moestue Skrevet 2. juli 2007 Del Skrevet 2. juli 2007 Kjøper meg Mac til høsten og trenger et bilderedigeringsprogram samt workflow opplegg. Hva regnes for å være best? Står mellom Adobe Lightroom, Apple Aperture og Bibble Light/Pro. Rent prismessig kommer jo Bibble best ut da, men hvordan funker det på mac? Lenke til kommentar
Autoxave Skrevet 5. juli 2007 Del Skrevet 5. juli 2007 Lightroom og Aperture kniver vel om 1 .plassen etter det jeg har lest i diverse forum. Vet ikke hvordan Bibble funker til Mac. Lenke til kommentar
moestue Skrevet 5. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 5. juli 2007 Okey. Får Aperture for 750 kr ca.. Lenke til kommentar
JohnMerrick Skrevet 6. juli 2007 Del Skrevet 6. juli 2007 Bibble har egne versjoner for Windows, Linux og Mac OS X, så det skulle ikke være noe problem... Aperture skal visstnok være et veldig fint program, men vær oppmerksom på at det er veldig ressurskrevende... Om det er en Mac Pro du kjøper skulle det vel ikke være noe problem (men legg merke til at programmet av en eller annen grunn krever 2 GB minne på Mac Pro), men er det f.eks en Mac Mini eller en av de enkleste laptoppene bør du kanskje revurdere... Lenke til kommentar
ahaf Skrevet 6. juli 2007 Del Skrevet 6. juli 2007 Kjøper meg Mac til høsten og trenger et bilderedigeringsprogram samt workflow opplegg. Hva regnes for å være best? Står mellom Adobe Lightroom, Apple Aperture og Bibble Light/Pro. Rent prismessig kommer jo Bibble best ut da, men hvordan funker det på mac? 8990428[/snapback] Alle programmene kan jo prøves før du kjøper, så det er bare å laste ned, installere og teste. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 6. juli 2007 Del Skrevet 6. juli 2007 Okey. Får Aperture for 750 kr ca.. 9011514[/snapback] Da burde valget være enkelt. Aperture. Tom Lenke til kommentar
moestue Skrevet 6. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 6. juli 2007 Kjøper mac pro ja Lenke til kommentar
Upsaker Skrevet 9. juli 2007 Del Skrevet 9. juli 2007 Aperture til 750,- må du slå til uansett om du skal bruke det eller ikke. Det er litt avansert, men jeg anbefaler deg å prøve å sette deg ordentlig inn i det, så kommer du ikke til å bruke andre programmer. Sammen med en Mac Pro kommer det til å gå så det suser. Funnet ut hvilken Mac Pro-modell du skal kjøpe? Samler opp penger til å kjøpe meg en selv om noen måneder Lenke til kommentar
Patrol_33 Skrevet 10. juli 2007 Del Skrevet 10. juli 2007 Driver nå i ferien å prøver ut Aperture, LR, Bibble og DXO, Det som jeg har kommet fram til nå er. Bibble og DXO sikkert helt ok RAW-konvertere men ikke noe for å holde styr på bildene. Aperture og LR begge er bra programmer. Aperure er det som er enklest, nesten like enkelt som iphoto på katalogisering og redigering. Det som gjorde at jeg valkte bort Aperture med en gang var at alt av bilder ble importert i en fil. - dårlig løsning - får en fil som er gigantisk. - gjør det komplisert med backup. - Hva gjør du når HD er full. - Etter av jeg hadde importert bildene mine fra i år som ligger på laptop ble filen på 8GB. Ser for meg at det kan bli et problen å gå over til et annet program senere. LR er det eneste alternativet som jeg ser det. LR holder styr på bildene uten å importere eller ødelegge eksisternede filstruktur. Kan flytte bilder fra Laptop over på ekstern HD uten problemer. LR har 90% av de redigeringsfuksjonene jeg trenger + noen nye som jeg prøver å finne ut av. og en RAW-konverter som jeg synes er kjempe. Lenke til kommentar
Upsaker Skrevet 10. juli 2007 Del Skrevet 10. juli 2007 Jeg ser helt klart "problemet", men jeg ser for meg Aperture mer som et program man importerer bilder til, jobber med de i noen dager og eksporterer de bildene man skal bruke til noe. Til ren bildetitting bruker jeg Adobe Bridge CS3, syns det er genialt til akkurat det. Lenke til kommentar
Autoxave Skrevet 10. juli 2007 Del Skrevet 10. juli 2007 Her er en link til en sammenligningstest mellom Aperture 1.5 og Lightroom 1.0 http://www.macworld.com/2007/06/features/d...kroom/index.php Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå