Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Konflikt etter salg av bil


citronen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fint om du beskriver hvordan han er; alder, utseende osv. Alltid spennende :)

 

Edit: Dette har hendt med broren min også, fikk tilsendt en regning av bilkjøper, men sendte regnineng tilbake med skriv om at "selges som står" osv. Det ordnet seg.

Endret av Hazzie88
Lenke til kommentar
Har man opplysningsforpliktelse? Trodde at om man skrev "bilen taes som den er" så er selger 100% sikkra.

9064252[/snapback]

 

 

Kjøpsloven :

§ 19. Ting solgt « som den er ». Auksjonssalg

 

(1) Selv om tingen er solgt « som den er » eller med liknende alminnelig forbehold, foreligger mangel når

(a) tingen ikke svarer til opplysninger som selgeren har gitt om tingen, dens egenskaper eller bruk og som kan antas å ha innvirket på kjøpet,

(b) selgeren ved kjøpet har forsømt å gi opplysning om vesentlige forhold ved tingen eller dens bruk som han måtte kjenne til og som kjøperen hadde grunn til å rekne med å få, såframt unnlatelsen kan antas å ha innvirket på kjøpet, eller

© tingen er i vesentlig dårligere stand enn kjøperen hadde grunn til å rekne med etter kjøpesummens størrelse og forholdene ellers.

 

Forbrukerkjøpsloven :

 

§ 17. Ting solgt « som den er ». Auksjonssalg

 

Selv om tingen er solgt « som den er » eller med lignende alminnelig forbehold, foreligger det en mangel

a) når tingen er i dårligere stand enn forbrukeren med rimelighet hadde grunn til å forvente på bakgrunn av forbeholdet, kjøpesummens størrelse og forholdene ellers, eller

b) når det foreligger forhold som nevnt i § 16 første ledd bokstav b eller c.

 

Selges brukte ting på auksjon hvor forbrukeren har anledning til å være til stede, gjelder reglene i første ledd tilsvarende så langt de passer.

 

 

§ 16. Mangel

 

Tingen har en mangel dersom

b) selgeren ved kjøpet har forsømt å opplyse om forhold ved tingen eller dens bruk som han eller hun burde kjenne til, og som forbrukeren hadde grunn til å regne med å få, dersom unnlatelsen kan antas å ha virket inn på kjøpet

c) den ikke svarer til opplysninger som selgeren i sin markedsføring eller ellers har gitt om tingen eller dens bruk, dersom selgeren ikke viser at opplysningene før kjøpet er rettet på en tydelig måte, eller at de ikke kan ha innvirket på kjøpet

Lenke til kommentar
Har man opplysningsforpliktelse? Trodde at om man skrev "bilen taes som den er" så er selger 100% sikkra.

9064252[/snapback]

§ 17. Ting solgt « som den er ». Auksjonssalg

 

Selv om tingen er solgt « som den er » eller med lignende alminnelig forbehold, foreligger det en mangel

a) når tingen er i dårligere stand enn forbrukeren med rimelighet hadde grunn til å forvente på bakgrunn av forbeholdet, kjøpesummens størrelse og forholdene

 

Fyren ringte å sa at han tok den - da har HAN VALGT å ikke prøve ut forholdene før kjøp.

 

Karen på lensmannskontoret tok tak i bunken med mailer og kontrakta. Etter det har jeg ikke hørt noe mer, men - jeg regner med å ha styrka min side av saken flere hakk ved at jeg leverte inn klagen først.

 

Haggbard_

Lenke til kommentar

Så lenge du ikke visste at det var noe feil med fjærene så går du fri her, det er min oppfatning, men hadde du f.eks fått mangel på knekte fjærer på PKK så ville det stilt seg annerledes.

 

Så han har faktisk rettigheter han også, til tross for at du har kontrakt som sier noe annet.

Lenke til kommentar
Kjøpsloven :

§ 19. Ting solgt « som den er ». Auksjonssalg

 

(1) Selv om tingen er solgt « som den er » eller med liknende alminnelig forbehold, foreligger mangel når

(a) tingen ikke svarer til opplysninger som selgeren har gitt om tingen, dens egenskaper eller bruk og som kan antas å ha innvirket på kjøpet,

(b) selgeren ved kjøpet har forsømt å gi opplysning om vesentlige forhold ved tingen eller dens bruk som han måtte kjenne til og som kjøperen hadde grunn til å rekne med å få, såframt unnlatelsen kan antas å ha innvirket på kjøpet, eller

© tingen er i vesentlig dårligere stand enn kjøperen hadde grunn til å rekne med etter kjøpesummens størrelse og forholdene ellers.

9064461[/snapback]

Spørsmålet her blir vel om de feil og mangler kjøper påpeker er noe selger burde kjenne til eller om det gjør bilen i vesentlig dårligere stand enn det man kunne regne med i forhold til prisen. Jeg har ikke peiling på biler, men om dette hadde dreid seg om en knust frontrute så ville nok kjøper hatt rettighetene på sin side, fordi dette burde selger opplyst om. Siden du ikke er noen proff bilselger tror jeg neppe noen vil forvente at du skal vite at fjærene er slitt. Du gir jo heller ikke inntrykk av at bilen er helt uten mangler i kontrakten, men presiserer derimot at den ikke er testet og må EU-godkjennes. Da kan det vel neppe sies at bilen er i dårligere stand enn det kjøperen hadde grunn til å regne med.

 

Men når kjøperen har vært så dum å komme med trusler så skusler han bort alle sjanser han noen sinne har hatt. (Så lenge du har truslene skriftlig.) Og jeg syns det er kjempebra at du har politianmeldt ham, man skal ikke kunne true folk med å skjære opp dekkene deres!

Lenke til kommentar

Du skriver at den trenger eu-kontroll, og at den "selges som den står"

Mao. burde ikke han kjøpe den usett.. Om han er er normal person igrunn. Det skal da være en veldig spesiell skjelden bil, eller en usaklig bra pris.

Om han derimot som antydet tidligere i tråden, er en liten hai, som lever av å lure folk, kjøper han slike biler usett.

 

Stå på ditt, håper og tror dette går din veg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...