Gå til innhold

Kristin Halvorsen vil skattelegge parkering på job

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jo flere som kjører kollektivt, desto bedre vil lønnsomheten bli, og da kan man sette inn flere busser som igjen vil gi et bedre tilbud. Færre biler på veiene vil føre til at bussene kommer raskere frem, og de som er der forurenser mindre siden de bruker mindre tid på å stå i kø.
En sannhet med meget store modifikasjoner. I mange grissgrente strøk er det rett og slett ikke mange nok som reiser til at man skal få slike effekter. Å bytte privatbilisme ut med kollektivtrafikk vil i disse strøkene bety:

-Man kjører mer og lenger enn det som er nødvendig.

-Man kjører med et større kjøretøy enn nødvendig.

-Mye mere forurensing.

-Mindre tid til jobb eller til sosialt liv.

-Nedsatt frihet og livskvalitet.

-Samfunnsøkonomisk ulønnsomt.

Men dette spiller ingen rolle for de på venstyresiden for da reiser jo folk kollektivt og hva kan være viktigere enn symbolpolitikk?

Lenke til kommentar

Jeg er ikke helt imponert over logikken. Om en arbeider trenger parkeringsplass så blir det kalt et frynsegode som skal beskattes om det koster noe for parkeringsplasser i området.

Hva om arbeidsgiver også tilbyr toalett og det koster 5 kroner å gå på nærmeste offentlige toalett? Skal da toalettet også være et frynsegode som skal beskattes?

Og om ikke hvor er så forskjellen?

Lenke til kommentar

Jepp, gjør det samme med avgifter på å parkere som med avgiftene på tobakk hev dem radikalt,for på tobakk er det jo for å få folk til å slutte å røyke fordi det er skadelig og da må det jo bli samme sak med bil,eksos er jo like skadelig og det en bil slipper ut på en tur til/fra jobb tilsvarer vel hva en røyker slipper ut på et år :hmm:

Opp med parkeringsavgiftene i byene dær det er kollektivtilbud,vi sparer miljøet,vi sparer helsen til uskyldige,vi sparer på vedlikehold av veiene osv osv :thumbup::thumbup:

Lenke til kommentar

Hva med de bedriftene som er utenfor byene som har egne store parkeringsplasser for sine ansatte? Skal disse skatte av dette? Eller er det bare de i byene som faktisk ikke har plass til å bygge sitt eget parkeringshus som skal straffes?

Hva er forskjellen på å eie et område for parkering, f.eks sånn som nrk gjør, og det å leie et par plasser? Skal de beskattes likt? eller er det bare der bedriften betaler per mnd/år som teller?

Kommer mye idioti fra halvorsen, men skal jo noe til at de får det igjennom, har SV fått igjennom noe som helst de andre ikke har foreslått først?

Lenke til kommentar
Det jeg lurer på er hvorfor du unnlater å svare på de fleste innleggene mine :)

De to første på side 3 fordi det bare er irrelevant utskjelling. Resten fordi de bare går på at du synes det er dyrt nok å ha bil, og det har heller ikke noe med saken å gjøre.

Lenke til kommentar

Uten privatbilen stopper det meste av arbeidslivet opp. Man kunne godt greid å demostrert det ved å bestemmei en fastsatt dato, så lar alle være å bruke bil til jobben, -hvilket hadde medført kaos, og at "halvparten" av arbeidsstokken ikke nådde frem før lunch.

Før noen (uansett parti) i det heletatt begynner å foreslå restriksjoner/skatter/miljøhensyn m.h.t. til bilbruk, må man i det minste først utbygge kollektive transport-muligheter/ avgang-hyppighet over hele landet ganske betydelig. Er liksom ikke holdbart å forvente at folk (for å være miljøvennlige) skal stå opp halvfem om morran, bytte buss 2-3 ganger, både til og fra jobb, osv.

Lenke til kommentar
Hva om arbeidsgiver også tilbyr toalett og det koster 5 kroner å gå på nærmeste offentlige toalett? Skal da toalettet også være et frynsegode som skal beskattes?

Hint: Blir du trukket i lønn for tiden du er på do? Tror du arbeidsgiver vil akseptere det om du hver dag kommer for seint på jobb og går tidligere hjem og sier det er fordi du må gå et stykke for å komme til bilen, og ikke vil bruke av fritiden til det?

Lenke til kommentar
Med den ene tungen oppfordrer sosialistene til å ta vare på distriktene, med den andre så motarbeider de alle de som forsøker på dette.

Som sagt, folk bør bo der det er mest hensiktsmessig, og uhensiktsmessige bosteder bør ikke sponses.

Så du mener at der er riktig at man skal straffes for at man ikke kan flytte dit hvor jobbene er? Da får du i alle fall idiotprisen fra meg. :)

Jeg skal altså straffes hardt for at jeg ønsker å ha en jobb. Det er ikke sånn at jeg har bestemt meg for at jeg på død og liv skal jobbe her, men det var den jobben jeg fikk. Resultatet er at samlivet med samboeren min går i dass. Jeg har ikke energi til å være sammen med henne eller å ha et normalt sosialt liv lenger.

8999758[/snapback]

Løsningen på problemet ditt så lenge vi har røgrønn regjering er i bunn og grunn ganske enkel: Gå til en lege, klag din nød over hvor vanskelig alt har blitt for deg, og bli erklert arbeidsufør. Det gjelder bare å øve seg opp til å bli en god løgner.

SV går inn for at en vanlig trygdet skal sitte igjen med en inntekt tilsvarende en som har bruttolønn på 300.000 - og da behøver du ikke gå ut fra leiligheten annet enn til butikken (!!), og du slipper å kjøpe bil, gammel som ny.

Kristin Halvorsen ville rundkysse deg for at du er sånt et fint medmenneske som hun får lov til å ta vare på, og som helt sikkert kommer til å stemme på henne igjen ved neste valg.

At du snylter på samfunnet og tilraner deg goder du ikke burde ha, har aldri spilt noen rolle for sosialistene. De er slett ikke ute etter å ta trygdesnylterne som koster samfunnet milliarder i året. De er alt for opptatt av å jage bilistene, som allerede bidrar med milliardbeløp i skatter, bilavgifter, bompenger, drivstoffavgift og moms.

Lenke til kommentar
Ut ifra den Naranek, må jeg betale skatt for å gå på do før arbeidstiden min starter på morran, får vel vente til klokka slår før jeg går på do en annen dag.

Om du holder deg om morgenen til du kommer på jobben før du går på do for å unngå slitasje på din egen do er du gjerrigere enn jeg forestilte meg mulig. Uansett tror jeg ikke dette fører til så store ekstrautgifter for arbeidsgiver at det har noen hensikt å skattelegge det.

Lenke til kommentar
Jeg kan jo si det *enda* en gang, på en litt annen måte: Gå på toalett mens man er på arbeid gjør man i arbeidstiden, parkere bilen før man kommer på jobb gjør man på fritiden.

Her faller logikken i stykker ja, jeg snakker ikke om parkering på fritiden eller bruk av toalettet i fritiden. Jeg snakker om parkering og bruk av toalett i arbeidstiden. Du har fremdeles ikke kommet med hva den prinsipielle forskjellen er her.

Om jobben gjør en parkeringsplass disponibel som man kan bruke når man ikke er på jobb er noe helt annet og jeg skjønte det ikke slik at det var dette SV var ute etter.

Lenke til kommentar

Hint: Blir du trukket i lønn for tiden du er på do? Tror du arbeidsgiver vil akseptere det om du hver dag kommer for seint på jobb og går tidligere hjem og sier det er fordi du må gå et stykke for å komme til bilen, og ikke vil bruke av fritiden til det?

Ingen blir vel trukket i lønn hverken for tiden de sitter på do eller for tiden de står parkert.

Om noen som jobber må bruke lengere tid til å komme seg til og fra jobben så går det ut over fritiden og ikke tiden man er på jobb. Hva i alle dager har dette å gjøre med om man skal skatte for gratis parkeringsplass?

Endret av robertaas
Lenke til kommentar
Hvorfor i allverden mener du det er rettferdig å skattelegge slike parkeringsplasser?

Nå tror jeg egentlig bare du tuller med meg, for i motsetning til motparten har jeg forklart logikken i ekstrem detalj.

9002911[/snapback]

Jeg og flere andre har også forklart deg hva som virkelig er logikken her. Poenget er at gratis parkeringsplass på jobb ikke er ett frynsegode. Jeg synes forøvrig at det er ganske vittig at dette forslaget kommer fra de som ikke betaler skatt, har fri parkeringsplass på jobb, får dekket store deler av sin garderobe og sannsynligvis også har sponset bil og bilutgifter. De har også betalt telefon, internett osv. Kanskje vi skulle innføre skatt til politikere også, det hadde vært noe det.

Jeg synes det er skremmende hvordan misunnelsen kan gå til hodet på folk. Jeg vet at flere restauranter gir sine ansatte ett gratis måltid når de er på jobb. Jeg har aldri skattet av det frynsegodet. Da har man jo betalt for seg, kanskje løsningen på problematikken blir at man som lønnstaker betaler 1 krone i året, da har man jo betalt for frynsegodet sitt.

Det som er så idiotisk er at dette bare føyer seg inn i rekken av idiotiske skatteleggelser. Slik som arbeidsmobil som jeg er avhengig av. Jeg får ikke gjort jobben min uten mobiltelefon. Jeg må uansett skatte av mobilen som jeg bruker i jobbsammenheng, urettferdig? Venstrevridde fanatikere mener at det er rett og rimelig. Det er rett og slett misunnelse som rår på venstresiden virker det som. Hvis ikke naboen og jeg har akkurat de samme tingene, akkurat den samme jobben, de samme betingelsene i kontrakten med arbeidsgiver så skal den som har klart å skaffe seg GODE betingelser straffes for dette.

Hvis man har en arbeidsgiver som tar godt vare på sine ansatte fordi gjeldende arbeidsgiver vet at fornøyde ansatte gir bedre utbytte så skal altså bedriftens tiltak for å få dette til saboteres med at de ansatte skal straffes for de gavene bedriften gir dem. Jeg fatter ikke hvem som kom på uttrykket frynsegode, men intet annet enn idiotisk er det. Har virkelig Kristin Halvorsen noe med at sjefen min spanderer middag på meg? Er det virkelig noe venstresiden skal bry nesa si med? Jeg mener helt klart: "NEI!".

Lenke til kommentar
Jeg vet at flere restauranter gir sine ansatte ett gratis måltid når de er på jobb. Jeg har aldri skattet av det frynsegodet.

Jeg tror ikke jeg orker å fortsette lenger nå, men vil bare kommentere at dette måltidet skal nok egentlig skattes for. Alle fire stedene (ikke spisesteder) jeg har jobbet har vi fått lunsj, og alle stedene har skrevet det opp på lønnslippen (400 kr/mnd nå).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...