Quastro Skrevet 3. juli 2007 Del Skrevet 3. juli 2007 På bilen min må jeg ha dekk med Load Index 116. Har skjønt såpass at det går på belastning. Er det tillat med avvik på L.I.? Kan lett få tak i dekk med L.I. 115 men 116 er vanskeligere (og sannsynligvis dyrere). På bilen nå har jeg dekk med L.I. 110, men disse var ikke gode nok for den som tok EU kontroll på bilen min. Ga meg en toer feil. Noen som vet hva STRO-boka sier om dette? Lenke til kommentar
gxi Skrevet 3. juli 2007 Del Skrevet 3. juli 2007 Såvidt jeg har fått med meg så sier Load Index hva maksimalt dekket kan tåle av belastning. Klarer du ikke å få tak i 117 eller 118 dersom du ikke finner 116? Isåfall vil jeg tro du har valgt en alt for lav profil på dekket slik at det ikke er mulig å holde belastningen med så lite luft. Forskjellen mellom 116 og 110 i antall kg er forøvrig ganske stor. Lenke til kommentar
SilverCRX Skrevet 4. juli 2007 Del Skrevet 4. juli 2007 STRO-boka er vel egentlig ganske klar, for lav LI tillates ikke. Ser absolutt dillemmaet ditt, er ikke greit å skaffe dekk med så høy LI. Ihvertfall ikke om de skal se litt fete ut. Man kan jo muligens høre med biltilsynet om det er mulig å fire littegrann på kravene, 1 LI utgjør jo fint lite. Lenke til kommentar
Mekker`n Skrevet 18. juli 2007 Del Skrevet 18. juli 2007 du kan gå under lasteindexen i vognkortet hvis dekka klarer total akselvekt. Li 116 = 1250kg Hvis f.eks tillatt akselvekt på bakaselen er 2300kg kan du gå ned til li 113 som tåler 1150kg pr dekk selvom det står li 116 i vognkortet. Legg ut tillatt bak/forakselvekt så finner vi ut hvor mye du kan presse Li ned. Hvis det er noe og hente da. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå