UnZane Skrevet 2. juli 2007 Del Skrevet 2. juli 2007 Har en helt ok maskin, som ikke er overklokket what so ever. Men de siste dagene funker det ikke å spille, maskinen låser seg totalt. Har prøvd å flytte litt på viftene, for er rimelig sikker på at varmen er problemet, men uten å ha fått til noe. Nå har jeg faktisk artifacts når jeg sitter og skriver innlegget her :s Oppsettet er: Intel core 2 duo E6400 med stock kjøler XFX 8800 GTS 2gb ram, uviss type 400gb samsung 200gb samsung 80gb western Hadde jeg visst hvordan jeg postet bilde av kabinettet, kunne jeg vist kjølingen, men.. Får prøve å forklare.. Har en 120mm som drar inn luft nederst i front, over de tre diskene og videre inn. Har en 80mm i sidedøren som også blåser inn. Har en 80mm øverst bak som drar inn mot cpu. En 80mm over den igjen som drar ut. Samt en 120mm i psu som drar ut. Temp i BIOS etter HL2 er: CPU 59 Mb 53 Mb2 43 ICH (?) 78! MCH (?) 46 Noen tips? Vurderer å bytte kjøler på cpu i morgen, men bare om det er noen vits. Det som plager meg er at det virker jo som om det er skjermkortet som blir for varmt, var det ikke innstillinger for det før, så man kunne justere den viften manuelt? Finner de ikke etter at jeg fikk Vista. Lenke til kommentar
Frysning Skrevet 2. juli 2007 Del Skrevet 2. juli 2007 Hvis dette er temperaturer etter en heftig runde med gaming er det faktisk ikke så gale. Lenke til kommentar
AnaXyd Skrevet 2. juli 2007 Del Skrevet 2. juli 2007 ICH'en så jo litt ille ut da. Hvis jeg ikke tar helt feil, er dette spenningsregulatorer rundt CPU'en? Det er ikke såå ille, men det kan godt bli litt kaldere for dem! Lenke til kommentar
Frysning Skrevet 2. juli 2007 Del Skrevet 2. juli 2007 Du skulle hatt en kjøler på GPU som ånder-ut bak maskinen. Hvis den da ikke gjør det, kjenner ikke til GPUen. Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 2. juli 2007 Del Skrevet 2. juli 2007 Hva slags strømforsyning har du? Det kan være den rett og slett ikke klarer mer når alt trekker mye strøm samtidig. (skjermkort, vifter , CPU osv.) Lenke til kommentar
UnZane Skrevet 2. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 2. juli 2007 Den gjør det, blåser rett ut bak maskinen.. Er en sinnsyk kjøler på kortet. Nå er artifactsene borte, men jeg tør ikke prøve å spille.. Lenke til kommentar
UnZane Skrevet 2. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 2. juli 2007 Hva slags strømforsyning har du? Det kan være den rett og slett ikke klarer mer når alt trekker mye strøm samtidig. (skjermkort, vifter , CPU osv.) 8990230[/snapback] Har en av ukjent merke, men den skal være kraftig nok.. Mener den er 550 watt. Kjøpte den ny når jeg kjøpte skjermkortet. Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 2. juli 2007 Del Skrevet 2. juli 2007 (endret) Har en av ukjent merke, men den skal være kraftig nok.. Mener den er 550 watt. Kjøpte den ny når jeg kjøpte skjermkortet.8990241[/snapback] Det som er interessant er jo hvor mange ampere den leverer. Men en på 550W bør jo klare det. Endret 2. juli 2007 av NgZ Lenke til kommentar
Hakkebakk Skrevet 2. juli 2007 Del Skrevet 2. juli 2007 Hva slags strømforsyning har du? Det kan være den rett og slett ikke klarer mer når alt trekker mye strøm samtidig. (skjermkort, vifter , CPU osv.) 8990230[/snapback] Har en av ukjent merke, men den skal være kraftig nok.. Mener den er 550 watt. Kjøpte den ny når jeg kjøpte skjermkortet. 8990241[/snapback] Kan det være Q-tech? Har ikke hørt så mye positvt om det merket.. Lenke til kommentar
marsboer Skrevet 2. juli 2007 Del Skrevet 2. juli 2007 (endret) Hvis du får artefacts så er det skjermkortet garantert. Sjekk at kjøleren sitter ordentlig og at viften går rundt. I tillegg kan det være poweret, men lite trolig at det "plutselig" blir for lite power. Sjekk også at hastighetene på kortet er de korrekte ihht spesifikasjonene. Endret 2. juli 2007 av marsboer Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 2. juli 2007 Del Skrevet 2. juli 2007 Sjekk at kjøleren sitter ordentlig og at viften går rundt. I tillegg kan det være poweret, men lite trolig at det "plutselig" blir for lite power. Sjekk også at hastighetene på kortet er de korrekte ihht spesifikasjonene.8990337[/snapback] Er enig i at artifacts peker mot skjermkort, men det er fullt mulig at psuen "plustelig" leverer for lite. Den kan gi for lite strømt til vifter slik at noe går varmt, eller den kan ligge helt på grensen til en disk spinner opp og den blir overbelastet. Lenke til kommentar
AnaXyd Skrevet 2. juli 2007 Del Skrevet 2. juli 2007 Artifacts skyldes rambrikkene på skjermkortet i de fleste tilfellene. Eller, jeg tror ikke det går ann å få artifacts på noen annen måte enn dette. Hva med å installere Speedfan, kjøre en liten stress på pc'n din og se hvordan spenningene oppfører seg i programmet? Hvis de dropper veldig mye (2v er mye) så er det vel strømforskyningen som ikke leverer bra nok. Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 2. juli 2007 Del Skrevet 2. juli 2007 Du kan prøve med motsatt vei på viftene dine. Du kan også bytte ut viftene med noen kraftigere vifter. Har selv 4 Noctua NF-R8 80mm vifte og 2 Noctua NF-S12-1200 120mm Vifte. De flytter mye luft og støyer lite. Lenke til kommentar
smy Skrevet 2. juli 2007 Del Skrevet 2. juli 2007 fix det sommer kjøling ? siden dør av + bordvifte fix alt Lenke til kommentar
UnZane Skrevet 2. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 2. juli 2007 Nå har problemet faktisk forverret seg.. Fikk ikke engang startet HL2 nå, maskinen bare låste seg når jeg skulle starte det opp. Temperaturen nå er ved idle : cpu 63 mb 55 mb2 43 i/o 81 memory controller 48 :s Lenke til kommentar
РЦП-88 Skrevet 3. juli 2007 Del Skrevet 3. juli 2007 prøv et annet skjermkort. Jeg hadde samme problem. Artifacts de merkeligste steder osv... Ellers rens pcen for støv og håp på det beste Lenke til kommentar
AnaXyd Skrevet 3. juli 2007 Del Skrevet 3. juli 2007 Dette tyder nok på ett defekt skjermkort.. Ta ut skjermkortet ditt, og prøv med ett annet. Sjekk med det samme skjermkortet ditt om det har løsnet noe av kjølingselementer o.l. Lenke til kommentar
Fumle Skrevet 3. juli 2007 Del Skrevet 3. juli 2007 Har en 120mm som drar inn luft nederst i front, over de tre diskene og videre inn.Har en 80mm i sidedøren som også blåser inn. Har en 80mm øverst bak som drar inn mot cpu. En 80mm over den igjen som drar ut. Samt en 120mm i psu som drar ut. 8990151[/snapback] Burde ikke alle viftene på baksiden av kabinettet blåse ut Lenke til kommentar
UnZane Skrevet 5. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 5. juli 2007 Nå har jeg byttet kjøling på cpu, montert flere nye kabinettvifter osv, uten at det hjalp. Men la merke til at psu er vanvittig varm, kan det være den som holder på å ta kveld? Det virker som om den varmer noe sinnsykt! Nå skal jeg la maskinen ligge på gulvet med åpen sidedør over natten, så jeg kan sjekke om det virkelig er den som blir så varm.. Lenke til kommentar
Frysning Skrevet 5. juli 2007 Del Skrevet 5. juli 2007 Hmm mulig, har du for mye stuff i dataen i forhold til størrelsen på PSU? (W) Går viften i PSU som den skal? Personlig har jeg byttet ut kjølingen på PSUen min, med to veldig stille vifter fremfor en som bråker noe sykt. Mindre kjøling er det, men siden jeg belaster den veldig lite iforhold til maks har jeg ikke hatt noe problem med det. Overvåket volt og temp i lengre tid før jeg turte å forlate den startet. Se i BIOS om spenningen er som de skal? Jeg stakk også hånden inn i dataen for å kjenne, ikke litt lunk en gang på PSUen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå