Gå til innhold

Kristin Halvorsen vil skattelegge parkering på job

Anbefalte innlegg

Nok en skivebom fra Halvorsen..

Dersom bedriften betaler for parkeringsplassen din på jobben, kan du ikke regne med at frynsegodet forblir gratis. Dersom finansminister Kristin Halvorsen (SV) får det som hun vil, bør alle betale skatt av parkeringsfordelen.

Artikkel.

Herregud.. Halvorsen er jo en vits... :thumbdown:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er jo et glimrende tiltak. Ingen grunn til at folk skal ha slike gratis frynsegoder, verken i forhold til miljøet eller rettferdighet. Skjønner ikke hvorfor det skal være så vanskelig å innføre, sansynligvis står det i regnskapet til bedriften hvor mye det koster å kjøpe eller leie parkeringsplassen som blir brukt. Er ikke parkeringsplassen verd noe særlig er det selvsagt heller ikke noe stort frynsegode.

Lenke til kommentar

Er jo det samme hva parkeringsplassen er verdt. Parkere bilen kan du uansett.

Hva med kollektivkjøring? skal man få rabatt da?

Venstres Borghild Tenden spør i sitt brev om regjeringen vil fjerne fordelsbeskatningen av månedskort for buss eller tog betalt av arbeidsgiver, noe finansministeren har liten sans for.

Kunne ha gått hvis en fjerna skatter på utgiftene man har ved kollektivtrafikken, men er visst ikke så populært det heller.

Og, ja. Enig med deg pax1. Halvorsen er en vits.

Lenke til kommentar

Det er helt på tryne spørr du meg.

Først skatter jeg av lønna mi, så skal jeg betale parkeringa som arb.giver senere skal betale tilbake til meg, så må jeg skatte den på nytt?

Det er jo faen på kanten til kriminalitet. Bare stortinget mer eller mindre legaliserer det.

Lenke til kommentar
Jeg vil bare benytte muligheten til å si tusen takk til alle de som stemte sosialistisk ved forrige valg.

8992250[/snapback]

Vær så god! :D

Jeg er derimot ikke enig i denne avgjørelsen annet enn fordeler som er gjennom jobben skal skattelegges. Parkering ser jeg ikke på som en fordel, men som en nødvendighet.

Lenke til kommentar

Dette forslaget ble lagt fram og utredet for ca 8 år siden. Hørte også forslaget for 1/2 år siden, og nå igjen. Dette er intet nytt for å si det enkelt. Realiteten er SV har ikke nok makt til å gjøre denne endringen hvis AP ikke er villig, så tror ikke vi skal uroe oss.

På prinsippets side stiller jeg meg noe annerledes. Det er horribelt hvordan SV skal på død og liv skattelegge oss vanlig lønnsmottakere så ekstremt. Har selv en god lønn, for all del, men betaler mye skatt, så mye det ikke lønner seg så ekstremt (i motsetning til en lavere lønning med lavere skatt). Jeg bor alene, og jobber i Oslo. Dette betyr høy leie og høyere utgifter ellers, noe som koster pæng. Sitter ikke igjen med så mye etter alt er betalt :/

Lenke til kommentar
Parkering ser jeg ikke på som en fordel, men som en nødvendighet.

Hvis det faktisk er nødvendig med bil bør du ha firmabil eller få kjøregodtgjørelse. I slike tilfeller kan det sikkert gjøres unntak eller justering. Hvis det bare er "nødvendig", i betydelsen "mer stress å ikke ha det", er det ikke nødvendig. I de fleste byer i Norge der parkering er noe særlig verd er kollektivtransporten godt utviklet.

Lenke til kommentar
Jeg vil bare benytte muligheten til å si tusen takk til alle de som stemte sosialistisk ved forrige valg.

8992250[/snapback]

Jeg er derimot ikke enig i denne avgjørelsen annet enn fordeler som er gjennom jobben skal skattelegges. Parkering ser jeg ikke på som en fordel, men som en nødvendighet.

8992292[/snapback]

Jeg må bare få påpeke at det var ironisk ment. Selv om jeg tror og håper at du forsto det så føler jeg at det er viktig å få det på det rene.

Jeg er ikke for at folk skal beskattes for "fordeler" de har igjennom jobben. Jeg bruker min private mobiltelefon i jobben min, jeg får godtgjørelse for dette av arbeidsgiver og må skatte av denne godtgjørelsen. Det henger rett og slett ikke på greip.

Jeg er IT-ansvarlig i bedriften og må derfor være tilgjengelig for alle som bruker IT-systemet. Hvis jeg ikke har mobiltelefon så klarer jeg rett og slett ikke å gjøre jobben min. Hvis jeg er hjemme eller på farten så er det kritisk for meg å få beskjed via SMS om at en eller flere servere er nede slik at jeg kan iverksette tiltak for å utbedre feilen. Jeg skal altså ilegges ekstra skatt fordi at jeg må være tilgjengelig. Jeg bruker selvsagt også min mobiltelefon til å ringe leverandører o.l da jeg ikke har innlagt telefon i bilen eller alle rom hvor jeg eventuelt er nødt til å ringe leverandører av forskjellige tjenester. Det kan være ved feilsøking av kabling, linje eller andre trivialiteter. Denne "fordelen" mener altså sosialistene at jeg skal beskattes for. Jeg er avhengig av denne "fordelen" for å kunne gjøre jobben min.

Min mobilregning betaler jeg selv, jeg får ett tilskudd fra arbeidsgiver for å dekke kostnadene jeg har, men staten skal ta en del av dette tilskuddet, slik at jeg i realiteten må dekke en del av kostnadene selv! Er dette rettferdig?

Brannmenn, politifolk og leger som har vakt skal også beskattes hvis de har mobil fra arbeidsgiver, hvor i svarte er logikken? Jeg ønsker i hvertfall at brannfolk er tilgjengelige slik at de kan komme å slukke det brennende huset mitt. Kristin Halvorsen og hennes sosialistvenner mener at dette er ett gode som skal beskattes. Jeg håper virkelig at brannmennene lar hennes hus brenne ned hvis det en gang skulle være aktuelt.

Lenke til kommentar

8992250[/snapback]

8992292[/snapback]

Jeg må bare få påpeke at det var ironisk ment. Selv om jeg tror og håper at du forsto det så føler jeg at det er viktig å få det på det rene.

Jeg er ikke for at folk skal beskattes for "fordeler" de har igjennom jobben. Jeg bruker min private mobiltelefon i jobben min, jeg får godtgjørelse for dette av arbeidsgiver og må skatte av denne godtgjørelsen. Det henger rett og slett ikke på greip.

Jeg er IT-ansvarlig i bedriften og må derfor være tilgjengelig for alle som bruker IT-systemet. Hvis jeg ikke har mobiltelefon så klarer jeg rett og slett ikke å gjøre jobben min. Hvis jeg er hjemme eller på farten så er det kritisk for meg å få beskjed via SMS om at en eller flere servere er nede slik at jeg kan iverksette tiltak for å utbedre feilen. Jeg skal altså ilegges ekstra skatt fordi at jeg må være tilgjengelig. Jeg bruker selvsagt også min mobiltelefon til å ringe leverandører o.l da jeg ikke har innlagt telefon i bilen eller alle rom hvor jeg eventuelt er nødt til å ringe leverandører av forskjellige tjenester. Det kan være ved feilsøking av kabling, linje eller andre trivialiteter. Denne "fordelen" mener altså sosialistene at jeg skal beskattes for. Jeg er avhengig av denne "fordelen" for å kunne gjøre jobben min.

Min mobilregning betaler jeg selv, jeg får ett tilskudd fra arbeidsgiver for å dekke kostnadene jeg har, men staten skal ta en del av dette tilskuddet, slik at jeg i realiteten må dekke en del av kostnadene selv! Er dette rettferdig?

Brannmenn, politifolk og leger som har vakt skal også beskattes hvis de har mobil fra arbeidsgiver, hvor i svarte er logikken? Jeg ønsker i hvertfall at brannfolk er tilgjengelige slik at de kan komme å slukke det brennende huset mitt. Kristin Halvorsen og hennes sosialistvenner mener at dette er ett gode som skal beskattes. Jeg håper virkelig at brannmennene lar hennes hus brenne ned hvis det en gang skulle være aktuelt.

8992399[/snapback]

Med fordel menes private samtaler med jobbtelefon f.eks. Eller private kjørte km med firma bil. Du skatter ikke for utgifter i forbindelse med jobbruk av private eiendeler. F.eks reiser jeg mye, og tar derfor vare på kvitteringer fra taxi, buss og fly og leverer dem til lønnskontoret. De pengene får jeg igjen, ingen skatt på det, for de pengene er allerede skattet for. Hvis jeg kjører innom Rimi på vei hjem i min firmabil så skal jeg i realiteten skatte for dette. Dette er ingenting nytt. Dette kom gjennom i forrige regjering.

Tror en del har misforstått her.

For å presisere: Jobbtelefon + private samtaler = skatt på de samtalene (med mindre du selv betaler samtalene gjennom ekstra regning)

Privat telefon + jobbsamtaler = erstatning\tilskudd ingen skatt

Endret av unik42
Lenke til kommentar
Parkering ser jeg ikke på som en fordel, men som en nødvendighet.

Hvis det faktisk er nødvendig med bil bør du ha firmabil eller få kjøregodtgjørelse. I slike tilfeller kan det sikkert gjøres unntak eller justering. Hvis det bare er "nødvendig", i betydelsen "mer stress å ikke ha det", er det ikke nødvendig. I de fleste byer i Norge der parkering er noe særlig verd er kollektivtransporten godt utviklet.

8992387[/snapback]

heheheh.... du mener det ja?! Syns jeg ser et selskap med 300 ansatte der kanskje 50 stykker eller mer bor slik tilrette at kollektiv ikke strekker til eller at de har en stilling at de må plutselig rykke ut.

Hadde blitt en fin investering det 50 ekstra firmabiler. Hvor er logikken i dette?

Og hva har gjøregodtgjørelse å gjøre med at man skal på jobb. Det er opp til hver enkelt om de vil ta kollektiv eller bil. Men for noen så finnes ikke dette valget, og da skal de straffes ved å skatte ekstra for en parkeringsplass?

Nei, dette blir rett og slett for dumt

Lenke til kommentar
Det er jo et glimrende tiltak. Ingen grunn til at folk skal ha slike gratis frynsegoder, verken i forhold til miljøet eller rettferdighet.

8992113[/snapback]

Rettferdighet?.. Herregud.. :roll:

Nei, det er nok et nisselue-forslag....

Heldigvis ser det ikke ut til å være noe særlig flertall for dette. Over 90% i mot på uformell VG-nett avstemming (drøye 5000 stemmer), og ikke politisk flertall som nevnt.

Endret av pax1
Lenke til kommentar

Den eneste måten jeg kan se at dette skal gå gjennom på er om arbeidsgiver betaler for din parkeringsplass som du også kan bruke i privat sammenheng. Da skal du i realiteten skatte. Jeg kan ikke skjønne at du skal måtte betale for å gå på jobb. :hmm:

Lenke til kommentar

håper virkelig at de ikke får dette gjennom.

Her på jobb er det ett eget parkerings-hus for ansatte, og dette brukes også noe privat...

Hvordan skal noen ha kontroll på hvem som benytter seg av dette, er jo ikke slik (her ihvertfall) at noen har kontroll på hvem som benytter seg av dette og ikke, og når dette skjer.

Lenke til kommentar
heheheh.... du mener det ja?! Syns jeg ser et selskap med 300 ansatte der kanskje 50 stykker eller mer bor slik tilrette at kollektiv ikke strekker til eller at de har en stilling at de må plutselig rykke ut.

Hadde blitt en fin investering det 50 ekstra firmabiler. Hvor er logikken i dette?

Og hva har gjøregodtgjørelse å gjøre med at man skal på jobb. Det er opp til hver enkelt om de vil ta kollektiv eller bil. Men for noen så finnes ikke dette valget, og da skal de straffes ved å skatte ekstra for en parkeringsplass?

Valget finnes for omtrent alle, man må bare prøve å innordne seg. At mange har overbevist seg om at de "må" bo langt fra jobb bør være deres problem.

*Må* alle disse 50 ut på en gang? Og mange steder hver dag? Hvis ikke finnes det mange steder i landet noe som kalles "taxi". Her jeg jobber har ingen av driftsfolkene egen bil, selv om serverene står noen kilometer unna. Det var en som hadde det, men han brukte likevel alltid taxi når han måtte opp og fikse noe. Dette handler som vanlig om vilje, ikke evne.

Lenke til kommentar

Hva med småbarnsfamilier? skal de hive ungene i Taxi hver dag? Poenget her er at dette er en latterlig ting, klart det finnes alternative løsninger. Men alle løsningene du peker til i enkelte situasjoner gjør ting bare dyrere.

Har du virkelig så vanskelig å innse at noen faktisk trenger bilen og at dette i utgangspunktet er en helt latterlig ting å skatte på?

Lenke til kommentar
Hvis det faktisk er nødvendig med bil bør du ha firmabil eller få kjøregodtgjørelse.

Bør alle som må kjøre til jobb og ikke har bussforbindelser ha firmabil? Der jeg bor er det helt nødvendig med bil til jobb, men jeg syns jeg ser arbeidsgiver har råd til å betale firmabil til alle som jobber der :p Parkeringsplass er da en nødvendighet, ingen frynsegode, og beskatning av dette ville vært helt bak mål.

Lenke til kommentar

8992250[/snapback]

8992292[/snapback]

8992399[/snapback]

Med fordel menes private samtaler med jobbtelefon f.eks. Eller private kjørte km med firma bil. Du skatter ikke for utgifter i forbindelse med jobbruk av private eiendeler. F.eks reiser jeg mye, og tar derfor vare på kvitteringer fra taxi, buss og fly og leverer dem til lønnskontoret. De pengene får jeg igjen, ingen skatt på det, for de pengene er allerede skattet for. Hvis jeg kjører innom Rimi på vei hjem i min firmabil så skal jeg i realiteten skatte for dette. Dette er ingenting nytt. Dette kom gjennom i forrige regjering.

Tror en del har misforstått her.

For å presisere: Jobbtelefon + private samtaler = skatt på de samtalene (med mindre du selv betaler samtalene gjennom ekstra regning)

Privat telefon + jobbsamtaler = erstatning\tilskudd ingen skatt

8992425[/snapback]

Poenget er at hvis jeg hadde hatt vakttelefon fra jobb så hadde jeg måttet skatte av denne fordelen fordi jeg kunne ha brukt denne til private formål, ikke fordi at jeg bruker den til private formål. Min godtgjørelse for at jeg bruker min private mobiltelefon i jobben er påført som mobilgodtgjørelse og legges til min inntekt før skatt. Jeg skatter derfor av den godtgjørelsen som skal dekke mine utgifter forbundet med min private mobiltelefon i jobbsammenheng. Sånn er reglene, jeg mener dette er helt idiotisk. Kan du med hånden på hjertet si at dette er rettferdig? At jeg skal betale for at jeg MÅ være tilgjengelig? Alternativet er at jeg ikke kreve godtgjørelse fra min arbeidsgiver, da må jeg betale hele kaka selv, nå deler min arbeidsgiver og jeg på denne utgiften.

Hvis jeg krever mobil fra jobb, så må jeg kunne dokumentere at jeg legger denne igjen på jobb når jeg forlater jobben for dagen, hvis ikke så fordelsbeskattes jeg fordi at jeg rent hypotetisk kan bruke denne telefonen til å ringe private samtaler. Det sosialistidiotene ikke forstå er at den telefonen vil være avgjørende for at fortvilte brukere får tak i meg hvis de f.eks har slettet det viktige dokumentet de jobbet på, eller at serveren plutselig står. Kanskje uplinken vår er død. Hvis jeg ikke har en mobiltelefon jeg kan nås på, så står skuta her uten kaptein hvis det værste skulle inntreffe mens jeg er syk eller ganske enkelt ikke er på jobb.

Lenke til kommentar
Men alle løsningene du peker til i enkelte situasjoner gjør ting bare dyrere.

Ja, selvsagt? Hvis det fortsatt er billigere å ha parkeringsplass hvis den er skattelagt er det jo bare å fortsette som man alltid har gjort, hvis ikke blir det billigere med en løsning som også er billigere for samfunnet. Hvorfor skal de som har innrettet seg på en måte som er negativ for samfunnet bli premiert med gratisgoder, mens de som går, sykler eller kjører kollektivt, og dermed koster samfunnet mindre, ikke får noe?

Rettferdighet?.. Herregud..

Det er riktignok ikke spesielt populært i disse "først seg selv og så seg selv"-tider, men FrP har heldigvis fortsatt ikke flertall.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...