanglewoodD Skrevet 3. juli 2007 Del Skrevet 3. juli 2007 Selv hobbymekanikere kan være like gode som utdannete mekanikere. Kjør på , med eller uten variert turtall. en mopedmotor som er tatt plomberingen og dyset opp klarer det lett. Lenke til kommentar
>Jonas< Skrevet 3. juli 2007 Del Skrevet 3. juli 2007 Veien vi skal kjøre på har en fartsgrense på 70km/t, tror dere vi kan få problemer med andre bilister, kanskje sinte bilister? Han ene har kjørt der mange ganger så det skal nok gå bra. Men noen tips om selve kjøringen mtp vei/trafikk? 8994496[/snapback] Ligg annenhver sykkel i hvert hjulspor, og ikke helt tett, slik at dere bruker hele kjørefeltet og unngår farlige forbikjøringer der dere kan bli presset ut av veien. Er det mye trafikk kan dere jo kjøre innom busslommer etc. og slippe frem biler også. Da får jo i tillegg mopedene variert turtallet litt for de som mener det er viktig. Det kan jo være greit å sjekke etter at kjølinga på mopeden er som den skal. Noen mopeder har problemer med kjølinga, og kan koke allerede etter 30 km. Men dette er som regel ikke noe problem på de fleste mopeder/scootere. Lykke til, og god tur! Lenke til kommentar
ChrML Skrevet 3. juli 2007 Del Skrevet 3. juli 2007 (endret) Selv hobbymekanikere kan være like gode som utdannete mekanikere. 8994969[/snapback] Ja, ingen tvil om det, men for veldig mange er mopeden det første med motor de mekker på og ting jalles til og ting gjøres feil. Hvorfor tror du det er så mange som skjærer mopeden sin på mopedportalen? Feil i oppsettet, ting som blir slurvet med og jallet til. Kan ikke tenke meg at hvem som helst hobbymekaniker bruker momentnøkler til å stramme alle boltene på blokka etter boka, gjør sykkelen heeelt rein før all skruing, bruker 2 timer på å dyse sykkelen korrekt/optimalt (er ikke bare å "dyse opp", skal ikke sote heller), stiller squishen på sylinderen til anbefalt og gjør all vedlikehold etter boka. Alle fulltrimma sykler jeg har prøvd er fucka en eller annen vei. Ofte mye slurving rundt gasswiren, enten smører de den ikke før de trer den, legger den feil så det blir gassheng/hard gass og lignende. Et perfekt oppsett gjordt av en erfaren mekaniker helt riktig vil holde like lenge som en helt original sykkel hvis all vedlikehold oppfølges. Stempelskifte kan bli noe som bør gjøres ganske ofte på topptrimma sykler. En original sykkel, hvertfall de nyere som ikke struper eksosen, vil holde seg i topp form i mange mange tiår hvis de bare utføres normal vedlikehold på. Endret 3. juli 2007 av chrml Lenke til kommentar
scoot Skrevet 4. juli 2007 Del Skrevet 4. juli 2007 (endret) Takker for tips. Skal ta det til meg. Vel, jeg kjører med to stykker som kjører scootere, og disse går ikke mer en 50 på flata. Så det blir nok ingen tyning av mopeden ^^ Veien vi skal kjøre på har en fartsgrense på 70km/t, tror dere vi kan få problemer med andre bilister, kanskje sinte bilister? Han ene har kjørt der mange ganger så det skal nok gå bra. Men noen tips om selve kjøringen mtp vei/trafikk? 8994496[/snapback] Drit i bilistene, det får de tåle. 12 mil går greit, ta en pause ANG dysinga, heller for mye enn for lite. Får du det ikke til optimalt ville jeg heller sota litt, enn å kjørt den for varm. Endret 4. juli 2007 av scoot Lenke til kommentar
TanglewoodD Skrevet 4. juli 2007 Del Skrevet 4. juli 2007 SP-en min var perfekt stilt inn, den gikk og gikk og gikk, til slutt så smuldra MHR Reeden opp til 450kr og dro seg inn og lagde saftige riper , i det værste regnværet ;/ Men den gikk fortsatt godt SP <3 Vedlikehold er min uting, får jeg det sammen, perfekt stilt inn, så kjører jeg til det går til helvette ;P Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå