Gå til innhold

Kristin Halvorsen vil skattelegge parkering på job


Anbefalte innlegg

Men alle løsningene du peker til i enkelte situasjoner gjør ting bare dyrere.

Ja, selvsagt? Hvis det fortsatt er billigere å ha parkeringsplass hvis den er skattelagt er det jo bare å fortsette som man alltid har gjort, hvis ikke blir det billigere med en løsning som også er billigere for samfunnet. Hvorfor skal de som har innrettet seg på en måte som er negativ for samfunnet bli premiert med gratisgoder, mens de som går, sykler eller kjører kollektivt, og dermed koster samfunnet mindre, ikke får noe?

 

Rettferdighet?.. Herregud..

Det er riktignok ikke spesielt populært i disse "først seg selv og så seg selv"-tider, men FrP har heldigvis fortsatt ikke flertall.

8992755[/snapback]

 

"fortsatt billigere" ja.. men fortsatt ikke billig. Om man må ha bil for å klare sine daglige oppgaver så betyr ikke det at det er billig, men den mest gunstige løsningen for vedkommende. Unger til skole/barnehage, ingen kollektiv som kan oppfylle vedkommened tidsskjema osv.

 

Jeg mener at det er feil å skattlegge noe som alt er skattet og momsbelagt. Det er som å legaliserere kriminalitet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Rettferdighet?.. Herregud..

Det er riktignok ikke spesielt populært i disse "først seg selv og så seg selv"-tider, men FrP har heldigvis fortsatt ikke flertall.

8992755[/snapback]

Det har ikke noe med rettferdighet å gjøre i det hele tatt.. men typisk jantelov-argumentasjon.

 

Kanskje de som har vannbeholdere på jobben skal skattes for det?.. det er jo ikke rettferdig at noen har det og andre ikke har det.. Og de som har gratis kaffe-automat... Og der hvor det fins treningsapparater på jobben...Pluss.. noen har jo bedre kontorstoler enn andre.. de bør definitivt beskattes.. Folk som bor på landsbygda bør jo beskattes fordi deres privat-parkeringssituasjon ofte er bedre enn for de i byen..

 

Nei.. dette er klassisk jantelov nisselue-tankegang fra SV... som heldigvis er på veg tilbake (og FRP for øvrig frem når du først nevner det).

Lenke til kommentar
Men alle løsningene du peker til i enkelte situasjoner gjør ting bare dyrere.

Ja, selvsagt? Hvis det fortsatt er billigere å ha parkeringsplass hvis den er skattelagt er det jo bare å fortsette som man alltid har gjort, hvis ikke blir det billigere med en løsning som også er billigere for samfunnet. Hvorfor skal de som har innrettet seg på en måte som er negativ for samfunnet bli premiert med gratisgoder, mens de som går, sykler eller kjører kollektivt, og dermed koster samfunnet mindre, ikke får noe?

 

Rettferdighet?.. Herregud..

Det er riktignok ikke spesielt populært i disse "først seg selv og så seg selv"-tider, men FrP har heldigvis fortsatt ikke flertall.

8992755[/snapback]

 

 

Jeg bor ca 5 mil unna arbeidsplassen min. Jeg kjører kollektivt ganske enkelt fordi at jeg enda ikke har råd til å skaffe meg bil. Av flere årsaker så har jeg valgt å kjøre kollektivt fremfor å anskaffe bil, jeg vil gjøre rede for hovedårsakene her.

 

Avgiftene som er knyttet til bilkjøp er ganske enkelt alt for store. Selvsagt har jeg råd til å skaffe meg et bruktbilvrak å kjøre til jobb med. Problemet mitt er at jeg ønsker å kjøpe en bil som:

 

A) Bruker lite drivstoff. Ganske enkelt fordi at jeg synes bensin er ganske dyrt. Fjompenisser som påstår at bensinen egentlig skulle kostet 15 kroner eller mer forstår ikke helt hva de snakker om. Norge er i større grad enn før en oljenasjon og skulle følgelig hatt billigere bensin enn tidligere. Dessuten så er markedet for bensin større i Norge enn før noe som også burde ført til lavere priser. Dessverre så er det ikke oljeselskapene som kan for at prisene er høye i Norge, det er grådige sosialister.

 

Samtidig så ønsker jeg at bilen min skal bruke lite bensin for å spare miljøet mest mulig. En ny bil bruker gjerne halvparten eller tredjeparten så mye bensin som ett gammelt vrak.

 

B) Jeg ønsker å kjøpe en bil jeg kan føle meg trygg i. Spesielt ungdomer og barnefamilier kjører rundt i biler som er direkte trafikkfarlige. Grunnet de høye avgiftene som den norske stat har lagt på nybiler så har de fleste ikke råd til å kjøpe ny bil. Sosialistene gjør her miljøet og trafikksikkerheten en bjørnetjeneste.

 

Nye biler har bl.a airbag, anti-spin og tracktion control som gjør bilene mindre utsatt for uhell samt tryggere hvis uhellet først skulle være ute. Norge som ett av verdens rikeste land har samtidig en av verdens eldste bilparker. Hvis dette ikke er idiotisk så vet sannelig ikke jeg.

 

C) Min påstand er at det er færre feil med en ny bil. Jeg har ikke peiling på biler, jeg kan ikke skru på motoren selv. Ikke klarer jeg å bytte registerreim, bremseklosser, fikse rust og annet dill. En ny bil er mindre utsatt for feil enn en eldre bruktbil. Hvis man kjøper en ny bil å følger alle servicer så er min påstand at man vil ha færre problemer og mindre løpende utgifter enn ved kjøp av en gammel bil. Sosialistene mener at hvis jeg ønsker å bruke en bil som ikke forurenser og er trafikksikker så har jeg jammen råd til å betale i dyre dommer i avgifter til staten.

 

Hvorfor er det sånn, at den samme bilen er dobbelt så dyr i Norge som i Sverige? Det er ikke prisen på bilen som gjør at den er dyrere her, det er alle avgiftene som utgjør den store forskjellen. Hvorfor er det så ille å ønske at familien skal kunne fraktes trygt til og fra forskjellige aktiviteter?

 

D) Travel hverdag og lang reisevei er også avgjørende for meg. Jeg kjører som sagt tidligere kollektivt, til og fra jobb. Jeg bruker i dag ca 3 timer i reise til jobben min. Jeg kunne selvsagt ha flytta fra samboeren min for å komme nærmere jobben, men jeg synes ikke det er en god løsning.

 

Samboeren min studerer i byen, mens jeg jobber 5 mil unna vår bopel. Enten så må jeg reise ut av byen eller så må hun reise inn til byen. Rushet går om morgenen inn mot byen, på ettermiddagen så går rushet ut av byen. Det er derfor mest praktisk at jeg er den som reiser, slik at min samboer slipper å reise midt i rushet hver dag. Det ville forlenget reisetiden betraktelig.

 

Hvis jeg hadde kjørt bil til jobb så ville reisetiden min vært halvert! Det vil si at jeg hadde hatt bedre tid til å være sammen med min samboer. Slik livet er i dag så er jeg oppe klokka 06:00 og er hjemme fra jobb ca klokka 17:00. Det er takket være at jeg "skulker" en halv time fra jobben hver dag. Hvis ikke så hadde jeg ikke vært hjemme før klokken 18:00. Resultatet av dette er at jeg ikke har noe som helst energi på kveldene. Jeg makter ikke å opprettholde det sosiale livet jeg hadde før, ganske enkelt for at jeg må i seng til klokka 22:00 hver kveld hvis jeg skal få mine tilmålte og nødvendige 8 timer i drømmeland. De 5 timene jeg har fra jeg kommer hjem om kveldene går med til å lage middag å fortære denne. Kanskje jeg trenger en dusj. Vips så er det leggetid.

 

Det sosialistene glemmer er at alle ikke kan bo der hvor de jobber. Alle kan ikke settes i den samme båsen. Bilen er ikke et gode for alle, men en nødvendighet - akkurat som mobiltelefonen er det for folk som har den jobben jeg har. Leger, brannfolk og politi er andre som er avhengige av å være tilgjengelige til alle døgnets tider. Hvorfor skal vi straffes pga den jobben vi har?

 

Edit: En liten skrivefeil var på besøk.

Endret av Quayle
Lenke til kommentar
Kanskje de som har vannbeholdere på jobben skal skattes for det?.. det er jo ikke rettferdig at noen har det og andre ikke har det.. Og de som har gratis kaffe-automat...  Og der hvor det fins treningsapparater på jobben...Pluss.. noen har jo bedre kontorstoler enn andre.. de bør definitivt beskattes..  Folk som bor på landsbygda bør jo beskattes fordi deres privat-parkeringssituasjon ofte er bedre enn for de i byen..

 

Nei.. dette er klassisk jantelov nisselue-tankegang fra SV...  som heldigvis er på veg tilbake (og FRP for øvrig frem når du først nevner det).

Ah, det evindelige maset om jantelov og nisselue når folk ikke får det som de vil. Stort mer tafatt og sutrete hersketeknikk tror jeg knapt jeg kommer over. "Argumentene" dine er så langt fra saken at det er vanskelig å finne motargumenter. Hvis folk "må" ha bil for å komme seg til jobb burde vel denne betales av arbeidsgiver, og ikke bare parkeringsplassen? Det betalte goder som skal beskattes, ikke opplevde goder. Hvis du synes det er fantastisk med fri natur og god plass til å parkere er det bare å flytte på landet.

Lenke til kommentar
Jeg bor ca 5 mil unna arbeidsplassen min. Jeg kjører kollektivt ganske enkelt fordi at jeg enda ikke har råd til å skaffe meg bil. Av flere årsaker så har jeg valgt å kjøre kollektivt fremfor å anskaffe bil, jeg vil gjøre rede for hovedårsakene her.

Høres ut som prisingen av goder har virket etter hensikten her. Hadde du hatt bil hadde du påført samfunnet en rekke utgifter og ulemper, men i stedet får du med din løsning beholde de pengene selv.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234
Jeg bor ca 5 mil unna arbeidsplassen min. Jeg kjører kollektivt ganske enkelt fordi at jeg enda ikke har råd til å skaffe meg bil. Av flere årsaker så har jeg valgt å kjøre kollektivt fremfor å anskaffe bil, jeg vil gjøre rede for hovedårsakene her.

Berre sånn btw, så er det det som er heile poenget...

Lenke til kommentar
Jeg bor ca 5 mil unna arbeidsplassen min. Jeg kjører kollektivt ganske enkelt fordi at jeg enda ikke har råd til å skaffe meg bil. Av flere årsaker så har jeg valgt å kjøre kollektivt fremfor å anskaffe bil, jeg vil gjøre rede for hovedårsakene her.

Høres ut som prisingen av goder har virket etter hensikten her. Hadde du hatt bil hadde du påført samfunnet en rekke utgifter og ulemper, men i stedet får du med din løsning beholde de pengene selv.

8993078[/snapback]

 

Så du bryr deG dritten om folks privatliv og det å fungere som menneske. Her har en person et ønske om en trygg og miljøvenlig bil og da tjene inn 3 timer i døgnet med sin samboer. Du har kanskje ikke forståelse for dette?

3 timer er mye!

3*5*52 / 24 = 32 døgn i året! (dersom 3 timer var tur)

1,5*5*52 / 24 = 16,25 døgn i året! (dersom 3 timer var tur/retur)

 

Vil ikke si at han hadde påført samfunnet rekke utgifter ved anskaffelse av bil. tvert imot gitt samfunnet penger. Det er ufattelig mye penger rundt anskaffelse og det å ha bil skal jeg fortelle deg.

Endret av Wabby
Lenke til kommentar
Ah, det evindelige maset om jantelov og nisselue når folk ikke får det som de vil.

Har ikke noe å gjøre med å få det som man vil.. er som sagt ikke politisk flertall for dette eller oppslutning i folket.

 

Edit: VG nett nesten 93% imot (6000 stemmer). Dog ikke noen vitenskapelig meningsmåling.

 

"Argumentene" dine er så langt fra saken at det er vanskelig å finne motargumenter.

8993050[/snapback]

Nei.. argumentene er reelle - det ar akkurat samme tankegang. At du ikke klarer å finne motargumenter er helt greit. :roll:

Endret av pax1
Lenke til kommentar
Så du bryr deG dritten om folks privatliv og det å fungere som menneske. Her har en person et ønske om en trygg og miljøvenlig bil og da tjene inn 3 timer i døgnet med sin samboer. Du har kanskje ikke forståelse for dette?

Det var da veldig så sosialistiske vi plutselig ble. Færre biler på veien har utrolig mange fordeler.

 

VG nett nesten 93% imot (6000 stemmer). Dog ikke noen vitenskapelig meningsmåling.

Sansynligvis er det bare de som har noe å tape som gidder å stemme. Det er som Holmgang, det er bare FrPere som gidder å se det, og resultatene av "spørreundersøkelsene" deres blir deretter.

Lenke til kommentar
Så du bryr deG dritten om folks privatliv og det å fungere som menneske. Her har en person et ønske om en trygg og miljøvenlig bil og da tjene inn 3 timer i døgnet med sin samboer. Du har kanskje ikke forståelse for dette?

Det var da veldig så sosialistiske vi plutselig ble. Færre biler på veien har utrolig mange fordeler.

 

VG nett nesten 93% imot (6000 stemmer). Dog ikke noen vitenskapelig meningsmåling.

Sansynligvis er det bare de som har noe å tape som gidder å stemme. Det er som Holmgang, det er bare FrPere som gidder å se det, og resultatene av "spørreundersøkelsene" deres blir deretter.

8993296[/snapback]

 

Så du sier at 93% av VGlesere er FRPere?

Lenke til kommentar

Han mener vel innerst inne at 93% av FRP'ere er tapere.

 

Og det må de jo være, siden de ennå ikke klarer å innse at de begavede sosialister mye bedre er i stand til å forvalte våre opptjente kroner enn vi selv er. Så lenge Kristin og Jens får bestemme over pengene våre, blir alle mer lykkelige! Dessuten kan vi redde jorden og verdensfreden.

 

FRP'ere står i veien for alt dette, og burde eksporteres til Sibir!

Lenke til kommentar
Han mener vel innerst inne at 93% av FRP'ere er tapere.

 

Og det må de jo være, siden de ennå ikke klarer å innse at de begavede sosialister mye bedre er i stand til å forvalte våre opptjente kroner enn vi selv er. Så lenge Kristin og Jens får bestemme over pengene våre, blir alle mer lykkelige! Dessuten kan vi redde jorden og verdensfreden.

 

FRP'ere står i veien for alt dette, og burde eksporteres til Sibir!

8993648[/snapback]

 

:love:

 

Kansje vi burde skatte gamle vrak, istedenfor nye biler?

Lenke til kommentar

Kollektivtrafikk burde også skattes høyere. Hvis intensjonen er å endre atferden/reisemønsteret til befolkningen så må all forurensende transport skattes til døde. Man kan GÅ til jobb. De som bor utenfor byene kan takke staten for at de får en skikkelig mosjonsøkt til og fra jobb!

Endret av Manuel
Lenke til kommentar
Kollektivtrafikk burde også skattes høyere. Hvis det er intensjonen endre atferden/reisemønsteret til befolkningen så må all forurensende transport skattes til døde. man kan GÅ til jobb. De som bor utenfor byene kan takke staten for at de for en skikkelig mosjonsøkt til og fra jobb!

8995350[/snapback]

 

 

Må jo ha skatt for å gå også da, for gang-veiene blir jo slitte, og det må man jo betale for...

Lenke til kommentar
heheheh.... du mener det ja?! Syns jeg ser et selskap med 300 ansatte der kanskje 50 stykker eller mer bor slik tilrette at kollektiv ikke strekker til eller at de har en stilling at de må plutselig rykke ut.

Hadde blitt en fin investering det 50 ekstra firmabiler. Hvor er logikken i dette?

 

Og hva har gjøregodtgjørelse å gjøre med at man skal på jobb. Det er opp til hver enkelt om de vil ta kollektiv eller bil. Men for noen så finnes ikke dette valget, og da skal de straffes ved å skatte ekstra for en parkeringsplass?

Valget finnes for omtrent alle, man må bare prøve å innordne seg. At mange har overbevist seg om at de "må" bo langt fra jobb bør være deres problem.

 

*Må* alle disse 50 ut på en gang? Og mange steder hver dag? Hvis ikke finnes det mange steder i landet noe som kalles "taxi". Her jeg jobber har ingen av driftsfolkene egen bil, selv om serverene står noen kilometer unna. Det var en som hadde det, men han brukte likevel alltid taxi når han måtte opp og fikse noe. Dette handler som vanlig om vilje, ikke evne.

Ja, alle 50 må stort sett hjem hver dag. Synes du kanskje at halvparten burde overnatte på jobb?
Lenke til kommentar
Det er jo et glimrende tiltak. Ingen grunn til at folk skal ha slike gratis frynsegoder, verken i forhold til miljøet eller rettferdighet.

:lol:

 

Miljø? omg please. Det er en parkeringsplass!

 

Rettferdighet? Du har fått jobben og dermed også fortjent plassen. Det er hva jeg kaller rettferdighet.

Lenke til kommentar

:)

Taperne i Norge i dag er lønnsmottakere. Syns nesten litt synd på dere så hardt som dere jobber og så mye av det dere tjener som staten tar.. moms, skatt avgifter :)

Løsningen er å bli en del av "vår gruppe". Studenter, sosialklienter, arbeidsledige, arbeidsufør etc nyter godt av pengene dere tjener inn. Vi har ikke bil, vi betaler ikke skatt, vi får penger, vi har masse kvalitetstid. Og viktigst av alt vi kommer til å fortsette å stemme på de som ivaretar våre interesser.. SV! :)

Lenke til kommentar

Hei,

 

er det noen som vet hvordan dette skal gjøres i praksis ?

 

Jeg jobber i ett konsulent firma mitt i sentrum. Vi er ca 100 stk og firmaet vårt har 6 plasser. Jeg har ingen fast plass her, men jeg kan benytte meg av en av dem hvis de står ledig. (førstemann til mølla). Disse er ledige på kveldstid, så i teorien kan jeg parkere her om kvelden. Skal jeg skatte av denne muligheten ?

 

Noen benytter seg av dette, andre bruker den aldri. Har dette noe å si?

 

Siden jeg er konsulent, er jeg i praksis aldri innom kontoret. Firmaet som jeg er leid ut til, har gratis plasser som jeg også kan benytte meg av. Skal jeg skatte av denne fordelen ?

 

Marvin

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...