Gå til innhold

Noe jeg har glemt før jeg sender bilder til trykk?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kort fortalt.

Så store bilder som mulig. I antall pixler høyde og bredde. Stort sett så tar alle kameraer 72dpi (om jeg ikke husker feil), men trykkerier øker DPI i trykkeri prosesssen ved å nedskalere bildet i antall cm høyde og bredde.

Deretter husk å sette navnet ditt i ett av hjørnene som ikke vil sjenere bildets innhold. :)

Lenke til kommentar

Nøyaktig hva trykkerier/fotobutikker gjør under bildebehandlingen vet jeg ikke, men det skal jo være teknisk mulig å få økt oppløsning med å gjøre "pixlene mindre" og dermed få fler DPI. Så jeg tror det er best å overlate dette til fagfolkene som faktisk jobber med det, ergo lever bildet så stort som mulig og si at jeg vil ha det ut på så og så mange cm bredde og høyde. Evt andre preferanser.

Lenke til kommentar
Fikk nettopp solgt 3 bilder... Bildene skal trykkes i 50x70 cm format... Pappa fortalte meg at jeg måtte bruke 300 resulution, stemmer dette? Noe mer jeg må gjøre før jeg sender de til trykking? Unsharp mask eller noe?

8991447[/snapback]

I en bildefil er DPI bare et tall. Det har et gitt antall pixler. DPI bruker i forbindelse med presentasjon. En tommelfinger regel tilsier at du bruker 300dpi for utskrift, og 72 dpi for web. Et bilde på 50x70cm blir da ca 5905x8268 pixler (dvs 46Mp). Går vi ned til 150dpi ender vi opp med 2953x4134 pixler (ca 11.7 Mp). Kameraet ditt gir deg bare det antall pixler du har, så du vil dermed ikke klare 300dpi på 50x70 (Hvis du ikke har en Hasselblad med 39Mp bakstykke - da er du close enough).

Jeg vil dog tro at hvis du har 6Mp eller mer, så vil utskriften bli bra.

Tom

Lenke til kommentar

Jeg har sett det jeg oppfatter som verdens beste pinholebilde i et gigantformat, mye større enn 50x70. Det var trykket i 100dpi, og så veldig flott og skarpt ut. Alt handler nemlig om betraktningsavstand, og man skal ganske nær for å se kornene. Det bildet henger på veggen i butikken til Antonio Stasi. Er man i Bergen bør man stikke innom, bare for å se det bildet.

Lenke til kommentar

Bare gløm alt som har med DPI å gjøre. det er bare en parameter som er med på å skape forvirring. Det er mye greiere å bare forholde seg til oppløsingen i bildet og la hvær å tenke på DPI.

Skall du forstøre bildene dine så mye at oppløsingen er et problem må du alikevel bruke noen med proff utstyr og da kan du overlate problemet til dem.

Lenke til kommentar
så hvis en nedskalerer et bilde i antall cm i høyde/bredde vil det fremdeles beholde oppløsningen sin?

Antallet pixler/punkter er det samme, men de er tettere, og bildet blir fysisk sett mindre, men har samme mengde data.

En 10*15 print i 300 DPI består av 1772*1181 pixler.

En 20*30 print i 150 DPI består av 1772*1181 pixler.

Edit: Jobber i fotobutikk, og på programvaren vi bruker til print er det en "sperre" som sier ifra hvis det er for lite punkter i et bilde til å printe det i den aktuelle størrelsen. Antar at det er gjort tester på hvor lav oppløsning man kan bruke på de forskjellige størrelsene før det går ut over resultatet. Som hovedregel betraktes jo små bilder mye nærmere enn store, og setter større krav til DPI.

Endret av severin20
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...