Gå til innhold

tanker om applikasjons deployment til klienter

Anbefalte innlegg

Hei,

Vet ikke om dette hører inn under "applikasjoner" eller "klientmaskiner", men valgte den siste.

Uansett, jeg bruker idag RIS for å installere OS på PC'ene våre, og deretter GPO'er for å installere applikasjoner.

Jeg har også satt opp WDS og vurderer å bytte til dette for OS installering.

Har også SMS2003, men den bruker jeg ikke noe særlig da jeg hater skiten!, planlegger derimot å se litt nærmere på denne løsningen i fremtiden.

Fordelen med GPO slik jeg ser det, er at jeg da kan tvinge ut alle våre standard applikasjoner på alle PC'ene våre,og når det kommer en oppdatering kan jeg enkelt fjerne den gamle og legge ut en ny. Slipper dermed å tenke på å vedlikeholde ghost images, etc hele tiden, og kan bruke det samme oppsettet både for nye og eksisterende maskiner. En annen fordel er at når jeg kjører det på datamaskin objektet, så blokkerer det innlogging og hindrer da at sluttbruker bruker applikasjonen eller deler av den under oppdatering (noe som ellers kunne hindre suksessfull installering), samt at brukeren får en liten beskjed om oppdateringen. En siste fordel er at jeg ikke trenger å installere noen klient på PC eller drive detektiv arbeid for å finne ut hvilke maskiner som har klient og hvor den virker...

Noen ulempen er at GPO krever omstart av PC. Kun støtter MSI pakker ved tvunget installering og at bruker ikke kan utsette installering dersom han/hun ikke har tid. En annen ulempe er at det er ikke mulighet for å gi en bedre melding om hva som foregår.

Men mest av alt irriterer jeg meg over at dersom jeg flytter ett datamaskin objekt fra en OU til en annen, så installeres alle applikasjoene på nytt selv om de allerede har den samme utgaven, samt at det er umulig å få en applikasjon avinstallert på en enkeltstående PC ved for eksempel feildiagnose uten å først flytte den uten av OU/eller slå av at den skal få gjeldende SW installerings GPO (men da begynner selvfølgelig all installering igjen når den flyttes tilbake eller enables for gjeldende GPO'er).

For å løse dette har jeg derfor vurdert å heller bruker "Startup" og "Login" delen av GPO for å kjøre ett VB skript som installerer de samme programmene.

Jeg ser for meg at jeg da kunne kjøre internet explorer i kiosk modus for å vise at ett program skal installeres. Da kan jeg enkelt tilpasse melding (f.eks til andre språk). Jeg har testet dette og det virker også før brukere logger seg på (IE blokkerer hele skjerm med ønsket melding).

Videre kan jeg da skripte en test på eksisterende filer eller registry settinger for å avgjøre om program skal installeres eller ikke og på denne måten unngå ekstra installeringer av samme programvare ved endringer av tildelte GPO'er for objektet.

Jeg kunne kanskje også klare å legge inn en pop up dialog der sluttbruker kan kansellere installasjon X antall ganger før det blir påtvunget.

Til slutt bør også de fleste andre programvare installeringer virke via denne metoden (og ikke bare MSI pakker), såfremt de lar seg installere i silent modus og via NTAuthority\System kontoen.

Spørsmålet fra meg til dere blir sågar om dere har noen erfaringer og formeninger om dette?

Høres det teit ut? Er det problemer her jeg ikke har forusett som gjør at dette ikke er noen bra løsning?

Annet?

En ting jeg selv umiddelbart ser, er at dersom jeg vil kjøre under "login" skript delen så vil applikasjonen kjøre under pålogget konto, noe som kan skape problem dersom han/hun ikke er lokal administrator. Men dette kan kanksje løses med "runas" og da kanskje helst sammen med NT Authority\System kontoen. Noen ideer om dette også (virker "runas" ved installering med overnevnte konto)?

Grim

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...