Mafiabåss Skrevet 2. juli 2007 Del Skrevet 2. juli 2007 (endret) Hei, jeg ser de selger noen Macro Extension Tubes esktremt billig på ebay, hva er dette, og fungerer det? Jeg lurer og på hva dette er, noen som kan forklare? Endret 2. juli 2007 av Mafiabåss Lenke til kommentar
RamsFoto Skrevet 2. juli 2007 Del Skrevet 2. juli 2007 Extension tubes virker. Vi diskuterte litt i denne tråden. Riktignok for Canon, men det blir vel omtrent samme forhold for Nikon vil jeg tro. Extrention Tubes er makro for lavbudsjett. Den reverseringsringen du linket til er noe man setter inn i objektivets fremre ende, den passer i filtergjengene. Den andre enden passer i bajonettfatningen på kameraet. På den måten sitter objektivet feil vei på kameraet, noe som skal gi en god makro-funksjon (jeg har aldri forsøkt, men søk litt på nettet så finner du nok ut noe). Hvis mellomringer er lavbudsjett makro, så er reverseringsringer minimumsbudsjett makro. Autofokus kan du i alle fall glemme, og lysmålingen vil sannsynligvis heller ikke være til å stole på. - Rams Lenke til kommentar
Cooj Skrevet 3. juli 2007 Del Skrevet 3. juli 2007 Jeg lurer på noe av det samme, så presser meg inn her isteden for å lage en ny tråd. 1. Jeg har akkurat fått en Sigma 150mm f/2.8 Macro med forholdet 1:1. Hvis jeg slenger på en 1.4 tele converter, vil jeg da få et 2:1 forhold? Og hva skjer hvis jeg bruker en 2.0 tele converter? 2. Hva er å anbefale av tele convertere eller Extension Tubes? Hva vil gi best resultat. Og hvor mange Extension tubes må jeg bruke for å få et forhold som er større en 2:1 på min Sigma, har skjønt at denne trenger flere Extension Tubes enn eks et 50mm macro objektiv, eller er det feil? Hvordan effekt vil et slikt ekstremt billig produkt ha? Og hvordan vil Kenko DG Extension Tube Set 12mm, 20mm and 36mm gjøre seg på mitt objektiv? Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 3. juli 2007 Del Skrevet 3. juli 2007 2x telekonverter anbefales ikke grunnet kvalitetstap. Da er det bedre med mellomringer uten optiske elementer, evt en skikkelig makrobelg. Da er du godt utstyrt til å fange småkrypene. Lenke til kommentar
RamsFoto Skrevet 3. juli 2007 Del Skrevet 3. juli 2007 Nå er du langt utenfor det jég kan svare på. (men siden jeg har postet en del om dette de siste dagene føler jeg med litt forpliktet til å svare) Jeg vet ikke hva en telekonverter gjør med nærgrensen til ditt objektiv, eller generelt. Jeg trodde den bare økte brennvidden 1,4x eller 2x respektive. Dersom ikke nærgrensen flytter seg, så skal det jo fungere som du beskriver. Dette kan du teste i en fotobutikk før du kjøper telekonverter. Disse kenko mellomringene var "dirt cheap". Kjøp, kjøp, kjøp!. Mellomringer virker etter hensikten. Hvor stor effekt det har på Sigma 150mm er ukjent, men helt sikkert betydelig. Du kan miste muligheten for autofokus siden de ikke er originale, men autofokus bør du klare deg uten når du fotograferer makro uansett. Du kan sette på så mange mellomringer etter hverandre som du bare vil, begrensningen ligger i at nærgrensen til slutt kommer innenfor frontglasset. For en 50mm ligger nærgrensen i utgangspunktet nært frontglasset, men for din 150mm har du i alle fall 20cm å gå på, så her er det plass til flere. Altså bare nesten svar på spørsmålene. Noen andre som vil utdype? - Rams Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 3. juli 2007 Del Skrevet 3. juli 2007 Kenko er bra saker. Antonio har et sett med tre eller fire ringer inne brukt, for de som har Canon og er i Bergen. Tror i alle fall det. Jeg har vært bortreist en liten stund. Hadde lyst til å kjøpe dem selv, men en samlet regningsbyrde på ti flak og lite penger tillot ikke slike utskeielser i juni. Veldig greit for oss som ikke er så veldig interessert i makro, men likevel vil har muligheten. Også greit for dem som ønsker enda mer makro, enn det objektivet selv tilbyr. Lenke til kommentar
Cooj Skrevet 3. juli 2007 Del Skrevet 3. juli 2007 Tusen takk for svar RamsPhoto og PMnormal. Jeg kjenner til butikken til Antonio, men blir litt langt fly til Bergen for disse, hehe. Så Ebay blir nok løsningen. At jeg mister autofokus gjør meg ingen ting, macro handler jo bare om manual fokus uansett (Æsj, miniatyr søkeren til 350d...) Har lest litt rundt, og Extension Tubes var å anbefale fremfor tele convertere er det jeg plukket opp. Stemmer virkelig det du sier angående nærgrensen på min 150mm RamsPhoto, så er det jo kjempe flott. Men jeg skulle gjerne ha vist hvor stort macro forhold jeg fikk på min 150mm hvis jeg kjører på med med en slik pakke , noen som vet dette? Men tusen takk for hjelpen så langt. Lenke til kommentar
RamsFoto Skrevet 3. juli 2007 Del Skrevet 3. juli 2007 Jeg har ikke prøvd Sigma 150mm macro, men leser ut fra spesifikasjonene at den er 13,7cm lang og har nærgrense på 38cm. Litt tillegg for avstand til sensoren skulle gi omtrent 20cm arbeidsavstand. Dette kan du jo enkelt forsøke selv. For tilsvarende Canon-objektiver flyttes nærgrensen i størrelsesorden like mye som lengden på mellomringen, derfor vil jeg tro at du har god plass til i alle fall et par mellomringer før fokus forsvinner inn i glasset. For et 100mm makro fra Canon økes forstørrelse fra 1:1 til 1,39 med en 25mm mellomring. Arbeidsavstand endres fra ca 16cm til 13cm. Ren antakelse altså, men basert på original-utstyret fra Canon. - Rams Lenke til kommentar
andm Skrevet 3. juli 2007 Del Skrevet 3. juli 2007 At jeg mister autofokus gjør meg ingen ting, macro handler jo bare om manual fokus uansett 8993367[/snapback] Det kan vel så være, men jeg forakter på ingen måte autofokusen på Canon-makroobjektivet mitt. Jeg vrir kun på fokusringen når det er nødvendig å finjustere. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå