DoReMi Skrevet 2. juli 2007 Del Skrevet 2. juli 2007 Hei! Lurer på hva disse forskjellige benevnesene betyr og hva de gjør med høytallerne! Crossover? Lp? Hp? Har nå høytallerne på Hp, dette har vel ikke noe med motstanden elns? Crossover skjønner jeg ikke helt hva den gjør med lyden? Alt dette er slike innstillinger på forsterkeren! Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 2. juli 2007 Del Skrevet 2. juli 2007 Crossover = Delefilter/delefrekvens. HP = Høypass LP = Lavpass Sier noe om hvilke frekvenser som blir sluppet gjennom filtre. Lenke til kommentar
DoReMi Skrevet 2. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 2. juli 2007 Ok, men hva har dette å si på lyden i bilen, skjønte egentlig ikke noe mer utenom hva forkortelsene stod for! Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 2. juli 2007 Del Skrevet 2. juli 2007 Ta for eksempel ett basselement. Dette skal kun spille av lave frekvenser (bass). Da sender man signalet gjennom et LP-filter (lavpass) slik at kun bassen slipper gjennom. På diskantene må man ta bort bassen for at de ikke skal bli sprengt til h%! Da sender man signalet gjennom et HP-filter (høypass). Lenke til kommentar
DoReMi Skrevet 2. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 2. juli 2007 Takk, det forklarer det meste Syns de donka litt vel jævlig når jeg hadde komponentsettet lp Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 2. juli 2007 Del Skrevet 2. juli 2007 Et komponentsett har vel egne filtre så man slipper å sette filter på forsterkeren? Evt. sette forsterker til AP (all-pass). Lenke til kommentar
DoReMi Skrevet 2. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 2. juli 2007 Ja, i he ta delefilteret, men har ingen sånn av å på knapp der! Så når jeg har lp på forsterkeren så dunker de bare noe ekstremt, og på off, så mister jeg all diskanten og de spiller veldig lavt! Lenke til kommentar
onkeljan Skrevet 3. juli 2007 Del Skrevet 3. juli 2007 Ja, i he ta delefilteret, men har ingen sånn av å på knapp der!Så når jeg har lp på forsterkeren så dunker de bare noe ekstremt, og på off, så mister jeg all diskanten og de spiller veldig lavt! 8990456[/snapback] For all del ikke sett på lowpass fordi du har delefiltre. sett på high pass på frontsett om du har sub, hvis ikke bruk all pass på frontsettet. på sub bruk alltid lowpass. Lenke til kommentar
DoReMi Skrevet 3. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 3. juli 2007 Har Hp på høytallerne nå, men på suben så står det bare 15hz og 30hz, verken lp eller hp, så hva ska l jeg bruke der? Og hva gjør egentlig den der crossoveren? Lenke til kommentar
Defus Skrevet 3. juli 2007 Del Skrevet 3. juli 2007 Det er ikke subsonic filter du tenker på? Lenke til kommentar
DoReMi Skrevet 3. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 3. juli 2007 Det står bare crossover der! Ikke noe annet, men nå skal jeg kjøpe to nye signalkabler, slik at jeg motstanden blir 4 ohm, gidder ikke å begynne å seriekoble! Er det da slik at lyden blir lavere, men av bedre kvalitet, er det dette som er den beste løsningen? når jeg benytter 4 høytallere på en 5 kanaler! Lenke til kommentar
Caddy Skrevet 4. juli 2007 Del Skrevet 4. juli 2007 (endret) Hei!Lurer på hva disse forskjellige benevnesene betyr og hva de gjør med høytallerne! Crossover? Lp? Hp? Har nå høytallerne på Hp, dette har vel ikke noe med motstanden elns? Crossover skjønner jeg ikke helt hva den gjør med lyden? Alt dette er slike innstillinger på forsterkeren! 8990112[/snapback] Crossover Crossover FAQ Crossoveren på min kicker forsterker gjør vel sånn at kun bass kommer ut av forsterkeren... (X-over) Endret 4. juli 2007 av Caddy Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå