Gå til innhold

Hjelp fort! Installering av enda en sata harddisk

Anbefalte innlegg

Hei. Har netopp innstallert den nye sata harddisken min men maskinen min finner den ikke :hmm: Den nye disken er en Samsung 400GB å den jeg har fra før er en Samsung 320GB. Begge er sata disker. jeg har ikke så veldig mye peiling men når jeg sjekket BIOSen så fant jeg den nye disken men den dukker fortsatt ikke opp når jeg starter selve Windows.

Noen som kan hjelpe?? Haster litt :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Høyreklikk på "min datamaskin" og velg Behandle/Manage, fra der gå til Diskbehandling/Disk management, dersom du ser den nye harddisken der, trykk på den og velg Formater. da vil den dukke opp som normalt, Husk at NTFS er det beste filsystemet dersom du kjører Windows xp eller Vista.

Dersom den nye disken din ikke dukker opp der, har du et problem i oppstarten av Windows, du må kanskje installere en Sata driver for harddisken, det kan du se om du høyreklikker min datamaskin og velger egenskaper og finner enhetsbehandling/ Hardware properties.

Dersom du har et gult utropstegn merke på en av harddiskene der så mangler den driver.

Dersom harddisken ikke dukker opp i det hele tatt er det noe kluss med Bios før windows starter.

Endret av cybertrec
Lenke til kommentar

Jeg har engelsk windows utgave så jeg høyreklikka my computer, så gikk jeg på device manager å der fant jeg disken under disk driver. Ble dette rett? men når jeg høyreklikka den disken igjen så fant jeg ingen formateringsmuligheter :hmm: Den eneste som sto var update driver, disable, uninstall, properties og scan for hardware changes. Når jeg gikk på properties så kom det nye vinduer: General, policies, volumes, driver og details. Har sjekket alle sammen men fortsatt ingen formateringmuligheter :hmm:

Lenke til kommentar

Feil plass, du har høyreklikket my computer og valgt det nederste alternativet, du er ute etter "Manage" som skal være fjerde øverst på listen.

Alternativt kan du gå på Start menyen, velge Run og skrive inn compmgmt.msc

Endret av cybertrec
Lenke til kommentar

Merkelig. Den finner jeg ikke. Når jeg høyreklikker my computer så får jeg fram Open, CMD Shell, Explore, Device Manager, DOS Prompt, Edit Registry, Search... og Services. Kommer noen andre også men de har bare med netverk å gjøre

Lenke til kommentar

2002. Service Pack 2. jeg gikk på start > run > tasta inn diskmgmt.msc > ok. Da fikk jeg opp disk management. Er jeg på rett vei nå? hehe

EDIT: Der ser jeg 400gig disken som heter "DISK 1" Når jeg høyreklikker den så kan jeg velge noe som heter initialize disc. Er det denne jeg skal ta? Spør meg fram her nå så jeg ikke roter til noe å mister data :) hehe

Endret av XtaZ
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...