Gå til innhold

Toll&tull - regler osv.

Anbefalte innlegg

Hei.

Bare lurer på hvordan tollreglene fungerer på flyplasser i sydenland (tyrkia, hvis det har noe å si).

F.eks si at maks vannpipetobakk jeg kan ta med er XX gram. Hvis jeg putter XXX gram i bagen min (ikke håndbagasjen), hva kan skje? Hva skjer om jeg blir tatt? Kan jeg bli tatt? Hvordan sjekker de?

Lurer egentlig på samme greie, med sprit og (sydenpriser på drikke, YAY!).

Veldig takknemlig for svar eller linker til svar. Noen lovparagrafer eller whatever hadde vært supert!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal du ta med deg tobakk _til_ tyrkia? Hvis du skal ta med deg tobakk hjem til Norge, har ikke tyrkiske regler noen stor relevans.

Du kan ta med deg inntil 250 gram tobakk tollfritt inn til Norge hvis du er over 18 år. Tollvesenet kontrollerer innsjekket bagasje, og du risikerer også å få håndbagasjen kontrollert når du ankommer Norge.

Kvoter for vin, brennevin og andre varer finner du på tollvesenets sider.

Lenke til kommentar

Nå handler vel egentlig heller dette om hva som i realititen skjer?

Blir man ofte sjekka?

Hva skjer i realiteten om man blir tatt med noen flasker for mye?

Grunnen til at vannpipetobakk ikke er lovlig er mangel på "farestempel".

Man får fortsatt kjøpt det i spesielle butikker i Oslo.

Lenke til kommentar
Blir man ofte sjekka?

8991451[/snapback]

Ja det blir sjekket ofte. Jeg ser folk på tatt inn til grundig kontroll på grønn sone, dette uavhengig om grensepasseringen er på flyplass, fergeterminal eller vei.

Hva skjer i realiteten om man blir tatt med noen flasker for mye?

8991451[/snapback]

Ved mindre overtredelser: Inndraging av varene (hele kvoten kan inndras) pluss forenklet forelegg.

Ved noe større mengder: Bot for smugling og inndraging. Går på rullebladet.

Over dette igjen - anmeldelse, fengsel m.m.

Søk på nettet (norske aviser) - og du vil finne detaljer.

Dette gjelder i Norge. Andre land kan ha svært strikse regler for smugling av enkelte typer ting (alt fra fengsel, utvisning, dødsstraff).

Endret av PerB
Lenke til kommentar
F.eks si at maks vannpipetobakk jeg kan ta med er XX gram. Hvis jeg putter XXX gram i bagen min (ikke håndbagasjen), hva kan skje? Hva skjer om jeg blir tatt? Kan jeg bli tatt? Hvordan sjekker de?

Det er ingen praktisk forskjell om du legger noe i håndbagasjen eller i innsjekket bagasje. Du må uansett bære begge forbi tollen når du skal ut av flyplassen og det er der de tar stikkprøver.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...