Gå til innhold

Linux-box

Anbefalte innlegg

Har vurdert å ordne meg en liten, stille Linux-box. Den skal brukes til å spille DivX og DVD, samt kanskje litt andre ting etter hvert, da må den i så fall kunne kobles på et trådløst nettverk.

Hadde tenkt en Via C3 1Ghz med et hovedkort basert på Via694T (Dette har AGP, noe jeg vel trenger for et skjermkort med tv-ut), samt en stillegående strømforsyning + en Seagate Barracuda V.

Det jeg lurer på er hvilken Linux-distro vil være best til slik bruk? Hvilket skjermkort bør jeg velge med tanke på kvaliteten på tv-ut samt kompabilitet i Linux? Er tv-ut et problem i Linux?

Jeg kunne selvsagt bare lagt inn XP på den, men det hadde ikke vært noe gøy.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Visstnok skal matrox-kort gi bedre tv-ut enn både ati og nvidia. g450 med ekstra tv-kabel kan være tingen for deg. Jeg fant mitt på qxl for 300 kr. Linux har vel i teorien ingen problemer med tv-ut, men du må sikkert lese litt...

Som distro ville jeg valgt mandrake. 20 minutter, click'n'run, fire and forget.

ps. Du kommer sikkert veldig langt med itx-hovedkort med alt inkl. tv-ut integrert. Det bør i alle fall bli billigere, men jeg vet ikke hvordan billedkvaliteten er. Sjekk utvalget på www.datorbutiken.com.

På en annen side kan du risikere driver-bøll med slike nyere integrerte løsninger, det bør du sjekke opp først.

Lenke til kommentar

Har også lest tester av 1Ghz C3 hvor DivX spilles uten hakking. Forstod det slik at testen på HW ikke fikk til å encode DivX, og det blir jo noe annet. Finnes det nye Matrox-kort med tv-ut å få kjøpt i dag (Unntatt Parheila)?.

Grunnen til at jeg lurte på hvilken Linux-distro jeg bør bruke er hovedsaklig det at det bør være en distro som unytter maskinvaren mest mulig effektivt og krever minst mulig av maskinen, slik at jeg ikke får problemer med hakking osv.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har nå satt sammen en boks bestående av et VIA EPIA M9000 (Etter tips i denne tråden), 512 MB Corsair XMS3500 (hvorfor ikke?), en Pioneer DVD-117 samt en gammel 12GB Fujitsu harddisk. Dette har jeg plassert i et desktop aluminiumskabinett (det var litt kronglete forresten) som befinner seg under videospilleren min, kun koblet til TVen og stereoanlegget. Koblet en Zalman Fanmate på CPU-viften, så nå er boksen så og si lydløs med unntak av harddisken, som blir erstattet av en 80GB Barracuda IV såsnart en 120GB Barracuda V SATA finner veien til min "ordentlige" PC.

Det fungerer helt greit med kun TV-ut (bruker S-Video), kvaliteten er meget bra til spilling av filmer (Synes iallfall mine-ganske-uerfarne-med-tvut-på-pc-øyne). Ble også noe overrasket over at TVen takler både 640*480,800*600 og 1024*768.

Har bare opplevd to mindre fartsdumper, får ikke tven min til å gi lyd fra seg via analogutgangen på hovedkortet, men jeg har koblet en digital koakskabel fra S-PDIF-ut på hovedkortet til forsterkeren min uansett, så det spiller ingen rolle.

I tillegg fikk jeg ikke til å spille DivX først, mediaplayer hang seg og andre avspillere viste ikke noe bilde. Hadde da installert Nimo-codec pack før lyd- og skjermdrivere, tok en system restore til før Nimo ble installert, la inn driverne først og så la jeg kun inn DivX 4 (?) og DivX 5.02 og alt virket som en drøm :)

Det eneste som mangler nå er linux :)

Har foreløpig bare lagt inn XP....så dette har nå blitt en feilpost.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...