Gå til innhold

Kristin Halvorsen vil skattelegge parkering på job

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
WTF!? Sålenge han ikke tar betalt for jobben så skal han for svingende ikke skatte av det. Nå må du rulle inn her gutt.

Det er en ærlig sak å være uenig i reglene, men det er sånn de er. Det er for å unngå at man bruker gjentjenester mellom profesjonelle i stedet for penger.

9007546[/snapback]

Joda, reglene er sikkert sånn, de. Helt på trynet. Men du feiler jo nettopp i å gi en begrunnelse på hvorfor det burde være sånn!

1) Hva gir staten rett til å kreve (ekstra) skatt av noe jeg har gratis tilgang til?

Til syvende og (sist) flertallet av nordmenn, siden de/vi velger dem som skal lage reglene.

Da feiler du å svare på del én av spørsmålet mitt, om hva/hvem Staten er.

Staten er nemlig ikke flertallet av Nordmenn. Og tydeligvis er det ingen gjennomtenkt moral på hva som er berettiget og ikke, det er bare et spørsmål om hva man kan gjøre, fordi man er i posisjon til å gjøre det.

Og da er det heller ikke noe svar på hvorfor det burde være slik. Det er bare en konstatering, av at sånn er det.

Og dét er jo ikke noe argument for at det burde være sånn! :ermm:

Du må gjerne tro at du har trukket deg ut av diskusjonen med hevet hode. Jeg tror du løp med halen mellom bena...

Lenke til kommentar

Og hvem er så staten??

Om staten ikke er oss Nordmenn dær flertallet av oss har gitt bestemte partier fullmakt til å styre landet,hvem er da staten??

At enkelte ikke liker den styringsform vi har i dag og at andre ikke likte den vi hadde før er en annen sak,ingen kan gjøre alle til lags,men det er vel ingen grunn til å svartmale alt.

Det stemmer jo dårlig med virkeligheten siden vi bor i et land der alt går så det suser og vi har så godt som ingen arbeidsledighet . :whistle:

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Og hvem er så staten??

Om staten ikke er oss Nordmenn dær flertallet av oss har gitt bestemte partier fullmakt til å styre landet,hvem er da staten??

At enkelte ikke liker den styringsform vi har i dag og at andre ikke likte den vi hadde før er en annen sak,ingen kan gjøre alle til lags,men det er vel ingen grunn til å svartmale alt.

Det stemmer jo dårlig med virkeligheten siden vi bor i et land der alt går så det suser og vi har så godt som ingen arbeidsledighet .  :whistle:

9010989[/snapback]

Staten er ikke oss nordmenn, like lite som staten er flertallet av nordmenn.

Staten er en institusjon som eksisterer kun for å ta vare på Norges befolkning. Statens fullmakter har sin berettigelse ut i fra hvilke oppgaver den utfører for sin befolkning.

Det finnes forskjellige syn på hvilke oppgaver staten burde tildeles, og hva som burde falle på individet. I det er også vidt sprikende syn på hvilken berettigelse staten har til å kreve inn skatt, angående mengde og under hvilken omstendighet.

Lenke til kommentar
Ikke i mine øyne, skal man skattes fordi det er et frynsegode å disponere et kontor også?

Det var bare meg som argumenterte for, og varianter av dette ble dratt fram flere ganger. For å finne motargumenter er det derfor bare å kikke gjennom mine innlegg.

Lenke til kommentar
Ikke i mine øyne, skal man skattes fordi det er et frynsegode å disponere et kontor også?

Det var bare meg som argumenterte for, og varianter av dette ble dratt fram flere ganger. For å finne motargumenter er det derfor bare å kikke gjennom mine innlegg.

9128153[/snapback]

For å være helt ærlig, finner jeg ingen motargumenter, du sier jo selv at et frynsegode er noe man som privatperson har nytte av, det har man ikke av jobbparkeringsplassen.

AtW

Lenke til kommentar
At jeg har et sted jeg kan parkere gratis nær jobben er det jeg som tjener på, men at jeg har en hensiktsmessig utstyrt sted å utføre arbeidet, i nærheten av kollegene, er det jobben som tjener på.

9128424[/snapback]

Jeg er ikke med på den logikken, slik jeg ser det er noe du tjener på noe du hadde tjent på, selv om du var hjemme fra jobb. En parkeringsplass er bare nyttig i det du er på jobben, og således noe man som er en del av selve arbeidsstedet, hadde det vært en parkeringplass ved huset ditt hadde saken vært en annen.

AtW

Lenke til kommentar

Man kan si det samme om bensinen eller klippekortet man bruker for å komme til jobb, slitasjen på bilen, evt. pent tøy man kan måtte gå med men som også kan brukes privat, eller tøyslitasje generelt. Jeg kunne sikkert komme opp med flere eksempler. Ingenting av dette kan dekkes av jobben uten at man må skatte av det.

Lenke til kommentar
Man kan si det samme om bensinen eller klippekortet man bruker for å komme til jobb, slitasjen på bilen, evt. pent tøy man kan måtte gå med men som også kan brukes privat, eller tøyslitasje generelt. Jeg kunne sikkert komme opp med flere eksempler. Ingenting av dette kan dekkes av jobben uten at man må skatte av det.

9129110[/snapback]

Ja, om seg jeg sa, så kan man si det samme om at man disponerer et kontor, at man får drikke på jobben, at man har en fin kontrostol osv. Dette skatter man ikke av.

AtW

Lenke til kommentar

Til dere som har applaudert dette forslaget , v.g tenk dere om.

Dette er ikke frynsegode i det hele tatt for maaaaaaaange.

Er selv ingeniør/servicetekniker og det er krav i min arbeidskontrakt at jeg stiller egen bil til disposisjon i arbeidet.

Når jeg da med min pålagte bil "stikker innom"/"er på" hovedkontoret forventer jeg å få parkert bilen uten kostnad.

Dette gjelder i stor grad ansatte som er i selger segmentet også .

Endret av syar2003
Lenke til kommentar
Til dere som har applaudert dette forslaget , v.g tenk dere om.

Dette er ikke frynsegode i det hele tatt for maaaaaaaange.

Er selv ingeniør/servicetekniker og det er krav i min arbeidskontrakt at jeg stiller egen bil til disposisjon i arbeidet.

Når jeg da med min pålagte bil "stikker innom"/"er på"  hovedkontoret forventer jeg å få parkert bilen uten kostnad.

Dette gjelder i stor grad ansatte som er i selger segmentet også .

9131114[/snapback]

Jeg er i samme situasjon som deg. Det å parkere bilen min på jobben anser jeg som et nødvendig onde, ikke et gode som jeg bør skattelegges.

Lenke til kommentar

Skatt, skatt og atter skatt. Dersom du støtter ms. global oppvarming, så kan du støtte denne skatteleggelsen .. så lenge elektriske biler går fri. Da skatter vi de som har jobb og kjører bil til jobb, helt i orden. Det virker som denne gruppen har råd til det. (Ikke det at jeg er enig i resultatet av CO2-forskningen).

Lenke til kommentar
Ja, om seg jeg sa, så kan man si det samme om at man disponerer et kontor, at man får drikke på jobben, at man har en fin kontrostol osv. Dette skatter man ikke av.

Et kontor med stol har man delvis fordi arbeidsgiver er pålagt å oppfylle visse krav til arbeidsplassen, og delvis fordi man ville gjøre en særdeles ineffektiv jobb om man måtte sitte utendørs i en park og utføre "kontorarbeidet". For meg som privatperson ville det derimot ikke ha noe å si, siden jeg får den samme timebetalingen uansett.

En parkeringsplass er ikke noe arbeidsgiver er pålagt å tilby, og for arbeidsgiver har det ikke noe å si om jeg bruker 2 minutter eller 2 timer på å reise til jobb. Jobben jeg gjør i de 8 timene jeg skal være på jobb vil være den samme uansett. For meg som privatperson har det derimot mye å si.

Det eneste jeg mener dere kan argumentere med er at man ved lang vei til jobb kan trekke fra kilometergodtgjørelse. Dette kan man imidlertid gjøre uavhengig av om arbeidsgiver sponser eller ikke, og om arbeidsgiver sponser privat reise til jobb skal dette legges til inntekten. Det er derfor ikke snakk om noen skattefri godtgjørelse, men et fradrag man har uansett.

Lenke til kommentar

Som jeg skrev i en tidligere melding er ikke denne saken helt sort/hvitt, og ditt eksempel er en typisk unntakssituasjon.

Lenke til kommentar
Et kontor med stol har man delvis fordi arbeidsgiver er pålagt å oppfylle visse krav til arbeidsplassen, og delvis fordi man ville gjøre en særdeles ineffektiv jobb om man måtte sitte utendørs i en park og utføre "kontorarbeidet". For meg som privatperson ville det derimot ikke ha noe å si, siden jeg får den samme timebetalingen uansett.

Arbeidsgiver er ikke pålagt å ha behagelige stoler, grønne planter eller dekorasjon på arbeidsplassen, men de gjør det likevel. Grunnen er at en blid og fornøyd arbeider både gjør en bedre jobb og også har lyst til å bli lengere i firmaet.

En parkeringsplass er ikke noe arbeidsgiver er pålagt å tilby, og for arbeidsgiver har det ikke noe å si om jeg bruker 2 minutter eller 2 timer på å reise til jobb. Jobben jeg gjør i de 8 timene jeg skal være på jobb vil være den samme uansett. For meg som privatperson har det derimot mye å si.

Selvsagt går det ut over arbeidsgiver om arbeideren må bruke flere timer ekstra på reise hver dag og er mindre fornøyd og opplagt samt får høyere sykefravær. Og selvsagt er det også bedre for arbeidsgiver at arbeiderne kommer tørrskodd fra parkeringsplassen like ved jobben og ikke gjennomvåt fra en parkeringsplass langt unna.

Så lenge et gode ikke kan brukes utenom arbeidstiden så bør det selvsagt ikke beskattes.

Lenke til kommentar
Arbeidsgiver er ikke pålagt å ha behagelige stoler, grønne planter eller dekorasjon på arbeidsplassen, men de gjør det likevel. Grunnen er at en blid og fornøyd arbeider både gjør en bedre jobb og også har lyst til å bli lengere i firmaet.

Stolene skal være så slik at ikke de medfører helseplager. Utover det er neppe så mye luksus de fleste arbeidsgivere legger i stolen, ihvertfall stedene jeg har jobbet. Planter eller veggdekorasjoner har jeg ikke på min vanlige plass, men det er mest fordi planter dør når de kommer i nærheten av meg, og bilder betyr lite for meg. Uansett er alle eksemplene dine ting som er relevante mens man arbeider, ikke før man begynner eller etter at man er ferdig.

Så lenge et gode ikke kan brukes utenom arbeidstiden så bør det selvsagt ikke beskattes.

Jeg skjønner hva du vil fram til, men det er ikke slik i dag, og derfor mener jeg det må være utgangspunktet for denne saken. Jeg har ikke sett dere komme med noen gode grunner til at det skal gjøres noe spesialunntak for parkeringsplass fremfor f.eks. offentlig kommunikasjon. At man mener at alt som kan relateres til arbeid bør kunne trekkes fra på skatten er selvsagt et greit nok standpunkt, men det blir en annen diskusjon. Det er i såfall heller ikke noen grunn til at bare de som får det dekket av arbeidsgiver skal ha skattefordel av det, alle bør kunne trekke fra slike utgifter.

Lenke til kommentar
Stolene skal være så slik at ikke de medfører helseplager. Utover det er neppe så mye luksus de fleste arbeidsgivere legger i stolen, ihvertfall stedene jeg har jobbet. Planter eller veggdekorasjoner har jeg ikke på min vanlige plass, men det er mest fordi planter dør når de kommer i nærheten av meg, og bilder betyr lite for meg. Uansett er alle eksemplene dine ting som er relevante mens man arbeider, ikke før man begynner eller etter at man er ferdig.

Absolutt alt jeg snakker om har har relevans mens man arbeider. Jeg snakker ikke om en parkeringsplass som man bruker utenom arbeidstiden. Og at du ikke har hatt eller bryr deg om dekorasjon på jobben betyr ikke at de andre steder ikke for eksempel har investert i dyr kunst som de har glede av.

Jeg skjønner hva du vil fram til, men det er ikke slik i dag, og derfor mener jeg det må være utgangspunktet for denne saken. Jeg har ikke sett dere komme med noen gode grunner til at det skal gjøres noe spesialunntak for parkeringsplass fremfor f.eks. offentlig kommunikasjon. At man mener at alt som kan relateres til arbeid bør kunne trekkes fra på skatten er selvsagt et greit nok standpunkt, men det blir en annen diskusjon. Det er i såfall heller ikke noen grunn til at bare de som får det dekket av arbeidsgiver skal ha skattefordel av det, alle bør kunne trekke fra slike utgifter.

Jeg er for å bruke gulrot istedenfor pisk. Altså at månedskort kan trekkes fra bruttolønn og ikke at parkeringsplasser skattelegges.

Jeg skjønner ikke hvordan du kan kalle parkeringsplass på arbeidsplass uten å skatte for det en skattefordel. Er det også en skattefordel å kunne se på dyr kunst på jobb uten å skatte av det?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...