Gå til innhold

Trenger jeg noe kraftigere enn Elements 5?

Anbefalte innlegg

Jeg tar alle bilder i RAW og tenkte jeg skulle begynne å få mer ut av RAW-filene. Jeg kommer antagelig til å bruke Bibble eller Lightroom for å prosessere mange bilder (driver og tester Bibble Lite for tiden). Men for å gjøre litt større inngrep trenger jeg kanskje andre programmer i tillegg. Har vurdert Elements 5, men vet at det mangler kurver og jeg er usikker på om det takler 16 bits TIFF. Elements 2, som jeg har, gjør ikke det. Noen som vet om 5’ern takler 16-bits fargedybde?

Jeg er interessert i et program som takler 16-bits fargedybde, som har kuver, samt masker for å maskere endringene jeg gjør for deler av bildet. Det er i hvert fall det jeg ser etter nå, så kommer vel andre behov etterhvert.

Takknemlig for svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Elements 5 takler 16-bits TIFF, men ikke alle operasjoner lar seg utføre i 16 bit.

Elements 5 har og noe de akller Color Curves. Dette er en forenkla utgave av Curves. I prinsippet er det nøyaktig samme verktøy, men med et forenkla grensesnitt. Forenklinga består i at du ikke justerer med å dra på selve kurven, men skyver noen sliders fram og tilbake. Fungerer helt greit til det aller meste.

Ellers så har jo Lightroom Curves, så det er ingen ting i veien for å gjøre den delen av jobben tidligere i prosessen. Fra et teknisk sysnspunkt gir det bedre kvalitet med justeringer foretatt på selve raw fila.

Den beste måten å finne ut om Elements 5 duger for deg, er nok å laste ned en 30 dagers trial.

Mvh Tim Typo

Endret av fototim
Lenke til kommentar

Takk for svar!

Curves finnes også i Bibble, men masker har jeg ikke funnet.

Jeg har en del blitsbilder med ulik eksponering utover i bildet pga. forskjellig avstand til blitsen. Kan unngås ved å tilte blits mot hvitt tak, men det er ikke alltid man har hvitt tak tilgjengelig :(

Tenkte da å legge på en gradert maske og justere med f.eks. curves for å fikse opp slike bilder.

Da skal jeg laste ned en trial på Elements 5. Håper masker funker i 16-bits.

Lenke til kommentar
Jeg har en del blitsbilder med ulik eksponering utover i bildet pga. forskjellig avstand til blitsen. <snip>

Tenkte da å legge på en gradert maske og justere med f.eks. curves for å fikse opp slike bilder.

8993636[/snapback]

Det finnes plenty med metoder for å å korrigere slikt i Elements.

Scott Kelby viser oss en i sin Elements 5 bok. Nå er jeg opptatt, men hvis du er interesert kan jeg skissere hvordan han gjør det senere.

Mvh Tim Typo

Endret av fototim
Lenke til kommentar

Ok. Etter utallige oppfordringer kommer det ;)

Det du gjør med denne metoden er at du letter skyggene i deler av bildet.

1. Lag et nytt lag (Lag 1) ved å trykke Ctrl + J

2. Bruk Enchange menyen, og velg Levels.

3. Lysne bildet ved å dra den midderste spaken mot venstre. Når skyggene er lyse nok er du der. Det kan hende du trenger å bruke spaken helt til høyre og, dra den og mot venstre (blås i at de lyse områdene blir for lyse, det ordner seg).

4. Klikk Create a New Layer ikonet, mens du holder Ctrl nede. Du får da et nytt blankt lag (Lag 2)

5. Klikk Layer 1, og trykk Ctrl + G. Du har nå laget en gruppe av Lag 1 og Lag 2. Endringene du gjorde på bildet i trinn 3 blir nå borte.

6. Nå er tiden moden for å male korrigeringene tilbake igjen. Klikk Lag 2. Trykk B og velg en passe stor myk pensel.

7. Blir korrigeringen for voldsom kan du justere med å tone ned Opacity

Det er heller ingen ting i veien for å bruke flere lag om kontrastforskjellen er stor "bakover" i motivet.

Scott Kelby boka inneholder mange slike matnyttige tips. Mye av det er måter å omgå begrensingene i Elements i forhold til fullversjonen av Photoshop. Atskillig rimeligere med Elements pluss bok, enn for CS3.

Mvh Tim Typo

Lenke til kommentar
Med masker, mener du da det samme som layer masks.?

Layer masks er ikke inkludert i El. 5 , men fås som plugin...

Regner med du vet, men bare i tilfelle, om det i d heletatt var det du mente.... :blush:

8993890[/snapback]

Jeg har lest Magnar Fjørtofts bok "Digital fotografi i praksis", så jeg er ikke så vel kjent med de engelske utrykkene. Men jeg antar det er layer mask det heter. Det dreier seg altså om å helt eller delvis maskere endringene en påfører bildet for deler av bildet.

Lenke til kommentar

Jeg dumpa mer eller mindre tilfeldig over dette http://www.earthboundlight.com/phototips/c...ements-4-5.html

og tenkte at det burde være av interesse for tråden.

Det finnes altså en plugin for Elements som gir et mer avansert Curves filter enn Color Curves. For det første er det mer fleksibelt, og for det andre så er det 16-bits.

Eneste begrensing jeg ser, at det ikke lar seg bruke sammen med Layers.

