Gå til innhold

Trenger jeg SB800 eller er det nok med SB600?

Anbefalte innlegg

Blitz har lenge stått på ønskelista og til helga melder behovet seg. Skal derfor ut å handle blitz de nermeste dagene og lurer på om det ikke er nok med en SB600?

Er ikke noe mere enn styrken jeg taper på?

Vil også se på forskjellige softbokser så kom gjerne med tips her.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bruker Photoflex X-Small softbox, den er veldig fin og fungerer bra håndholdt, særlig med assistent. Du finner den på av-hardware.no, og akkurat nå er det 10% rabatt.

Grunner til at jeg ville valgt SB-800

Mulighet til fem batteri eller ekstra batteripakke for raskere opplading

PC-inngang

Optisk slave (SU-4)

Mulighet til veldig lav blitzstyrke (fint hvis du vil ha svært kort dybdeskarphet)

Siden du har tenkt å bruke blitzen av kameraet og tydeligvis for å styrke kvaliteten i lyset og ikke kvantiteten bør du gå for SB-800. Den gir mange flere muligheter for å bruke blitzen trådløst.

Lykke til

Lenke til kommentar

Det kommer litt ann på kamera du har nå og om du tror du kommer til skaffe deg flere blitser. Feks D40(x) og D50 kan ikke kontrollere blitser trådløst. D70(s) kan kontrollere bare en gruppe. D80 og D200 kan kontrollere to grupper. SB-600 kan ikke kontrollere andre blitser, mens SB-800 kan kontrollere tre grupper. SU-800 (IR-kontroller) kan også kontrollere tre grupper men er mye lettere å betjene enn SB-800. Alt dette med tanke på TTL, ønsker du bare manuell styring vil det se litt annerledes ut, og jeg har ikke full oversikt over muligheten der. Mange sverger til Pocket Wizards for å fyre av blitser trådløst, men PW har ikke mulighet for TTL.

Det sagt, en SB-600 vil holde i kanskje 90% av tilfellene når det kommer til styrke, men bruk i en stor softbox eller paraply kan det hende den blir litt svak. Dog kan man "sette sammen" to SB-600, men da er man kanskje bedre tjent med en SB-800 som er ca 20% kraftigere.

Endret av Oceanborn
Lenke til kommentar

Den er ikke for svak for paraplyer, men for veldig store softboxer ville jeg brukt to SB-800 uansett.

SB-600 har ledetall 30. SB-800 har ledetall 36. To SB-600 = ledetall 45. To SB-800 = ledetall 54.

Når det gjelder å avfyre de trådløst ville jeg droppet kameraets "commander mode". Dette gir tre korte blitzglimt som "pre-flash" før den eksterne avfyrer. Veldig forstyrrende for den du skal fotografere! Gå for en blitzkabel (SC-29 eller SC-27) eller SU-800 (infrarød - fantastisk lite å stole på utendørs).

Selv bruker jeg radiosystem for å avfyre blitz. Koster 200kr på eBay, PocketWizard koster 3-4000. Med radio har du ikke TTL (automatikk), men det er veldig lett å bruke blitz manuelt og det gir deg mer kontroll.

Lenke til kommentar

Jeg lå lenge å vippet på SB-600, men så tenker jeg at, når jeg først skal invistere i dyrt tilbehør, hvorfor ikke bare kline til fra start av? 1k er "mye", men slik jeg tenker det: Om jeg takker ja til 2 hverdagsjobber, eller 1 søndagsjobb så har jeg tjent inn mellomlegget, og da får jeg et tilbehør jeg ikke kan misslike, og drfor større sjangs for at jeg bruker det mer.

Jeg ser ikke behovet mitt akkurat nå, men jeg vet at om jeg ikke bruker lønna på noe går det abre med til dritt, som kaffe og boller på en bensinstasjon, so what the heck?!

Men jeg vet at jeg bør ha til makro, så da kjøper jeg det likesågodt nå. 10 Juli gutter, 10. juli!

Lenke til kommentar
Når det gjelder å avfyre de trådløst ville jeg droppet kameraets "commander mode". Dette gir tre korte blitzglimt som "pre-flash" før den eksterne avfyrer. Veldig forstyrrende for den du skal fotografere! Gå for en blitzkabel (SC-29 eller SC-27) eller SU-800 (infrarød - fantastisk lite å stole på utendørs).

I commander mode kan du godt bruke manuelle innstillinger og ingen pre-flash vil ble brukt.

I TTL vil blitsene fyre eksakt samme pre-flash om du bruker SU-800 eller pop-up blitsen. Du snakker kanskje om kommunikasjonen fra kamera til blitsene, men denne må på ingen måte forveksles med pre-flash som er et eller to kort blink fra blitsen(e). Hvor mye av disse korte blinkene som blir reflektert tilbake til kamera fra objektet, måles gjennom objektivet, derav TTL (Through The Lens). Kamera vil da beregne riktig menge lys som må til for å få ønsket eksponering og sender et signal til blitsen(e) om dette. Det går ingen kommunikasjon fra blitsen(e) til kamera, bortsett fra at kamera måler lyset på objektet fra pre-flashen(e).

Veldig mange er også godt fornøyd med SU-800, også ute i sterkt sollys, mens ander sverger kun til radio.

Endret av Oceanborn
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Den er ikke for svak for paraplyer, men for veldig store softboxer ville jeg brukt to SB-800 uansett.

SB-600 har ledetall 30. SB-800 har ledetall 36. To SB-600 = ledetall 45. To SB-800 = ledetall 54.

Selv bruker jeg radiosystem for å avfyre blitz. Koster 200kr på eBay, PocketWizard koster 3-4000. Med radio har du ikke TTL (automatikk), men det er veldig lett å bruke blitz manuelt og det gir deg mer kontroll.

8994201[/snapback]

Kan du linke til et radiosystem som funker? Feks. det du har? Hvis det koster 200kr er det jo bare å løpe å kjøpe..

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
I commander mode kan du godt bruke manuelle innstillinger og ingen pre-flash vil ble brukt.

8997106[/snapback]

Man kan også måle lyset via TTL (altså med pre-flash) på denne måten for deretter å låse eksponeringen slik at blitzen trigger på første blink deretter. Det gjør jeg ofte hvis jeg da ikke kjører ren manuell og stiller manuelt på blitzen(e).

Så det er som du sier ikke noe stort behov for å kjøre full TTL trådløst (med tilhørende pre-flash og risiko for at modellen blunker) hele tiden - ihvertfall ikke hvis man tar mange bilder i samme situasjon der avstanden mellom blitz og motiv ikke endres vesentlig.

Stiller man i tillegg styrken på den interne blitzen til 1/128 eller lignende skal man utrolig nærme før den bidrar i noen grad til eksponeringen. Selv har jeg aldri hatt problemer med å trigge SB-800 eller andre slaver med kameraets interne blitz og har dermed ikke sett behovet for f.eks. radiotrigger.

Endret av Nonsens
Lenke til kommentar
Hva er fordelen med PC-inngang?

9632497[/snapback]

Går ut i fra han mente RC inngang = Remote Cord inngang.

Både for å bruke kabel mellom hus og blits, eller for å koble til fjernstyringsenheter som bruker denne kontakten.

9633078[/snapback]

Ah, ok. Det var litt mer logisk ja. Så for hobby-fotografer flest høres det ut som den største (mest betydningsfulle) forskjellen mellom disse to blitzene er ledetallet.

Raskest lading vil man vel uansett få med SB-600 pga mindre behov for strøm (forutsatt standardbatterier på begge)?

Endret av arnold_layne
Lenke til kommentar
Raskest lading vil man vel uansett få med SB-600 pga mindre behov for strøm (forutsatt standardbatterier på begge)?

9633168[/snapback]

SB-800 har en ekstra holder for et 5. batteri, så ved samme lysmengde 'ut' av blitzen så lader den nok noe raskere. Jeg merker ihvertfall betydelig forskjell om jeg kjører min SB-800 med det 5. batteriet eller ikke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...