Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Trådløst nettverk mellom 3 hus

Anbefalte innlegg

Hei

Har en stund gått og tenkt på trådløst nett mellom meg og noen kompiser som bor rett ved siden av meg. Jeg bor i midten og har en på hver side av meg, med ca 35m avstand, fri sikt.

Lurer på om noen har noe tips om hva jeg bør gå til innkjøp av, det jeg ønsker er et kjapt nettverk, der jeg også kan dele internett tilkobling (å dele internett tilbobling er ikke ett must).

Har sett på noen routere fra linksys og buffalo, ønsker muligheten for å kunne flashe uorginalt image, og gjerne gigabit.

Må vel ha en 360 antenne på mitt hus eller ? Kan jeg koble ekstern antenne på linksys eller buffalo sine routere ?

Kan jeg kvitte meg med min speedtouch wireless router og sette opp linksys/buffaloen some modem/router eller er det bedre å la speedtouchen ta seg av modem delen og linksys/buffalo route ? Hva er best ?

Setter pris på om noen kunne lagd en liten liste over hva jeg må kjøpe, router, kabler, antenner, hva de andre vil trenge for å koble til (gjerne med best mulig ytelse), osv...

Legger ved ett bilde over hvordan husene ligger.

nettverkey8.th.jpg

ps: mad paint skills!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan benytte feks en Linksys WRT54G som router og to Linksys WAP54G som "klienter". Disse sammarbeider da. Dette heter bridging eller repeating. Litt forskjell fra de, husker ikke helt. Fordelen er da å ha retningsstyrte antenner. Linksys (vertfall WAP54G) benytter TNC-kontakt, og du får også kjøpt TNC-kabel for en billig penge.

Eller, du kan kjøpe deg en switch med SFP eller mini-GBIC og strekke fiber mellom husa :p hadde vært mitt førstevalg! hehe

Lenke til kommentar

Jeg ville nok kjøpt meg 3 stk Linksys WRT54GL og lagt inn DD-WRT firmware.

Man får da tilgang til en fin funksjon som heter WDS samt at man kan

stille opp styrken på signalene, noe mer enn 100 mV anbefales ikke.

Jeg ville så satt opp en antenne hos vær av dine klienter som peker mot huset ditt sånn ca der hvor routeren din er plassert. Når det gjelder antenner er det mye å velge i. Nå er dessverre sidene til Wlanfactory nede, men der finner du mange gode løsninger. Anngående hvilke kabler du trenger så er det viktig at dem har RP-TNC tilkobling mot routeren din, ellers er det fritt frem.

Ett slik oppsett vil komme på en plass mellom 2500 og 4000 kr. Alt etter hvilke antenner du vil ha.

Linksys WRT54GL koster ca 550,- pr stykk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...