citronen Skrevet 2. juli 2007 Del Skrevet 2. juli 2007 For to dager siden ble jeg oppringt av en kar fra Østfold. Han hadde sett annonsen på finn, og sa at han kjøpte bilen usett. Etter en time ringte han tilbake og sa at han ville komme å hente den dagen etter. Jeg skrev ferdig en kontrakt, hvor det står: Kontrakt:Selger bekrefter at bilen er fri for økonomiske heftelser. Bilen er fri for mangellapp – men den må EU-godkjennes. Det er skilter på bilen. Det er rustangrep på høyre hjulbue bak. Servicehefte bekrefter vedlikehold, men selger tar ikke på seg noe videre ansvar. Det er ikke lagt frem noe testresultat, bilen selges som den står, 01.07.2007 klokken ___________________. Bilen ble kjøpt usett, 29.06.2007 per telefon. Kjøper er gjort klar over at bilen ikke er forsikret ut over dette tidspunkt. Selger plikter i følge loven å levere inn melding om eierskifte til Vegvesenet innen 3 dager. Fyren la til at han var oppkjøper, og tjente penger på kjøpe og selge mondeoer. 6 stykker siden nyttår sa han. Vell; I dag begynte problemene. Jeg fikk en mail hvor det sto at han skulle ha 5000 kr til reperasjoner - særlig utbedring av fjærer osv. Han skriver i slutten av mailen at han vurderer å lage sak ut av det, - og at jeg burde passe meg. For å være helt ærlig blir jeg ikke særlig skremt, men - jeg har bedre ting å gjøre i sommer enn å kjempe en kamp med papirer. Hva burde jeg gjøre? Gjøre som han sier eller belage meg på forliksråd? Har han rett i noen av kravene han stiller, eller er dette bare biloppkjøpernes måte å tjene enda mer penger? Lenke til kommentar
Anterialis Skrevet 2. juli 2007 Del Skrevet 2. juli 2007 Ettersom det står "bilen selges som det står", har du ikke noen forpliktelser etter kjøpet er gjort. Anbefaler uansett å laste ned kontrakter på sider som naf.no ol. da disse inneholder det som burde være med i en kontrakt. Lenke til kommentar
Frekkas Skrevet 2. juli 2007 Del Skrevet 2. juli 2007 Såfremt du ikke har gitt mangelfulle eller uriktige opplysninger gjenstanden, har du forsåvidt ditt på det tørre jf reglene kjøpsloven. Lenke til kommentar
Marzo Skrevet 3. juli 2007 Del Skrevet 3. juli 2007 (endret) Hvis personen skulle ha kjøpt mer enn en bil brukt tildligere, som han selv sier, burde han visst at det ikke nytter å komme tilbake med slikt i etterkant. Særlig når kontrakt med "selges som den står" er underskrevet. Hvis bilen er gammel og fjærene er normalt slitte av bilens alder spørs det hvor mye erfaring denne personen har av bruktbilkjøp av private, da brukte biler faktisk er brukte! Slikt er helt opp til han å undersøke før handel. En bil som har rullet 200 000km vil under normale omstendigheter få en del utgifter på slitedeler. Ingen hokus pokus! Følg heller opp det han skriver i mailen, at du bør passe deg. Trussel? Skulle han lage en sak ut av det ville han ikke kommet så langt med det. Med mindre det er lagt til noen smutthull i kontrakten som du ikke har opplyst om? Egentlig kan du bare ignorere mailen og evt telefoner fra personen og glemme det hele. Han har ikke noe han skulle ha sagt! Hans problem! Nå kjenner jeg ikke til bil eller omstendigheter osv men brukt noen eksempler her. Skriv enten en spydig mail tilbake med samme useriøsitet som han har brukt mot deg, eller skriv et saklig svar tilbake hvor du ber han henvise til hvilke lover/punkter i kontrakten som gjør at han har krav på 5000,- til. Endret 3. juli 2007 av Marzo Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 3. juli 2007 Del Skrevet 3. juli 2007 1. Selg *aldri* bilen til slike typer, det er å be om problemer. 2. Ikke gi etter kravet hans for han har ingen lovhjemmel til kreve noe som helst. 3. Om han ønsker å prøve det for forliksrådet så la ham gjøre det, du har alt og vinne på det. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 3. juli 2007 Del Skrevet 3. juli 2007 (endret) Han kommer kanskje til å prøve seg med at det ikke sto eksplisitt hva som var galt med bilen, men det ser ut som du har tatt forbehold nok i massevis i retning av at denne bilen er et gammelt skrammel. EDIT: Det er kanskje dette han har tjent penger på - kjøpe biler usett og så lure og true seg til penger fra selger etterpå. Seks stykker så langt i år, sørg for at du ikke blir den syvende. Endret 3. juli 2007 av Isbilen Lenke til kommentar
Anterialis Skrevet 3. juli 2007 Del Skrevet 3. juli 2007 Skriv enten en spydig mail tilbake med samme useriøsitet som han har brukt mot deg, eller skriv et saklig svar tilbake hvor du ber han henvise til hvilke lover/punkter i kontrakten som gjør at han har krav på 5000,- til. 8991223[/snapback] Ikke skriv et useriøst brev tilbake, skriv et seriøst brev som quotens nederste del sier. Da har du en bedre sak om det skulle skje noe senere. At han truer deg og er useriøs, svekker hans troverdighet om det blir tatt opp i et forliksråd. Lenke til kommentar
Spartan Skrevet 3. juli 2007 Del Skrevet 3. juli 2007 (endret) Dette høres ut som lureri. En "proff" oppkjøper vet hvordan han skal kjøpe og selge bil ellers ville han ha vært konkurs for lenge siden. Endret 3. juli 2007 av Spartan Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 3. juli 2007 Del Skrevet 3. juli 2007 En proff bruktbilsvindler derimot, vil gjøre akkurat dette her for å tjene mest mulig penger både på kjøpet og videresalget. Dette høres ut som er noe han har gjort før, for å si det sånn . Lenke til kommentar
Marzo Skrevet 4. juli 2007 Del Skrevet 4. juli 2007 Spør om han er klar over han vil komme til å måtte legge frem skatteavdrag for gevinsten ved salg av så mange biler pr år! Nei helt seriøst ville jeg latt være å svare ham å sansynligvis ikke hørt noe mere fra ham. Skulle du gjøre det la han prøve.. Han har ingenting på deg uansett! (noe de fleste oppegående mennesker forstår) Lenke til kommentar
citronen Skrevet 7. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 7. juli 2007 Han gikk akkurat fra 5.000 kr til 2.500, og det kom klinkende klart frem at hvis jeg ikke betalte - så ville jeg kanskje møte min egen bil med oppskjærte dekk. Hvis jeg derimot betalte - skulle han være fornøyd og se seg ferdig med hele hendelsen. Tror jeg bare anmelder ham med en gang. Printer mailene og tar med telefon loggen til politiet, - så kan de ta mølla fremover. Og ja Marzo - jeg ringer skatteetaten på mandag. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 7. juli 2007 Del Skrevet 7. juli 2007 Dette blir spennende. Hold oss oppdatert. Lenke til kommentar
Fritz0r Skrevet 7. juli 2007 Del Skrevet 7. juli 2007 hva slags idiot er dette? Håper han får så det smeller etter, og true med og skjære opp dekkene er ikke noe en burde true med. Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 7. juli 2007 Del Skrevet 7. juli 2007 Utpressing, trussler og svindelforsøk... Med alle de bevisene du har så håper jeg at politiet tar dette på alvor, og ikke bare putter de i en skuff med den unnskyldningen at de ikke har kapasietet til å etterforske dette. Lenke til kommentar
-Shark- Skrevet 7. juli 2007 Del Skrevet 7. juli 2007 Spennende, hold oss oppdatert etter hva denne Idioten holder på med. Slike folk burde ikke få kjøpe og selge biler. Lenke til kommentar
Anterialis Skrevet 8. juli 2007 Del Skrevet 8. juli 2007 Hva er statusen? Som de andre sier, veldig interessant og behjelpelig for oss andre (om slike ting skulle skje oss) om du poster hva som skjer fremover =) Takk på forhånd! Lenke til kommentar
Marzo Skrevet 9. juli 2007 Del Skrevet 9. juli 2007 Har denne mannen lov å bevege seg ut blandt folk? Høres noe forstyrret ut. Ikke tenk på det en gang, anmeld med en gang! Du kan velge å si det til han enten før eller i etterkant at du har lagt inn anmeldelse med alle bevis, å se hvilken reaksjon han har. Kanskje si du allerede har gjort det rett før du skal gå å gjøre det (få han til å svette litt) bare for å se om han faktisk er så forstyrret som det virker som eller om han innser han ikke kom videre i dette forsøket. Men personlig ville jeg ikke latt han slippe unna og levert anmeldelse uansett! Lenke til kommentar
-Petter- Skrevet 9. juli 2007 Del Skrevet 9. juli 2007 Dette vil jeg ha i Mine Innelgg! Tenkte akkurat det samme som bruktbilen når jeg leste innlegget ditt, viss han har tjent masse penger på mondeoer, så er det for han har gjort det samme mot alle de andre han har kjøpt av Og STAKKARS kunder Vil gjerne vite hva som har skjedd nå, har du anmeldt? Lenke til kommentar
monzilla Skrevet 9. juli 2007 Del Skrevet 9. juli 2007 Hiver meg på her. Dette er utpressing. Anmeld fyren for trusler. Dette hadde ikke jeg tålerert for å si det mildt sagt. Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 9. juli 2007 Del Skrevet 9. juli 2007 Tror jeg bare anmelder ham med en gang. Printer mailene og tar med telefon loggen til politiet, - så kan de ta mølla fremover. Og ja Marzo - jeg ringer skatteetaten på mandag. 9021156[/snapback] Bra. Du får holde oss orientert framover Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå