marius90 Skrevet 2. juli 2007 Del Skrevet 2. juli 2007 (endret) Hei, jeg har nå dette året gått grunnkurs i Teknikk og industriell produksjon. Men et stykke utover i skoleåret så fant jeg ut det at å jobbe med store industrielle maskiner osv ikke er noe særlig for meg. (hadde fordypning i industrikmekaniker) Så før sommerferien så søkte jeg Produksjon og industriteknikk for å bli cnc operatør, for da kan jeg bruke pc istedenfor. Men er det noen her på forumet som arbeider som cnc operatør og kan fortelle litt om hvordan det er å jobbe som det? Angrer egentlig ganske mye på at jeg gikk mekanisk, hadde jeg skulle søkt på nytt nå så måtte det blitt noe innen data siden det intereserer meg mye mer. Hvis jeg skulle ombestemme meg og heller starte på nytt og bestemme meg for å utdanne meg for å jobbe med noe innen data/it hva burde jeg da gjøre? eller hva burde jeg søke på? Aner ikke hva det skulle vært, men jeg er meget interisert i å lære om hvordan hardwaren faktisk fungerer, men å jobbe med software baserte ting hadde også vært gøy. Det er vel egentlig derfor jeg søkte cnc, for det er det nermeste jeg kommer it/data fra det grunnkurset jeg har gått nå. Så dersom noen kan fortelle litt om hvordan det er å jobbe som cnc opperatør så hadde det vert kjempe fint. EDIT: ooops, så nå at jeg var litt rask med å poste denne, så denne ligger vel ikke i riktig kategori, dersom en moderator vil flytte den så er det bare å gjøre det. Endret 2. juli 2007 av marius90 Lenke til kommentar
Beerian Skrevet 3. juli 2007 Del Skrevet 3. juli 2007 Hei. Har selv jobbet som CnC operatør i flere år før jeg kom meg litt videre og opp i gradene CnC operatør innebærer å lage programmer og operere CnC styrte maskiner. Man får en tegning av feks biten man skal lage eller man får en bit der man skal lage X antall hull og X antall luker ( et eksempel ) På Hydro Automotive på Raufoss benyttet vi CnC maskiner til å lage hull/luker og andre utfresninger av støtfanger skinnen for å tillpasse denne til bilen. Hvis man jobber som operatør i produksjon vil denne jobben innebære å legge inn produktet og så trykke på startknappen og justere småfeil i programmet underveis hvis oppmåling ikke stemmer overens med toleranser. Dette er en operatør jobb som er veldig ensformig i lengden. Hvis man skal jobbe som verktøymaker så er jobben mer givende , her får man en klump med metall som skal lages til feks utsyr som skal benyttes i større verktøyer. Håper dette ga deg noen svar på det du lurte på Lykke til videre. Lenke til kommentar
marius90 Skrevet 3. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 3. juli 2007 Takk for svar, da vet jeg litt mer om hvordan det er. Lenke til kommentar
cybirg Skrevet 3. juli 2007 Del Skrevet 3. juli 2007 Flyttes til "andre jobber"? Er vel ikke akkurat IT-utdanning dette... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå