Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Trådløst LAN over et par 100 meter

Hvilket oppsett ville du gått for?  

23 stemmer

1. 1. Hvilket oppsett ville du gått for?

• la7dfa-com sitt (Enkelt og greit)
      16
    • hiper sitt (Like enkelt og greit)
      3
    • kahorn03 sitt (Litt mer avansert)
      4

Anbefalte innlegg

Hei,

Fattern har tenkt på å få til et trådløst LAN mellom min bestefar og min onkel. Det skiller kun et jorde mellom de, pluss litt høydeforskjell. Det vi skal prøve på er å få til et ok trådløst LAN mellom disse to, og da trenger vi jo noen sterke nok antenner, og litt svar fra dere!

Er det noen som kan svare meg på hva man trenger, og hvor man kan få ta i det til en grei pris? Jeg tenker meg en boks på utsiden av hvert hus med en antenne, og kabel derfra og inn, men vet ikke, håper dere vet!

Alle innspill taes imot med takk! :)

Litt mer info: Hensikten med det er å bare få et bredbåndsabb. så de slipper å signere hver for seg. Og i tillegg kan gårdsbrukeren bruke Webcam til å overvåke kalving i fjøset, enkelt og greit! :)

Mvh

Øyvind

Endret av DJ Ovin
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg ville gått for et oppsett som dette, bruker akkurat likedan selv, men jeg har bare orginal antenner og da rekker det ca 140 meter med ok signal.

i det huset som allerede har adsl: router

i det huset som ikke har adsl: aksesspunkt

Sett opp aksesspunktet som repeater så motar den signalet fra routeren og du har mulighet tuil og koble deg på ved tråløs til aksesspunktet eller via kabel utgangen.

Min link har vært stabil i ca 1 år nå, bare vært nede ved strømbrudd. :)

Min klarer også ganske mye trafikk, de i andre enden streamer dvd filmer fra fil servern min og linken holder seg stabil og fin da også :)

Antenner: ca 12-16 dBi er fint til den avstanden.

Edit: bedre alternativ til antenne: her! :)

Endret av hiper
Lenke til kommentar

Dette er jo litt avhengig av hvordan husene er plassert og hvordan du vil ha den trådløse dekningen. Jeg har satt opp routeren vår i takmønet på huset (1) med to 6dbi antenner (rp-sma). Denne sender til en WET54G, med en 6dbi retningsantenne som står på låven til huset (2) og er dermed godt isolert fra aksesspunktet.

Dette oppsettet koster ca:

450,-for router

200,- for to rp-sma antenner fra clas ohlson

700,- for WET54G

250,- 6dbi retnantenne (rp-sma)

450,- for AP

85,- 2 Timer kontakter for å resette router og WET54G en gang daglig

Med dette oppsettet er det god trådløs dekning i hus 2, mens det kun er dekning i 2.etasje i hus1.

Alt utstyret som er brukt er egentlig beregnet for innendørs bruk så man bør pakke det inn i plast etc. Garantien gjelder da heller ikke.

Vi har hatt en del innkjøringsproblemer med dette oppsettet. Det første problemet var at WET54Gen koblet til andre sendere enn den det skulle. Dette kom av at det fikk inn signaler fra disse. En løsning på dette er å skjerme antennen til WET54Gen slik at denne ikke blir påvirket. Problem 2 var at nettet var ustabilt. Dette ble løst med timerkontaktene for å tvinge en restart. Undervurder heller ikke hvor lang tid det faktisk tar å sette opp slikt utstyr. WET54Gen har ikke DHCP server så den kan være litt knotete å sette opp første gangen. Spør eventuellt her i forumet igjen så sparer du nok litt tid! :thumbup:

la7dfa-com's forslag er vel så godt, men antennene til WRT54GLen er dyrere og samtidig må routeren settes opp med 3.parts firmware, noe som øker vanskelighetsgraden litt. Det må også være fri sikt mellom de to husene.

Dette gjelder for Hipers forslag også.

Endret av kahorn03
Lenke til kommentar

Vel, for å svare på noen "spørsmål" du hadde, så er det fri sikt mellom husene. Det er også litt høydeforskjell, vet ikke nøyaktiv hvor mye, men det er ikke mindre enn 20 meter, tror jeg.

Det jeg lurer på er hvorfor må de resette seg en gang daglig?

En ting til, alt av utstyr, bortsett fra antennene kommer til å være inne på kontoret deres. Antennene blir plassert på veggen under mønet et sted. Men hvor langt når disse antennene? Det er nok ikkeno problem med at den kobler til andre sendere i nærheten, det er ikkenoe "nærheten" der :p

Lenke til kommentar

Vel, hvilken løsning anbefaler dere, av de la7dfa-com, hiper og kahorn03 har anbefalt?

En liten repeat av forslagene:

la7dfa-com

Skal du gjøre det rimeligere kan du skaffe to stk Linksys WRT54GL og bruke ekstern antenne på den ene. En flatpanelantenne med 14-16dBi og pigtailkabel bør gjøre at du kommer ned mot 2000.- for hele pakken. Vær obs på at Linksys bruker tnc connector.

hiper

jeg ville gått for et oppsett som dette, bruker akkurat likedan selv, men jeg har bare orginal antenner og da rekker det ca 140 meter med ok signal.

i det huset som allerede har adsl: router

i det huset som ikke har adsl: aksesspunkt

Sett opp aksesspunktet som repeater så motar den signalet fra routeren og du har mulighet tuil og koble deg på ved tråløs til aksesspunktet eller via kabel utgangen.

Min link har vært stabil i ca 1 år nå, bare vært nede ved strømbrudd. smile.gif

Min klarer også ganske mye trafikk, de i andre enden streamer dvd filmer fra fil servern min og linken holder seg stabil og fin da også smile.gif

Antenner: ca 12-16 dBi er fint til den avstanden.

Edit: bedre alternativ til antenne: her! smile.gif

kahorn03

Dette er jo litt avhengig av hvordan husene er plassert og hvordan du vil ha den trådløse dekningen. Jeg har satt opp routeren vår i takmønet på huset (1) med to 6dbi antenner (rp-sma). Denne sender til en WET54G, med en 6dbi retningsantenne som står på låven til huset (2) og er dermed godt isolert fra aksesspunktet.

Dette oppsettet koster ca:

450,-for router

200,- for to rp-sma antenner fra clas ohlson

700,- for WET54G

250,- 6dbi retnantenne (rp-sma)

450,- for AP

85,- 2 Timer kontakter for å resette router og WET54G en gang daglig

Med dette oppsettet er det god trådløs dekning i hus 2, mens det kun er dekning i 2.etasje i hus1.

Alt utstyret som er brukt er egentlig beregnet for innendørs bruk så man bør pakke det inn i plast etc. Garantien gjelder da heller ikke.

Vi har hatt en del innkjøringsproblemer med dette oppsettet. Det første problemet var at WET54Gen koblet til andre sendere enn den det skulle. Dette kom av at det fikk inn signaler fra disse. En løsning på dette er å skjerme antennen til WET54Gen slik at denne ikke blir påvirket. Problem 2 var at nettet var ustabilt. Dette ble løst med timerkontaktene for å tvinge en restart. Undervurder heller ikke hvor lang tid det faktisk tar å sette opp slikt utstyr. WET54Gen har ikke DHCP server så den kan være litt knotete å sette opp første gangen. Spør eventuellt her i forumet igjen så sparer du nok litt tid! thumbup.gif

la7dfa-com's forslag er vel så godt, men antennene til WRT54GLen er dyrere og samtidig må routeren settes opp med 3.parts firmware, noe som øker vanskelighetsgraden litt. Det må også være fri sikt mellom de to husene.

Dette gjelder for Hipers forslag også.

Basert på at husene er et par 100 meter fra hverandre, med en høydeforskjell på 20m-> . Besteforeldrene mine bor "øverst", og det eneste de bruker nettet til er mail, betaling, skrive av strømmen osv. Ikkeno heavy greier for å si det sånn :) Det gjør vel heller ikke Onkelen min som bor "nederst", det går i det samme, men ettersom ungene blir eldre blir det sikkert mer spill o.l. Den eldste er på 7 eller 8 år.

Mvh

Øyvind

Endret av DJ Ovin
Lenke til kommentar

jada veldig enig i at la7dfa sin losning er veldig stabil og bra, men jeg hadde litt start problemer med den losningen, nettet ville ikke vere oppe lenger enn ca 10 min for det hengte seg, ja dette var med ny firmware. Det er vel egentlig mine egne erfaringer som gjor at jeg anbefaler det jeg gjor, veldig enkelt og ikke minst stabilt!

*engelsk tasteoppsett her :thumbdown:

Lenke til kommentar

Limer inn en mail jeg fikk fra pappa nå:

Prosjekt lokalt nettverk

Hensikt:

Skape et loklat nettverk mellom to naboer for å spare accessutgifter til internett.....samt muligheter for overvåkning med webcam

Det er ca. 300 meter fri sikt mellom husene - det er ca. +50 høydemeter forskjell fra hus 1 til hus 2

Hus 1 (onkel)

Dette huset har ADSL fra Eidsiva med eget modem derfra - kun en utgang...

1 stk. CNet Wireless-G Access Point 54 Mbps 802.11g, WPA/WPA2, WDS - kr. 395,-

1 stk. CNet Outdoor Omnidir. Antenna 8 dBi 2.4GHz, N-jack kontakt - kr. 650

1 stk. CNet Antenna Cable 5m N-han til RP-SMA-hun - 395,-

Hensikt:

Ruteren har to antenner. Lar den ene være på for å få innendørs dekning. Setter en rundståleantenne på mønet - for å nå hus nr. 2 - samt skape dekning i uthuset for et trådløstweb-cam for overvåkning av dyr i fjøset ved kalving. Høyde på Hovedbygning med antenne er ca. 7 meter. Avstand til låve er ca. 50 meter. Ved behov for flere 10/100 Eternettpunkter inne kan jeg kjøpe en CNet Switch 8P 10/100 til 195,- kroner

Hus 2(Bæssan)

1 stk. CNet Wireless-G Access Point 54 Mbps 802.11g, WPA/WPA2, WDS - kr. 395,-

1 stk. CNet Outdoor Directional Antenna 9 dBi 2.4 GHz, N-jack kontakt - kr. 695,-

1 stk. CNet Antenna Cable 8m N-han til RP-SMA-hun - kr. 495,-

Hensikt:

Ruteren har to antenner. Dene ene lar jeg være på for å skape innendørs dekning. Den andre bytter jeg altså ut.. må nok ha så mye som 8 meter ledning for å komme til veggen som vender mot hus nr. 1. Hadde tenkt meg å plassere ruteren ved siden av PCen - men kan vel finne en alternativ plass hvis 8 meter antenne ledning gir for mye signaltap??

Totale kostnader: 3025,-

Her får dere litt mer innsikt i hva han har tenkt med det, og litt mer nøyaktige mål. Men jeg tror vi kan få det billigere enn dette bare vi ser på andre nettbutikker! Komplett pleier ikke være den billigste..

Øyvind :)

EDIT: 8m kabel gir vel ikke for mye signaltap, gjør det vel?

Endret av DJ Ovin
Lenke til kommentar

Vote faktisk! :D

Det faren din har skrevet i din ovenforstående post fungerer ikke.

Antar at dere tenker på Cnet CWR-854...denne bruker begge antennene. En for å sende og en for å motta.

Det dere kan gjøre er å bruke Linksys WRT54GLen. Denne kan switches til kun å sende og motta med en antenne så da anter jeg også at den kan bruke begge antennene til dette samtidig.

Noen kunne kanskje bekrefte dette?

Videre mener jeg, selverfart, at det å bytte programvaren på Linksysen og sette inn DD-WRT og kjøre WDS på disse er vel så vanskelig som mitt oppsett.

Litt avhengig av avstanden, tror jeg at jeg ville gått for to av de Cnetene dere tenker på, og satt disse i WDS...med mindre dere vil ha en hellsikens ilddåp! :p

Altså nytt forslag:

To Cnet CWR'er: 2*314,-

Fire 6dbi antenner: 400,- (Clas Ohslon)

Kontakter til å tvinge restart; 85,-(Clas Ohlson)

Mener at dette skal gi ok link ut til et par hundre meter sånn cirka.

Jeg vet ikke årsaken til at boksene trenger en restart, men tror det kommer av at boksene trenger å resette flashminnet eller at de blir overopphetet (selv om jeg tviler på det sistnevnte..)

Som dere ser ovenfor er det to routere jeg foreslår. Årsaken er at da får dere med 4 Lan porter slik at dere slipper å evt kjøpe inn en switch. IP-kameraer er vel ofte med TP-kabel tilknytting?

Altså for å løse dette må dere sette den ene Cneten opp som en trådløs switch.

Oppsettet for dette er relativt enkelt. Det skal ligge på forumet, evt så har jeg en liggende...et sted.

Edit: Jo, 8m signalkabel gir mye tap! Det skal være angitt, men jeg antar det er på ca 3dbi avhengig av kvaliteten på kabelen.

Edit2: Innen de barna er blitt store og begynner å spille action spill har det kommet ny teknologi som erstatter alle ovenfornevnte system. Ingen av de har mer en 54mbit båndbredde, som i praksis gir 22,5 mbit. Kjører dere WDS blir denne igjen halvert.

Edit3(?!): Stiller meg kritisk til at man kan sette på så store antenne som Hiper foreslår når man skal kjøre WDS. Disse antennene har så høy front to back ratio at man ikke vil få trådløs dekning i hele huset.

Endret av kahorn03
Lenke til kommentar

Jeg tar meg friheten til å sitere la7dfa-com fra en pm:

"dB er skalaen man bruker generelt for å angi forsterkning eller demping. Hvis man dobler effekt eller spenning vil den øke med 3dB (ikke '3dBi eller 3dBm').

dBi er antennegain i forhold til en isotropisk antenne (en kule som stråler i alle retninger).

(alle virkelige antenner har høyere gain enn en isotropisk)

dBd er antennegain i forhold til en dipolantenne. En dipol er en reell antenne og blir derfor mye brukt som målestandard blant radioamatører. En isotropisk antenne finnes bare i teorien (0dBd = 2,15dBi)

dBm er effekt i forhold til 1mW http://en.wikipedia.org/wiki/DBm"

Hva angår antenner på denne avstanden, så bruker jeg to 6dbi rundstråle antenner i den ene enden og en 6dbi retningsbestemt i den andre.

Dette gir en 54Mbit link.

Bruker du rundstråle antenner i begge ender (noe du nesten må for å få trådløs dekning i hele huset i begge ender) så får nok ikke du full hastighet.

Det du kan gjøre er å sette en 6dbi retningsbestemt foran et sted i huset du ønsker trådløs dekning, pga front to back ratioen...

Har ikke testet dette, men det skal fungere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...