Mvh Tim Typo

Lenke til kommentar

Jeg har nå kjøpt Scott Kelbys bok om Elements 5 og ser til min store skuffelse at stort sett ingenting fungerer med 16 bits fargedybde i Elements (kun tonejustering). Da ble jeg en del mer skeptisk. Som nevnt ønsker jeg å justere bilder som er overeksponert i deler av bilder og trenger derfor masks og/eller layers – dette vil da kun fungere med bilder i 8 bits fargedybde.

Nå har jeg kanskje et litt ”religiøst” forhold til dette med 16 bits fargedybde (eller i praksis 12 bit da det er det kamera gir). Jeg innbiller at når et bilde er overeksponert, så ligger det en del informasjon i høylysene som jeg kan hente frem ved å dempe høylysene, men som forsvinner ved konvertering fra 12 til 8 bit. Dermed blir sluttresultatet dårligere, og det vil i så fall irritere meg veldig.

Kan noen kommentere dette, og eventuell fortelle at tapet er i praksis lite (?). Jeg skal uansett prøve å gjøre justeringene med 8 bits tiff-bilder, men venter nå på selve programmet som jeg har bestilt (trial-versjonen ville ikke virke selv etter andre gangs installering og Adobe gir ikke support på trialversjoner).

Ove Kobbeltvedt

Lenke til kommentar
Lightroom har jo det beste kurve verktøyet imo oO

Bedre enn PS3 til og med. Så med andre ord burde du skaffe deg det! :D

9067468[/snapback]

Nja - har Lightroom mask og/eller layers, da? Jeg trenger noe slikt til det jeg ønsker å gjøre (se lengre opp i tråden). Trodde Lightroom stort sett var et raw-konverteringsprogram for mange bilder med visse justeringsmuligheter.

Har hatt trial-versjonen til Bibble Lite nå i to uker, og er på nippet til å kjøpe det (ca. 400 kroner). Synes Lightroom er vel dyrt (1800). Er Lightroom så mye bedre enn Bibble Lite slik at prisforskjellen kan forsvares?

Vet noen forresten hvordan det stiller seg med Paint Shop Pro eller Corel Draw? Har disse masks/layers som funker for 16 bits TIFF? Fullversjonen av Photoshop er litt vel dyrt, synes jeg.

Lenke til kommentar
Lightroom har jo det beste kurve verktøyet imo oO

Bedre enn PS3 til og med. Så med andre ord burde du skaffe deg det! :D

9067468[/snapback]

Nja - har Lightroom mask og/eller layers, da? Jeg trenger noe slikt til det jeg ønsker å gjøre (se lengre opp i tråden). Trodde Lightroom stort sett var et raw-konverteringsprogram for mange bilder med visse justeringsmuligheter.

Har hatt trial-versjonen til Bibble Lite nå i to uker, og er på nippet til å kjøpe det (ca. 400 kroner). Synes Lightroom er vel dyrt (1800). Er Lightroom så mye bedre enn Bibble Lite slik at prisforskjellen kan forsvares?

Vet noen forresten hvordan det stiller seg med Paint Shop Pro eller Corel Draw? Har disse masks/layers som funker for 16 bits TIFF? Fullversjonen av Photoshop er litt vel dyrt, synes jeg.

9067580[/snapback]

Bibble er jo en ren RAW konverter, Lightroom er mye mer enn bare en RAW konverter. Det har flere moduler innebygd i et og samme program som er godt integrert: billeddorganisering, redigering, slideshow, web flash builder og printing. Etter min mening er Lightroom mye bedre enn Bibble (har begge to). For detaljert redigering må du til Photoshop CS, evt Paint Shop Pro...PSP har nesten alle funksjonene til Photoshop CS, bare mye billigere, men vet ikke om de funker med 16 bits TIFF. Du kan jo laste ned en prøveversjon og forsøke selv.

Lenke til kommentar

9067580[/snapback]

Corel Draw er i utgangspunktet et vektorbasert grafikkprogram, men kan også bruke bitmap, og derfor ikke spesielt egnet for fotoredigering (selv om det selvsagt er mulig å gjøre mindre justeringer). I Corel Graphics Suite følger det med, foruten Draw, også Photo Paint som er et veldig bra program, men det støtter ikke RAW. Paint Shop Pro Photo er litt mer avansert og støtter i tillegg RAW. Ser at begge støtter TIF, men har ikke tilgang til 16 bit TIF, så kan ikke teste. En e-mail til Corel burde gi deg svaret eller kanskje det ligger i deres Knowledge base?. Rart at ikke Photo Paint selges seperat, da det har det aller meste for dem som ikke trenger støtte for RAW.. :hmm:

HER er forøvrig en skryte-pdf fra Corel om Paint Shop Pro Photo, men ser ikke bort ifra at Adobe kunne ha laget en til sin fordel også. ;)

Bibble er jo en ren RAW konverter, Lightroom er mye mer enn bare en RAW konverter.

Det er vel å ta litt i å kalle Bibble "bare en RAW konverter" når du kan justere ganske mye OG korrigere for fortegning basert på kamera og objektiv?

Endret av Oceanborn
Lenke til kommentar
Bibble er jo en ren RAW konverter, Lightroom er mye mer enn bare en RAW konverter.

Det er vel å ta litt i å kalle Bibble "bare en RAW konverter" når du kan justere ganske mye OG korrigere for fortegning basert på kamera og objektiv?

9069827[/snapback]

Jeg vil si Bibble er et arbeidsflyt verktøy der du kan behandle mange bilder på kort tid. Om du har RAW eller JPG filer er prosessen lik bortsett fra et par RAW spesifikke funksjoner. Lightroom er også hovedsakelig et arbeidsflyt verktøy, men fungerer i tillegg som et album program.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...