Gå til innhold

Rør-pc - inspill og råd ønskes.

Anbefalte innlegg

Halloisen.

En kompis av meg driver og bygger et kabinett, av et rør. Da tenkte jeg at den ideèn kunne jeg stjele, for det høres jo tøft ut. (Hvis jeg ikke husker feil så sa han at han tok ideèn fra en kar her på HW-forumet.)

Jeg har forsåvidt bare tenkt litt. Men planen er noe sånn omtrent.

1x rør, omtrent 60cm langt, uvisst diameter.

Jeg hadde tenkt og putte en stor vifte, typ bordvifte i hver ende som blåser samme vei, på den måten blir det gjennomtrekk, noe som burde gi helt grei kjøling.

Hovedkortet har jeg tenkt til og putte tversover midt inne i røret, og skjære til hull til pci-slots, skjermkort, hoverkortkontakter osv.

Harddiskene hadde jeg tenkt og lage til så de står på høykant i røret, for bra kjøling.

Psu'en har jeg tenkt til og putte ved siden av hovedkortet, med hull bak til kontakter og det som er.

Foran har jeg tenkt til og lage tre (!) vinduer av uv-plexiglass, med en gravert logo på den midterste og en katode under hvert vindu, og med noen diverse lyseffekter her og der.

Dette er bare et foreløpig utkast, men jeg har noen spørsmål.

*Hvor mye koster et rør av tilstrekkelig diameter og lengde? (35 cm i diameter skulle vel være nok)

*Hva slags type rør? (Det må vel være et rør laget av plast, jernrør er vel kanskje litt i tungste laget?)

*Er det mulig og kjøpe buet plexiglass? Evt er det mulig og varme på plexiglass med varmepistol og bøye uten at det blir bulkete osv?

Begynner og bli litt seint på kvelden nå, så er ikke sikker på om jeg har fått med det jeg lurte på. Kommer vel med en update senere.

Mvh, Jonas.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har hørt du ikke bør bruke vanlige bordvifter til datamaskiner, fordi de sender ut en eller annen type bølger som er skadelig for hovedkortet. Den største vifta jeg veit om som du lett får tak i, er på 25 cm i diameter og selges hos microplex. Noe jeg ikke helt skjønte: Du skulle ha store vifter foran og bak? Hvor skal du da ha plexiglasset du snakket om?

Plastrør eller et tynt aluminiumsrør. Aluminium hadde vært fett om du fant et som ikke var for tungt.

Ved å varme opp plexiglass, kan det formes. Bare pass på å ikke få det for varmt, slik at det bobler osv.

Goscinny ;)

Lenke til kommentar

Morn igjen ja.

Tja Espen56, veit ikke helt hva du mener med og kopiere stilen. Nei, jeg skal ikke lage ett som er kliss likt Mr. Anki sitt, men et rør er et rør så formen blir vel ikke så forbanna mye annerledes, men har noen ideèr til hvordan det kan bli annerledes.

DJ Olvin, Worklog? Tja, hvis jeg får tak i et fint nok rør skal det nok bli worklog. Dette blir dog mitt første store casemod prosjekt :cool:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...