Keiseren av Grønland Skrevet 3. juli 2007 Del Skrevet 3. juli 2007 Jeg har endelig fått meg en blitz. Sigma EF 500 DG SUPER for å være eksakt. Inne så gjør den undere med fotografering, veldig morsomt å bruke. Og det beste av alt, jeg kan stille kameraet på ISO 100 og få de mest sylskarpe bildene mulig. Men når jeg prøvde dette ute så fungerte det til min store overaskelse dårlig. Alt ble veldig mørkt, og det som var rart er at det var mer lys ute enn inne. Skulle jo tro 100 iso med supersterk blitz holdt ute i gjennomsnittlig sterkt lys? Jeg skjønner ikke halvparten av ordene i manualen så det er veldig fremmed for meg. Akkurat som jeg brukte tid på å lære hva blender, lukker, iso og alt det der var. Men jeg vil ikke at dette skal holde meg igjen så jeg trenger litt kickstart her. Lenke til kommentar
peetah Skrevet 3. juli 2007 Del Skrevet 3. juli 2007 Jeg sjønner rett å slett ikke problemet ditt... hvis det blir mørkt når du tar bilder ute med blitz, så skru den av! Fordi blitzen er på stiller kameraet automatisk lukkertiden ganske rask. Men i og med at ikke blitzen rekker langt nok vil ikke kameraet få inn det lyset den trodde det skulle, hvis du forstår hva jeg mener. Inne vil du ikke få dette problemet på grunn av som regel mye kortere strekninger. Lenke til kommentar
Keiseren av Grønland Skrevet 3. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 3. juli 2007 Blitzen skal rekke en 20-30 meter har jeg hørt. Jeg tok bilder av noe som var 5m unna. Problemet mitt er at jeg ikke vet hvordan jeg stiller blitzen til å bli kraftigere sånn at jeg kan bruke den ute og. Lenke til kommentar
martbo Skrevet 3. juli 2007 Del Skrevet 3. juli 2007 Emnetittelen i denne tråden er lite beskrivende for trådens innhold og det er derfor ingen god emnetittel. Jo bedre og mer beskrivende emnetittelen er, jo lettere er det for andre å skjønne trådens innhold og det vil være lettere å treffe den riktige forumbrukeren med det rette svaret. Ber deg derfor om å endre emnetittel slik at du unngår at en moderator stenger tråden. Vennligst forsøk å tenk på dette neste gang du starter en tråd, og orienter deg om hva vår nettikette sier om dårlig bruk av emnetitler. Bruk -knappen i første post for å endre emnetittelen. Tråden bryter også med tre-ords-regelen. (Dette innlegget vil bli fjernet ved endring av emnetittel. Ikke kommenter dette innlegget, men ta gjerne og dette innlegget når tittelen er endret, så vil det bli fjernet.) Lenke til kommentar
martbo Skrevet 3. juli 2007 Del Skrevet 3. juli 2007 Denne tråden var feilpostet og er blitt flyttet til riktig kategori. Lenke til kommentar
knutinh Skrevet 3. juli 2007 Del Skrevet 3. juli 2007 Det høres ut som om peetah er inne på noe: Hvis du opplever at bildene utendørs blir mørkere enn uten blits så tyder det på at automatikken beregner inn et visst "blitsgain" som ikke er reelt fordi objektet er for langt unna til å bli belyst skikkelig. Jeg trodde kanskje at automatikken så på fokus-avstanden og skalerte forventet "blits-gain" ut fra det? Uansett så er vel dine opsjoner å enten finne en modus som jobber forskjellig, å skru av blitsen ute, å benytte "exposure compensation" for å tvinge automatikken til en lysere eksponering. Blitsen har en eller annen maksimal lysstyrke, og denne avtar med avstand. Hvis en lommelykt lyser opp håndflaten din godt så kan du ikke forvente at den lyser opp et punkt 30 meter unna like godt, da må du isåfall kjøpe sterkere lommelykt. -k Lenke til kommentar
Patrol_33 Skrevet 3. juli 2007 Del Skrevet 3. juli 2007 Jeg har endelig fått meg en blitz. Sigma EF 500 DG SUPER for å være eksakt. Inne så gjør den undere med fotografering, veldig morsomt å bruke. Og det beste av alt, jeg kan stille kameraet på ISO 100 og få de mest sylskarpe bildene mulig. Men når jeg prøvde dette ute så fungerte det til min store overaskelse dårlig. Alt ble veldig mørkt, og det som var rart er at det var mer lys ute enn inne. Skulle jo tro 100 iso med supersterk blitz holdt ute i gjennomsnittlig sterkt lys? Jeg skjønner ikke halvparten av ordene i manualen så det er veldig fremmed for meg. Akkurat som jeg brukte tid på å lære hva blender, lukker, iso og alt det der var. Men jeg vil ikke at dette skal holde meg igjen så jeg trenger litt kickstart her. 8991212[/snapback] Hva slags program bruker du på kameraet? Tror at det greieste er å bruke manuel eller blender prioirtert. Da skall ikke resultatet bli mørke bilder, hvis jeg har forståt tingene rett. Lenke til kommentar
Keiseren av Grønland Skrevet 3. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 3. juli 2007 bruker ETTL, som er automatikk, jeg har prøvd på manuell, men "C1-4" skjønner jeg ingenting av, og heller ikke "1/1. 1/2. 1/3, 1/4" hadde i det hele tatt vært greit hvis akam lagde en blitzguide Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 3. juli 2007 Del Skrevet 3. juli 2007 Manualen må jo kunne gi svar på hva disse "kodene" betyr. De tallene sier kanskje noe om redusering av kraften i blitzen. Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 3. juli 2007 Del Skrevet 3. juli 2007 jeg tror jeg missforstår spørsmålet her, men jeg prøver meg. Blitzens rekkevidde er ikke akkurat noen lysskaster, så inne hvor det meste er maks 10meter unna holder blitzens rekkevidde, men ute så kommer ting fort 20meter unna og da rekker ikke blitzen til. Men jeg tror nok jeg missa spørsmålet. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 3. juli 2007 Del Skrevet 3. juli 2007 Mulig at fokus ligger på noe nærmere enn 10m. Da vil jo blitzen tilpasse styrken etter den avstanden. Det fungerer ikke slik at blitzen kan bremse lyset frem til objektet, for så å øke styrken igjen bak objektet. Det er eneste måte blitzen kan lyse opp 10m, hvis fokus ligger nærmer, altså ved å bryte fysikkens lover. Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 3. juli 2007 Del Skrevet 3. juli 2007 Mulig at fokus ligger på noe nærmere enn 10m. Da vil jo blitzen tilpasse styrken etter den avstanden. Det fungerer ikke slik at blitzen kan bremse lyset frem til objektet, for så å øke styrken igjen bak objektet. Det er eneste måte blitzen kan lyse opp 10m, hvis fokus ligger nærmer, altså ved å bryte fysikkens lover. 8996206[/snapback] Bestemmes styrken utifra fokus? Ikke slik jeg har forstått det. jeg trodde styrken ble regulert av brennevidden. (Er grønn på dette altså) Lenke til kommentar
asdf9321asdf1234 Skrevet 3. juli 2007 Del Skrevet 3. juli 2007 Den regulerer spredningen med brennvidden og styrken med fokusavstanden. Brennvidden sier ingenting om hvor objektet er. Lenke til kommentar
Keiseren av Grønland Skrevet 3. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 3. juli 2007 Så hvordan bruker man blitz ute. Setter man litt høyere ISO og fortsetter bruken av blitz? Eller slår man blitzen helt av og stoler blindt på ISO ? Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 3. juli 2007 Del Skrevet 3. juli 2007 Så hvordan bruker man blitz ute. Setter man litt høyere ISO og fortsetter bruken av blitz? Eller slår man blitzen helt av og stoler blindt på ISO ? 8996785[/snapback] Langsom blitzsync er ordet, ja. Her kan du se hvordan det fungerer. Lenke til kommentar
martbo Skrevet 3. juli 2007 Del Skrevet 3. juli 2007 Trådstarter har på oppfordring ikke forandret emnefeltet i tråden, og den stenges derfor. Ønskes tråden åpnet igjen må trådstarter enten sende meg en PM med forslag til et emnefelt som ikke bryter med retningslinjene her på forumet, eller rapportere dette innlegget med forslag til ny emnetittel Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg